Lättviktstält för en person + sovsäck?

Mitt val baserades framförallt på priset då viktskillnaden inte var allt för stor. Exped var mycket billigare vid det tillfället. Gillade också att kanalerna var längsgående. Hjälper till att hålla mig på mattan. :)

Förvånansvärt få som säljer Xlite just nu om man tittar på Prisjakt. Antagligen vill alla tömma sitt lager för att sen ta in den nya uppdaterade modellen. Kanske kan bli läge att få tag på en till ett bra pris. Annars skulle det vara trevligt med den nya versionen om det stämmer att det nya materialet är tåligare.
 
Jag har neoair allseason...och synthmath och downmath exped.

Min erfarenhet:

Neoair.....frös...bytte till Synthmath...sov gott med samma sovsäck (hade båda med mig)
Downmath sover jag alltid gött på;)...men det är en annan liga i R-värde.

Detta är min upplevelse...kan skilja sig mot andra.
 
Om jag inte rör mig på högfjället, eller under myggsäsong, så lämnar jag vanligtvis innertältet hemma. Det ger förutom naturligtvis lägre vikt även fräschare luft i tältet, och mer utrymme.
 
Ytterligare en fråga - jag kommer troligtvis att varva mellan att bo i tält och i stuga - jag antar att dunsäckarna blir alldeles för varma inomhus. Hur göra? Ta med silk linern och använda sovsäcken som täcke?
 
Ja, alternativt köper du dig en quilt som är mer som ett täcke än en sovsäck. Blir även lättare än en traditionell sovsäck.
 
Här kommer fler frågor - Expeds mattor finns ju i tre storlekar - jag är kort, 156 cm. Finns det någon anledning att inte köpa det kortaste liggunderlaget som är 163 cm utan att gå på varianten som är 183 cm istället?
 
Ett liggunderlag som täcker från rumpa till axlarna sparar vikt och duger för mig. Jag kompletterar dock med ett lätt Jysk för benen och för att snabbt ha något på rasten.

Jag har Neoairs kortaste. Det som är lite dumt med det är att det är lite smalt så att armbågarna kan hamna lite utanför. Kanske är de nya varianterna bättre.

Exped är grymt bekväma. Finns väl även de i korta versioner gissar jag. Hursomhelst ska man ALLTID ha med sig lagningskit med uppblåsbara. Det har jag lärt mig av bitter erfarenhet.
 
Ett liggunderlag som täcker från rumpa till axlarna sparar vikt och duger för mig. Jag kompletterar dock med ett lätt Jysk för benen och för att snabbt ha något på rasten.

Jag har Neoairs kortaste. Det som är lite dumt med det är att det är lite smalt så att armbågarna kan hamna lite utanför. Kanske är de nya varianterna bättre.

Exped är grymt bekväma. Finns väl även de i korta versioner gissar jag. Hursomhelst ska man ALLTID ha med sig lagningskit med uppblåsbara. Det har jag lärt mig av bitter erfarenhet.

Exped finns inte i lika kort version som NeoAir tyvärr. Om jag minns rätt är 163cm det kortaste.
Att kombinera en kortare madrass med ett lätt klassiskt liggunderlag ger även en stor fördel ifall olyckan är framme med punktering. Speciellt om du inte lyckas laga den.
Min första tur med nyinköpt SynMat blev inte särskilt trevlig. Luft läckte sakta ur vilket resulterade i kyliga uppvaknanden under natten där jag tvingades fylla på med luft. I mitt fall var det inget fel på madrassen utan jag måste ha stängt ventilen dåligt de första nätterna för sedan dess har det fungerat felfritt. Det här gjorde att jag också kompletterade med ett lätt extra liggunderlag som även används vid raster. Vill inte riskera dålig sömn eller kanske till och med avbruten tur på grund av trasig luftmadrass.
 
Här kommer fler frågor - Expeds mattor finns ju i tre storlekar - jag är kort, 156 cm. Finns det någon anledning att inte köpa det kortaste liggunderlaget som är 163 cm utan att gå på varianten som är 183 cm istället?

Ett kortare är lättare att hantera inne i tältet (vid dåligt väder). En nackdel är om du sover på mage eftersom man blir längre då (eller bredden om du sover på sidan). Vi har tre st Exped 163 cm i familjen och jag som är 180 cm kan ligga på det ihopkurad om jag måste. Utöver uppblåsbart har jag med mig ett 4 mm cellplast (Exped Evazote) för rast, backup och extra tältgolv.
 
Här kommer fler frågor - Expeds mattor finns ju i tre storlekar - jag är kort, 156 cm. Finns det någon anledning att inte köpa det kortaste liggunderlaget som är 163 cm utan att gå på varianten som är 183 cm istället?

163cm bör vara lagom för dig, ganska skönt med ett liggunderlag som täcker hela marken speciellt när det blir kyligare. Tyvärr är många av de mindre liggunderlagen även ganska smala, och personligen tycker jag att det är oskönt med ett liggunderlag där armarna hamnar utanför. Tänk lite på hur du tycker om att sova innan du slutligen beslutar dig om sovsäck och liggunderlag.
Själv är jag 193cm och använder Thermarest Pro Lite Plus storlek large, dvs 196x63cm. Här är dammodellen:
http://www.outdoorexperten.se/p-18635-therm-a-rest-w-prolite-plus.aspx

Vad gäller nätterna i stuga ansluter jag mig till de andra som rekommenderar att sova i linern och använda sovsäcken som täcke. Är det varmt i stugan finns ofta filtar som du kan använda som täcke istället för sovsäcken, då du ändå sover i linern.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
thezood Lättviktstält Habitat NX Bo och sova 11
piaea Lättviktstält för kalfjället Bo och sova 28
Matthias87 Lättviktstält för sommarbruk Bo och sova 21
Mats Grahn Hur är Ferrinos lättviktstält Bo och sova 2
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
JMel Lättviktstält i oväder Bo och sova 9
Magnus_74 lättviktstält Bo och sova 20
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
Mike bike Lättviktstält Bo och sova 10
LitePacker Lättviktstält Bo och sova 0
zeed Lättviktstält och sovsäckar med liten packvolym Bo och sova 3
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Person93 Urberg 1-person UL Bo och sova 3
Bjornsberg Tält för lång person och son Bo och sova 6
TomasTöråsen URBERG - Rapadalen 3-Person Tunnel Tent Bo och sova 12
thx Tält för vandring, 1 person, ca 1kg Bo och sova 1
Vintervilan Tält för en person, året runt i skogsmiljö? Bo och sova 29
såg Letar boende för en person Bo och sova 8
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
dangerousdave Tältstol/brassestol för tung storväxt person? Bo och sova 4
johnnied Tält för 1 person Göteborg-Malmö i sommar Bo och sova 8
Hans Linde skärgårdstält för lång person Bo och sova 0
n_zackrisson Akka R/S 3 person Bo och sova 0
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.