Tältnyheter från Northstar!

Nu ligger det ju förstås i tillverkarnas intresse att hävda unika egenskaper för sin "egen" väv.
Men i grunden kanske den är så enkelt att benägenheten att töja sig är starkt knuten till vikten på väven - om det i olika fall ändå handlar om polyamid.

Polyester är ju en "stummare" väv och Kerlon SP är just polyester trots det lite missvisande namnet. Jag minns när jag köpte det att Bo Hilleberg hävdade i sin dåvarande trycksak att polyesterna var överlägsen polyamiden i yttertält just p g a töjningen, medan däremot golv skulle göras i PA för att vara tåliga mot stenar osv.

Möjligen var det den töjbara nylonen i golvet som gjorde att PU-beläggningen sakta men säkert flagnade loss, och när jag efter drygt 20 år fick nytt golv i tältet tror jag det var ett modernt och optimalt polyestergolv! :)
 
Stångkanalen!

Några frågor angående Northstars tält Veloce.

Hur fungerar stångkanalen på tältet? Är det med en flexibel stångåtdragare liknande Hilleberg och Helsport?

Går ytter- och innertält att ta isär?

Är det stänger som håller upp fotänden som på Hilleberg Akto.
 
Några frågor angående Northstars tält Veloce.

Hur fungerar stångkanalen på tältet? Är det med en flexibel stångåtdragare liknande Hilleberg och Helsport?

Går ytter- och innertält att ta isär?

Är det stänger som håller upp fotänden som på Hilleberg Akto.

Stångåtdragaren är av traditionell typ, en nylonrem man drar åt. Vet inte om Hilleberg eller Hesport har någon speciell lösning, men Veloce har samma som övriga WBT-tält, Fjällräven mfl.

Innertält är löstagbart och fotändan hålls upp av stänger.
 
Stångåtdragare!

Jo, Hilleberg och Helsport har en "kopp" av plast som man sätter ner stångänden i. Den är fastsatt med ett åtdragbart band. Gör att man inte behöver tvinga dit tältstången.
 
till Samppa 89 .Stångåtdragaren!

Kan du ta en närbild på stångåtdragaren?
 
Senast ändrad:
Hylsa

På northstars hemsida ser man en bild, där stången går ner i en hylsa som dras åt med rem. Undertecknad tycker mig se att det är en sydd hylsa, ej hårdplast...

//J
 
Jag har ett WDT2, och på det är det en sydd liten "ficka" man stoppar stångänden i (sedan drar man åt med en rem), så det låter väl sannolikt att det är samma lika på Veloce.
 
Hej,
har sovit mina 2 första nätter i mitt Veloce, jag fick inte ventilationen att fungera alls... Fick jättemycket kondens i tältet, vad beror sånt på? På vintern har jag upplevt detta tidigare i mitt staika men aldrig på sommaren. Nu hade jag missat ventilationen på yttertältet vid fötterna och innertältsventen vid fötterna vågade jag inte ha öppen för jag har fästingfobi :) toppventilationen var öppen.

Upplevde oxå att det var lite svårt att hålla tältet "spänt" kanske det kondensen berodde på?
 
Hej,
har sovit mina 2 första nätter i mitt Veloce, jag fick inte ventilationen att fungera alls... Fick jättemycket kondens i tältet, vad beror sånt på? På vintern har jag upplevt detta tidigare i mitt staika men aldrig på sommaren. Nu hade jag missat ventilationen på yttertältet vid fötterna och innertältsventen vid fötterna vågade jag inte ha öppen för jag har fästingfobi :) toppventilationen var öppen.

Upplevde oxå att det var lite svårt att hålla tältet "spänt" kanske det kondensen berodde på?

Kan vara högre luftfuktighet också. Kondens är annars normalt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1102 Tält från Northstar Bo och sova 134
jezz Skall jag köpa Ferret 1 ifrån Northstar? Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.