Beslutsångest större tält (kåta?) för vandring

Uppe

Du säger väl till när kåtan kommit och Du satt upp den?!?!?! ;)

Nu har jag äntligen haft tid att sätta upp den. Tyvärr bara någon timme på baksidan, men iaf.
Fick upp det själv (med dottern på 3 år) på ca 5-10 minuter. Väldigt enkelt. Inte helt optimalt upptäckte jag sedan, men det är väl sånt man lär sig.
Det blåste en hel del när jag satte upp den, och jag drog inte åt i början så tältet lyckades blåsa bort en bit... :-/ Som sagt, man lär bli bättre nästa gång...och näst..

Med innertält kändes den lite mindre än jag trodde. Men när det är myggsäsong är det nog bra att ha. Annars blir det nog bara ett golv i framtiden.
Kvalitén kändes bra, har iofs inte så mycket att jämföra med. 4 vuxna plus en del packning verkar inte vara några problem. Lite svårare kanske om man ska elda och ligga ner?

Har inte haft tillfälle att prova Hekla 7, men den "ser" OK ut.

Tyvärr är alla helger fullbokade så jag vet inte när jag kan få komma ut och prova det på riktigt...

Summa summarum: väldigt nöjd hittills!

http://imgur.com/yb4iQ
 
Helrätt! Kul att Du är nöjd. Jo, man kommer på smidigare sätt att resa tältet efterhand. Jag skippar alltid mätrepet och kör med golvet som måttstock. Det borde ju funka med innertältet också.

Heklan kan Du köra någon kväll när det ska mysas eller lagas lite mat. En Muurikka el stekpanna ovanför funkar fint (med lite distans).

Stort GRATTIS! :)
 
Ok, nu har jag beställt ett Zirkon 5 lätt + Inner 5 Comfort!
Direkt från Tentipi, de hade en kombo för 8900:-, årsmodell 2009, demo-ex.
Har jag tur hinner den komma innan helgen. :)

Funderar på att beställa en Hekla 7 också. Eller finns det bättre alt? (om man vill kunna bära + ha öppen eld) (Jo, känner till Bushbuddy)

En annan fråga; man ser på många bilder att det sticker ut "pinnar" från mittstången, där det hängts lampor etc. Är detta något som medföljer? Ngt man kan köpa? Eller ska man tillverka det själv..?

Bilder som det här gör ju inte lusten mindre heller... :)

http://www.flickr.com/photos/pharus_store/5516159139/
http://www.flickr.com/photos/pharus_store/5516746960/

Jag tackar ödmjukast för all hjälp! Återkommer säkert med fler frågor.

Vad fick dig att avstå t.ex. tentipi kvarts. Det verkar vara budgetalternativet, men jag kan inte se vad man tappar om man väljer det alternativet.
När jag tittar på Tentipis hemsida så har dom ju modellerna Safir, Zirkon och Onyx. Och i texten nämnder de också Topas och kvarts. Om jag fattat rätt så är Safir och Topas exklusivast, följt av Safir. Är Onyx också ett budgetalternativ ungefär som kvarts?
 
Kvarts

Vad fick dig att avstå t.ex. tentipi kvarts. Det verkar vara budgetalternativet, men jag kan inte se vad man tappar om man väljer det alternativet.
När jag tittar på Tentipis hemsida så har dom ju modellerna Safir, Zirkon och Onyx. Och i texten nämnder de också Topas och kvarts. Om jag fattat rätt så är Safir och Topas exklusivast, följt av Safir. Är Onyx också ett budgetalternativ ungefär som kvarts?

Om jag förstått det rätt så har Tentipi bytt namn på deras tält ett antal gånger.
Se ex denna tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55912

Exakt vad Kvarts motsvarar idag vet jag inte... (tror Onyx?)
Och det finns inte mycket info på Tentipis site om denna modell, så vet ej exakt. Kanske någon annan har koll?
Yttertälten är dock i annat matrial (Fly-87-väv vs Trallix-B). Och enligt Tentipi: "Kvarts är vår budgetmodell." Alltså ungefär som Onyx idag?

Idag gäller Safir, Zirkon och Onyx. Där Safir är den "bästa", och Onyx den "billigaste". Och Zirkon är mellanmodellen.

Jag funderade inte på Kvarts då det kändes som en äldre modell i annat material. Sedan att jag inte hittade så mycket info om den.

Kvarts är säkert ett bra val, men kände att Zirkon passade mina behov bättre.
Du kan säkert maila Tentipi och få mer info om Kvarts.
 
Ja, nöjd!

Nå, använt kåtan ännu? Nyfiken på om Du fortfarande är nöjd med köpet.

Återkoppla! :)

Ok, seeen återkoppling, men iaf. :) (trodde jag hade satt på pren av meddelande...?)
Jo, vi hann göra ca 3-4 turer med det innan vi gav upp för säsongen.

Viktmässigt är den åt det tyngre hållet, men då har jag som sagt även innertält med. Blir lite jobbigt när bara en kan bära "allt"... (vår 3-åring blir buren ibland, så eg bara en rygg ledig då).

Kvalitétmässigt är det också bra. Även om man får vara lite försiktig med vad man sätter golvet på. men gissar att det är lika med de flesta golv/tält.
Otroligt lätt att sätta upp, när det inte blåser alltför mycket gör man det enkelt själv. Blåser det måste man vara lite duktigare om man gör det själv. :)

Eldningen i tältet har gått "sådär". :) Första gången gick det otroligt bra, ingen rök eller så, all rök åkte ut i toppen. Vi kunde värma mat etc i tältet, väldigt trevligt! Andra gången höll vi på att gråta ihjäl oss. Röken ville inte lämna tältet, hur vi än försökte med olika tricks. Så där måste vi öva lite.

Nu ser vi fram emot att säsongen kommer igång, många turer inplanerade med tältet!
 
@Familjen F: tack för info! Hur många sov ni i tältet? Upplevde ni den som "tillräckligt stor" för er? Var sitthöjden inne i tältet OK? Regnade det när ni var ute? Upplevde ni kondens? Var det sommar/fjäll? Känns absiden "stor" nog?

Ledsen, många frågor, men vetgirig. :) Man ser bara måtten på en skiss, men svårt att föreställa sig hur det är på riktigt.

Ja, den är nog det lättaste tältet jag hade i min lista, en klar fördel!

Undrar över hur kvalitén är vs pris på de billigare jämfört med de dyrare. Läste ex detta test (http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article457153.ece) där Akka fick "bäst i test", och Fjellheim "rekommenderas". (Båda fick dock 5/6 i totbetyg)

Det enda negativa jag läst om Fjellheim är att myggen tar sig igenTom myggnätet och att det finns vissa som har problem med tältpinnar som går sönder. Vet dock inte om detta bara är "måndagsex" eller "äldre modeller"...

Helsports stänger är tyvärr inte de bästa...har själv sett dem knäckas av vanlig uppsättning. Efter byte till Dac-stänger litar jag 100% på konstruktionen dock. Men då blir priset som ett nytt HB, och då ingår bra stänger från början.

Golvet i Helsport är också lite känsligare än HB, som jag slitit en del på.

Ett intressant tält är Northstars WB-serie. Bra stänger, dragkedjor, pinnar och snören. Vettiga vävar. Bra prisbild...

Kåta i hårdväder på fjället har jag aldrig hört någon rekommendera direkt...

//J
 
Hehe, tack för den länken du... :) Har skummat den lite, men hittade inte så mycket om just vandring med en kåta?
I den tråden, "tältkåta", har jag skrivit massor om vandring med kåta. Tror inte någon aspekt är utelämnad, varken vad gäller vindtålighet, hur den kan förbättras, myggskydd, skillnad mellan bom/poly och syntet, eldning etc etc. Söker du på moskoselkåta, tältkåta så finns änu fler trådar, men det mesta ligger samlat i tältkåtatråden.

Raskesven
 
.....
Kåta i hårdväder på fjället har jag aldrig hört någon rekommendera direkt...

//J
Nä det stämmer, ingen rekommendation. En tältkåta med mittstång blir aldrig så tålig för vind som bra geodesiska eller kupoltält. Möjligen bättre än större tunneltält, där vinden kan komma från sidan. Men det går att göra mycket för att en tältkåta ska ge trygghet även vid storm.

Min har fått kraftigare mittstång, både tjockare gods och större diameter än orginalet, och fördubblat antal stormlinefästen och stormlinor några dm ovan orginalen. Har gjort en del annat också, men de sakerna är de viktigaste. Du har dock rätt i att kåtans problem är vindtålighet, men det går att förbättra, avsevärt.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
holetaker Sommarsovsäck för större Bo och sova 2
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
såg Finns det tält med innetält större än 220? Bo och sova 8
wickwire Vintersovsäck större Bo och sova 6
robertho Sovsäck - Större modell- Contour Erfarenheter? Bo och sova 9
tranemoandy Sovsäckar för oss lite större Bo och sova 11
Yonaz Större sovsäck Bo och sova 15
S Johansson Större campingtält? Bo och sova 4
fujii Hillebergstält - Förlängd absida eller större tält? Bo och sova 13
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.