Endukstält bra eller dåligt

Jag har mest erfarenhet av mitt 99-kronors enkelväggstält (blått ryggås, köpt på Rusta, liknande säljs till varierande pris på de flesta andra ställen).
Det har ett tätt golv, och ett tätt tak, och ungefär övre tredjedelen av väggarna är nät (längs hela långsidorna). Det har INTE myggnätsdörr, bara en vanlig tät dörr.

Det hade inte så himla bra ventilation märkte jag de första turerna, det blev ofta rätt mycket kondens i taket (inte så det droppade, men eftersom det är rätt trångt så blev man blöt när man skulle försöka klä på sig).

Men efter att ha gjort en öppning med myggnät i överkant av dörren, precis uppe under taknocken, så verkar kondens-läget betydligt bättre. (Taket har en liten "näbb" där som gör att det inte regnar inte genom ventilen.)

Sen visade det sig också att sömmarna mellan tak och vägg inte var så täta. Det märktes inte så länge man satte upp tältet så väggarna var vertikala, men när man råkade sätta väggarna så nederdelen var längre ut än upptill så droppade det ju rakt ner genom myggnätet längs väggarna... Men nu har jag lagt sömtätning på sömmarna och lärt mig att alltid "dra ihop" golvet lite så väggarna lutar åt rätt håll.

Med tanke på vad detta tältet kostade så tvivlar jag inte på att det med lite bättre duk och smartare konstruktion går att göra nåt som är bättre (och kostar lite mer).
 
tigertamjaren; sa:
Som Peter påpekade, drar man ut i köldgrader, utan utsikt till annat, kan man måhända lämna sina regnkläder, gummistövlarna, sydvästen och sitt regntäta tält hemma?

Om vi snackar vintertur så skulle jag bara ta med det regntäta tältet... Med tanke på hur vädret kan växla i de svenska fjällen, även på vintern så spelar det iallafall för mig ingen roll om det är "köldgrader, utan utsikt till annat..." Tro mig, det kan regna omåttligt mycket mitt i vintern även i fjällen :)
 
Re: Re: Re: Re: Sommar och vinter?

NUI; sa:
Det jag är ute efter är att man på vintern kanske klarar sig med ett tält som bara tål åskregn i 10 minuter innan det börjar läcka en smula. Medan man på sommaren förmodligen behöver ett tält som tål åskregn hur länge som helst.

Teorin var då att man i ett mindre regntätt tält ändå skulle hålla sig torrare än i ett som är maximalt regntätt, på grund av mindre kondens.

Någon som har erfarenhet av både täta och andande tält, helst enväggs?

Jörgen

Jörgen

Jag har ingen erfarenhet av andningstält,och jag förstår inte hur det skulle kunna fungera.För att väven ska släppa igenom luft så behövs ett övertryck,typ ett hermetiskt slutet rum.På sommaren har jag inte haft något problem med kondens oavsett väder.


peter
 
Nu har jag varit ute och provat ett GoLite Trig 2 (enkelväv, silnylon, "andas" icke) i ett par nätter. Detta är m a o bara ett första intryck...

Första natten bör det ha varit någon eller några få minusgrader. Jag hade ingen termometer med mig, men på morgonen var vattenpölarna bottenfrysta. Det var i princip vindstilla under natten. Min första aktivitet på morgonen var att torka bort en del kondens från tältets insida. Inga droppar, men ett fuktlager. Det gick på typ en minut, sedan var det torrt och fint.

Andra natten var något varmare, någon grad över 0. Det var på kvällen vindstilla, och jag hade ett kondenslager. Av experimentlusta torkade jag inte bort den. På natten började det blåsa, och på morgonen hade jag ingen kondens alls.

Jag har alltså inte drabbats av något kondensregn... Det ska bli intressant att se hur det fungerar om man är två i tältet, det genererar ju dubbla fuktmängden. Annars tycker jag att kondenstorkningen var ett mindre problem än vad jag väntat mig, det gick fort och efteråt behövde jag inte alls bry mig om hur jag kom åt tältduken. Ett plus om man har min motorik ;)

Generellt fick jag ett positivt intryck av tältet, men en recension får komma när jag hunnit använda det mer...
 
Jag har ett Mountain Hardware Airjet 2 som jag är mycket nöjd med. Jag erkänner att jag hadde nog inte köpt den om jag hadde vetat att den var ett endukstält, men nu när jag har den är jag hur nöjd som helst.
Jag har haft den som längst 1 vecka uppe i Vadvevagge. Det regnade en del, men det var inte så kallt. Värt att nämna är att jag var ensam i tältet. Jag hadde inga problem med kondensen alls... Lite fukt på insidan blev det men knappast besvärligt. Tältet är väldigt välventilerad och det var aldrig helt vindstilla ute. Värre var det då vi var 2 i tältet en natt ute i skogsmark. Det var vindstilla i skogen och med 2 pers som blåser på så vart det riktigt fuktigt med kondes.
Som 1 pers tält på turer så vill jag inte ha något annat då den är lätt och självstagande (absiden och ventilationen nertill behöver förankring). Jag tycker inte att det är det perfekta tältet för allt, jag vill ha ett helt självstagande tält när jag paddlar, men som 1 pers tält ute på turer då vikten har betydelse vill jag inte ha något annat tält. Jag har dock inte tältat i vintermiljö med den ännu, så jag kan inte rekomendera denna tält för vintern tills jag själv har använt den då.
[Ändrat av MicColli 2005-11-25 kl 11:47]
 
Har inte haft tid att läsa igenom alla inlägg i denna diskussion, så det är möjligt att någon redan nämnt detta tält.
<a href=http://www.summitpost.org/cgi-bin/gear_reviews/product.pl?product_id=1220>Integral Designs MK1Lite.</a>
Har mycket positiva erfarenheter med det och det är det enda endukstält jag provat som funkat.
 
¤Corax¤; sa:
Har inte haft tid att läsa igenom alla inlägg i denna diskussion, så det är möjligt att någon redan nämnt detta tält.
<a href=http://www.summitpost.org/cgi-bin/gear_reviews/product.pl?product_id=1220>Integral Designs MK1Lite.</a>
Har mycket positiva erfarenheter med det och det är det enda endukstält jag provat som funkat.
Har du varianten med eVent? ID verkar ha bytt till en egen variant av väv. eVent har ju mycket goda testvärden och gott rykte. Kan detta påverka? Dvs är det väven som är det primära i dina positiva erfarenheter eller är det andra faktorer?

Jörgen
 
¤Corax¤; sa:
Har inte haft tid att läsa igenom alla inlägg i denna diskussion, så det är möjligt att någon redan nämnt detta tält.
<a href=http://www.summitpost.org/cgi-bin/gear_reviews/product.pl?product_id=1220>Integral Designs MK1Lite.</a>
Har mycket positiva erfarenheter med det och det är det enda endukstält jag provat som funkat.

Vilka har du provat då?
 
liten gammal diskussion, men det står mycket i den. så nu fortsätter jag på den här istället för at tstarta en ny.


Har hört mycket om att det blir fuktigt när innertältet kommer i kontakt med yttertältet och det verkar vara ganska så vanligt att fotänden på tunneltält kommer i kontakt med yttertältet. Men det kan väll inte bli nå mer fukt på innertältet där det ligger emot än vad det är på ett endukstält?
 
:)
Ja, en mycket gammal tråd.

Vilka har du provat då?

Bibler. Minns inte modell, men där regnade det av kondens varje morgon.
Samma i en prototyp från Norröna.
Sover man ensam i ett MHW EV2 under torra förhållanden funkar det OK, men det blir genast rejält med kondens om man är två i tältet (vilket det är avsett för) eller väderleken inte är optimal. Dessutom är detta tälts slitstyrka absurt dålig om man tittar på prisbild och hype.

Så fortfarande, flera år senare, är ID MK1 det enda jag kan reka.

Har du varianten med eVent? ID verkar ha bytt till en egen variant av väv. eVent har ju mycket goda testvärden och gott rykte. Kan detta påverka? Dvs är det väven som är det primära i dina positiva erfarenheter eller är det andra faktorer?

Jörgen

Väven är Tegraltex, som jag är mycket nöjd med på alla sätt. Stark, följsam och med "flossad" insida vilket gör att även om isbildning uppstår rinner det inte längs väven då värmen kommer.
Andra faktorer är tältets vikt, volym, extrema slitstyrka (sex år av mycket flitigt användande nu), vindtålighet och snabba och smidiga uppsättning.
Man kan dessutom sätta upp och plocka ned tältet innifrån om så behövs, vilket kan vara mycket viktigt vid riktigt kass väderlek.
Dragkedjorna har nu börjat kärva rejält, men vad kan man begära efter så lång tid.
Det enda jag inte riktigt gillat med designen är velcrolösningen för spännandet av bågarna. Lätt att få mycket kalla fingrar vid låga temperaturer och ibland upplevs som krångligt vid riktigt stark vind. Å andra sidan är det betydligt krångligare att bråka med de flesta andra standardlösningar från utsidan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.