Torrt och varmt tält? - Hur slippa fukt o kyla?

Jag har hopplöst svårt att sova på morgonen, vaknar vid 5-snåret och kan bara inte klara av att ligga kvar speciellt länge.

Kan det vara vi med tidiga morgonvanor som ofta upplever fukt i tältet? Hade man slaggat till 10 hade säkert solen torkat upp det mesta...

Du verkar vara någonting på spåret här. Jag gillar att paddla/vandra till mycket sent och sedan sova/gotta mig till en 10 eller så innan jag rör på mig igen.
 
Förresten, jag har för mig att jag läst att man inte ska sova i bomull, och att man ska ha icke-bomullsunderställ dagtid. Stämmer?

Kan ni inte hjälpa mig nu att sortera upp detta lite praktiskt, hur undviker man fuktiga kalla tältmorgnar?

* Välventilerat tält
* Extragolv i absiden
* Sovsäcksöverdrag
* Vattenavvisande innertält
* Undvik tältning nära sjö

...mer?



Det skulle väl vara några värmeljus som får brinna under natten. valet av tältplats är ju minst sagt avgörane. är det fjällterräng skall du kanske överväga en bit upp på kalfjället därför att det oftast blåser och det håller tältet torrare, men aningen kallare, men det kan du ju hantera enklare. Det bästa medlet mot fukt är nog den mentala biten att vägra deppa och försöka acceptera det helt enkelt
 
Kåta

Har läst några, men inte alla inlägg här. Jag har vandrat med Lättviktskåta från Moskosele, utan innertält och golv. Då var det riktigt regningt i två dygn i rad och marken var blöt, men "grusig" så den var bra drenerad. Då var det kondens, men eftersom väggen sluttar ner mot utkanten så rinner det förbi och droppar inte om det inte blåser och rister i tält duken. En annan sommar vadrade vi tre stycken med ett Begans tunneltält, trots att det inte var regnigt blev min sovsäck blöt av att ligga an mot innertältet och sög fukt som en veke. I år vandradejag med en hemmasydd kåta, liknande Moskoseles, men med golv. Vikten blev knappt 5 kg, dvs något mindre än Hillergs Keron 4GT.
Eftersom kåtor har höjd och sluttar hela vägen uppifrån och ner rinner den kondens som bildas ner i stället för att hänga som droppar. Det blir stor höjdskilland mellan in/utluftarna, vilket är en förutsättning för bra ventilation oavsett hur bra ventiler olika tillverkare skryter med. Utan vind blir ventilationen minimal, med in/utluftar på samma höjd, och till och med en tarp kan då få kondens. Golvet påverkar en del eftersom fuktig mark ger en del kondens.
Att innertält gör att kondensen minskar tror jag inte så mycket på, men den märks inte så mycket, för den hamnar på ytertälet, alternativt droppar ned på innertältet. Innertältet bildar en isolerande luftspalt och ökar komforten på det sättet, och är det av ett bra material som släpper ut ånga, men är impregnerad kommer kondensen som bildas hamna på yttertältet.
Ja det är så jag ressonerar och tycker mig ha märkt efter de få gånger jag varit ute, och jag tror det stämmer ganska bra med fysikaliska lagar också.
Ubbe
 
Ja, det har varit alla varianter. Militärtält, nåt dyrt med yttertält, igloos osv. Har sovit i många tält under mitt liv. Öppnat har man väl brukat försöka vad jag minns...

Militärtält utan eld i kaminen blir väldigt rått och fuktigt eftersom de saknar bra ventilation och dessutom golv, så markfukten får fritt tillträde.

Vindskydd är bra under den varma årstiden, i kyla är det betydligt kallare än ett bra tält.

...använd alltid de ventiler som finns, fall inte för frestelsen att stänga ventiler för att få "varmare", resultatet blir bara ökad fukt och ...kallare. Bojkotta tält som saknar bra ventiler. Själv vill jag ha antingen två rejäla ventiler högt placerade eller en hög och en låg. Båda ska gå att ha öppna även om det blåser och kanske drevar snö. Gamla ryggåstält och pyramidtält saknar adekvat ventilation, där måste man lyfta på tältduken för att släppa in luft längs marken och hoppas på det bästa.

Gör själv långvandringar under alla årstider och har aldrig behövt vakna med blöta sovsäckar och kläder....

Häls,

//J
 
Kåtan

Kåtan känns som ett riktigt bra val med tanke på Dina specifikationer. Tentipis "Bamse" är dock inte någon billig grej... Är det höjden Du behöver (det är det när "problemet" är barn som inte är stilla i sovsäcken), så hunden inte kommer emot? Ta ett mindre bensinfat, såga i två bitar. Svetsa, eller be någon göra det, dit tre ben av järnrör. De ska vara så långa att Du kan köra ner dem en bit i marken. Borra en massa hål i fatet. Nu kan Du för max tvåhundra kronor brassa på ordentligt. De pengar Du sparat på att inte köpa fint räcker till kåtan Du tänkte dig. Vill Du ha en enkel kåta utan finesser är Bisons mycket prisvärda, sömnadskvaliteén har stigit rejält sedan vi köpte vår första.
Undrar förresten om inte ett själ till att Du får mycket kondens kan vara "våt hund". En Sennenpäls lär kunna rymma bra med vatten... Lycka till! Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
raven Torrt o tält? Bo och sova 13
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
greendanger Kyla ner inne i tält i varmt väder Bo och sova 9
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Redlinefoto Blir detta tillräckligt varmt? Bo och sova 5
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Anders Sahlstrand För varmt i Marmot Hydrogen Bo och sova 11
AJä Bättre för varmt än för kallt? Bo och sova 11
manke För varmt ??? Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.