Värt att köpa dyrt tält ?

Re: Re: Re: Re: så här då...

haskell; sa:
bowall; sa:
Helsport Trollhetta ligger kring 3000 kr.
Nu blir jag nyfiken. Var hittar du Helsport Trollhetta för ca 3000 kronor?
Jag roade mig med att kolla Helsports norska prislista och kom fram till följande:

- Helsport Trollhetta tillverkas inte längre, iallafall inte under det namnet
- Det billigaste Helsporttältet är Pasvik 2 Camp för 3299 NOK... Det blir litet mer i svenska pengar...

Källa:
http://www.helsport.no/NO/default.asp?G=1782#

Globetrotter... 329 Euro (~2960 kr) + frakt å sånt.
 
Det finns många bra tält.

Jag håller med om att så fort frågan om vilket tält man ska köpa dyker upp så verkar det bara vara Hilleberg som gäller. Håller med om att dessa tält tillhör de allra bästa men det finns även lågpristält som håller mycket mer än de flesta tror. Jag köpte själv för ca tre år sedan ett Everest Hexagon som är ett 3-stängers kupoltält av liknande modell som Hillebergs "Staika". Jag har använt tältet rätt mycket och det har utan minsta probem stått pall för hårda vindar vid både Keb, Helags och Sylarna. Tältet kostade 1499:- och är förståss inte någon stor summa pengar.
 
Re: Re: Re: så här då...

bowall; sa:
Och problemet var konstruktionen eller att de inte hade koll på grejorna?

Konstruktionen, kanalerna var för smala och när det kom fukt i dem så fastnade stängerna när de började böjas inuti kanalen. Obra på vinterturen.

Men man kan naturligtvis se det som att de inte hade järnkoll också, det är ju alltid en fördel att testa utrustningen skarpt innan man drar iväg på vintertur.

Mvh,

J
 
Re: Re: Re: Re: Re: så här då...

bowall; sa:
haskell; sa:
Nu blir jag nyfiken. Var hittar du Helsport Trollhetta för ca 3000 kronor?
Jag roade mig med att kolla Helsports norska prislista och kom fram till följande:

- Helsport Trollhetta tillverkas inte längre, iallafall inte under det namnet
- Det billigaste Helsporttältet är Pasvik 2 Camp för 3299 NOK... Det blir litet mer i svenska pengar...

Källa:
http://www.helsport.no/NO/default.asp?G=1782#

Globetrotter... 329 Euro (~2960 kr) + frakt å sånt.
Den givna följdfrågan är förstås vad det egentligen är för tält med tanke på att det inte finns i Norge? Utgångna modeller är ju inte riktigt rättvist att jämföra prismässigt med årets modeller...

/Fredrik, som inte kan någon äcklig tyska... :)
 
Rätt kvalitet inte alltid högst kvalitet

Jag och frugan kom nyss hem efter en 740 mil och 16 dygn lång bilsemester i Europa. Vi har campat alla nätter utom fyra, då vi sov på hotell. Vårt tält ett fjällräven Akka 3 tuorist köpte vi på Barkaby Outlet för 1799:-. Detta skall ju vara budgetvarianten till Akka r/s 3. Tätet funkade utmärkt även i ett otroligt åskregn på en camping i norra italien och även ett krafigt regnoväder på 1500 m höjd i Schweiz. Tältet stod pall för regnet och blåsten utan problem. Dock var det väl varmt de andra dagarna när det var runt 27 grader på natten, nästan olidligt.

Den stora frågan som jag har ställt mig är om Akka R/S 3 som kostar mer än dubbelt så mycket hade varit svalare?

Om man åretknyter till min rubrik så skall man hitta ett tält som funkar för sina behov. Vi provade en bilsemester i Norge för ett antal år sedan med ett 200:- tält från MAXI. Det slängde vi efter två nätter och hyrde stugor istället. Eftersom detta var under vecka 25, så var det samma pris på en tältplats som att hyra en stuga. Svårt val?
 
Enligt min mening är det nästan alltid värt att satsa på bra grejjer.
De håller lääääänge. Har haft mitt Staika i 10 år nu utan att det är några som helst problem med det.

Sen är det ju faktiskt så att de lite dyrare ofta är lättare än de lite billigare, eftersom det är lite mer high-techmaterial i dem.

Sen största anledningen: Är det dåligt väder så ska man kunna lita på utrustningen. Det kan du med Hilleberg


Tech
 
Har testat både billigare och dyrare tält i både regn och blåst. Mina erfarenheter är:

Superbilligt

På Biltematältet vek sig stängerna första natten med ordentligblåst trotts stormlinor. Vi fick stötta upp sidan som det blåste ifrån med våra ryggsäckar och det fungerade bra. Regnade en natt senare rätt ordentligt och tältet stod emot det rätt hyfsat. Efter en veckas fjällvandring var dock tältet rätt slitet. Skulle inte sattsa på ett sådant tält. Men om alternativet var att inte resa alls skulle jag köra med det.

Billigt

Wig-Wam från OBS rätt likt HB Namatj 3gt kostade 1000kr är otroligt nöjd med detta tält som varit med i snart 10år. Har sovit i både regn/snö och blåst många gånger med det och aldrig haft några problem med det. När man väl fått upp det märker jag ingen som helst skillnad mot tex HB eller Fjällräven som jag också spenderat många nätter i. Tältet är dock lite krångligare att sätta upp än HB men om man är två är det inga problem att sätta upp det även om det blåser rejält och eftersom det är så stort att jag bara änvänder det när vi är minst 2st är det inga problem. Nu efter 10 år så börjar det bli ordentligt solblekt och har även varit tvungen att laga en reva i ytterduken. Tvekar dock inte på att ta med det oavsett årstid trotts att jag har tillgång till HB och Fjällräven. Om jag skulle komma över ett igen skulle jag köpa det direkt.

Begagnat

Mina föräldrars Fjällräven g66 med massor av år på nacken fungerar utmärkt fortfarande och har varit med på iaf någon tur per år under alla dess år. Otroligt lätt har fått ner det i vikt till under 1,5kg. Fungerar fint trotts att det är av ryggåsmodell man får bara tänka på åt vilket håll man sätter upp det. Tycker att det är mindre kondens i det än i tex HB:s tält. Så det kan ju vara ett alternativ att sattsa på ett gammalt men bra tält. Gick ju faktiskt att fjällvandra för 30år sedan!

Dyrt

HB är de tält jag bott mest i de senaste åren och det är fina tält är dock inte riktigt nöjd med dem och det vill jag vara med tält för över 6000kr letar därför efter något bättre. Skulle jag dock komma över ett HB för halva priset eller liknande skulle jag nog köpa ett sådant. Vet av kompisars erfarenheter att de även håller väldigt länge

Slutsatser: Om du nu gillar HB och är ute ett par veckor per år så köp ett. Ett tält som man är nöjd med är värt mycket och utslaget på tiden blir det inte så dyrt. Även om det bästa är att hitta billiga tält som är minst lika nöjd med som HB som jag gjort. ännu har jag dock inte hittat det perfekta tältet.
 
Re: Vad är problemet?

mfn; sa:
Vågar man fråga vad det är du inte är nöjd med med Hillebergs tält?

Tech

Har aldrig hävdat att det är något problem.

Småsaker som inte riktigt funkat + att jag inte riktig är nöjd med ventilationen och vikten.

Vad gäller vikt så om jag jämför mitt 10år gammla WigWam med Namatj gt som har samma konstruktion. Så väger de ungefär lika mycket och jag märker ingen större skillnad vid användandet förutom vid uppsättandet. Det hade jag kanske kunnat ordna så att det fungerade lika bra. Tror dock att HB tål vinden bättre om det blåser riktigt hårt men tänker man bara när man sätter upp tältet så klarar båda tälten det mesta. Gillar ändå inte att bo på exponerade platser om det blåser ordentligt =)

Om jag jämför med mitt säkert 30år gammla Fjällräven med Nallo så är mitt betydligt betydligt lättare. Men det skiljer mycket i konstruktion ryggås/tunnel så det är kanske inte rätt att jämföra. men även om jag skulle göra om mitt till tunneltält så skulle mitt vara lättare. I sittryggås utförande har det tålt hårda vindar även från sidan och eftersom duken fortfarande fungerar bra kan man inte anmärka på kvaliten.

Om man nu som någon tidigare uttryckte det också betala för att de utvecklar tält och inte bara kopierar tycker jag det skulle ha varit kul att se resultat av den utvecklingen. Vet att dom förbättrar rivstyran och vindtåligheten med jämna mellanrum. Men hur mycket gör det för oss vanliga användare? Hur många HB tält blåste sönder för 10år sedan?

Tycker inte att det är värt att betala 6ggr så mycket för ett tält för att det är enklare att sätta upp och tål mer vind, något jag ej har varit i närheten av att behöva trotts mer användande under de 10 senaste åren än vad han som ställde frågan tänkte använda det.

Tycker som sagt var om HB men är inte riktigt nöjd och tror mig kunna finna ett tält som jag är mer nöjd med utan att för den delen behöva betala mer. Dessutom tror jag de flesta vanliga användare klarar sig med ett betydligt billigare tält. Som jag visat med mina exempel behöver det inte heller vara mycket sämmre.

Känns som om denna tält tråd nu också blivit en för/emot HB tråd som vanligt =(
 
Ha ha. Ja. Tyvärr är det ju lätt att det blir så.

Well. Jag håller inte riktigt med dig om ditt resonemang. Först och främst kan man inte jämföra ett ryggåstält med ett tunnetält på så vis.

Ang utvecklingen så handlar det ju inte bara om rivstarka vävar. Utvecklingen av dessa märker man kanske inte förrän de har gått sönder. Jag tror en stor grej är att de inte ska fransa upp sig om det väl blivit en reva i dem.

Vad gäller övrig utveckling så handlar det ju bl a om hur enkelt det är att sätta upp tälten, om smådetaljer och hållbarhet. Dessutom så ska man ju väga in hur servicen är om tältet skulle gå sönder. Kan man lätt få det lagat / utbytt, är det lätt att få tag på reservdelar osv.

Vad man är beredd att lägga pengar på är ju olika från person till person och vissa vill helt enkelt lägga pengar på smarta detaljer och bra service. Sen behöver ju som sagt inte alla extrema tält... men om man väl har det så är det ju ganska trevligt att kunna ligga på utsatta platser och kunna lite på tältet till 100% ;-)

Tech
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Ultamid 4p Vinter Recension: Är det värt Hypen? Bo och sova 19
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Brune Köpa ny en del till tältbåge Bo och sova 1
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Gohan Köpa sovsäck utomlands? Bo och sova 0
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.