Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact?

Hej! Det lär ha skrivits ett och annat om detta redan, men jag undrar vilken eller vilka appar jag kan ladda ner för att kunna använda Gps under längre tid i fjällen där det inte finns någon täckning? Det viktigaste är ju egentligen de exakta koordinaterna; man har ju fysiska kartor med sig.
 
Hej! Det lär ha skrivits ett och annat om detta redan, men jag undrar vilken eller vilka appar jag kan ladda ner för att kunna använda Gps under längre tid i fjällen där det inte finns någon täckning? Det viktigaste är ju egentligen de exakta koordinaterna; man har ju fysiska kartor med sig.
i och med att mobilen använder sig av internet för att nå gps sateliterna så kommer det inte att funka ens med offline kartor.
tyvärr.

Provade det när jag var i Belgien. Funkade inte.
 
i och med att mobilen använder sig av internet för att nå gps sateliterna så kommer det inte att funka ens med offline kartor..

Jodå, det fungerar alldeles utmärkt. "a-gps" - den funktion där mobilen tar hjälp av lite datakommunikation för att skynda på positioneringen är inte nödvändig, du kan använda mobilen som gps helt utan täckning eller till och med utan sim-kort om du vill. Däremot kräver en del (men inte alla) appar kontakt med mobildatanätet för adress-sökning och turn-by-turn-navigering i vägnätet, och förstås för att hämta kartdata om det inte förladdats, men det är en annan femma - nu handlade det ju om fjällvandring.

Det finns drösvis med bra kartappar till mobiler. Om du är nöjd med att enbart hämta koordinater med mobilen för att använda dem på din papperskarta så duger ju en enkel app som KTrans. Fördelen under vandring är kanske att en sån app startar snabbt, och inte slukar så mycket batteri innan den spottar ur sig koordinaterna.

Men förmodligen vill man ändå ha en app som också åtminstone kan visa din position på en förladdad terrängkarta. Sen Lantmäteriet släppt kartdatat fritt har alternativen blivit fler och billigare, men vill man ha en kompetent app som har mer än de mest grundläggande funktionerna, och som dessutom har en riktigt snygg och uppdaterad terräng/fjäll-karta så är ViewRanger fortfarande det bästa jag stött på. Man betalar en peng för kartorna, men de är av bra kvalitet och appen fungerar klockrent off-line. Det går också att köra gratis-kartor av olika slag, även för nedladdning och off-line-användning.

Några andra alternativ att kika på kan vara b-bark, MapApp Topo och Orux maps.
 
Själv kör jag Locus Maps med Fjällkartan och Terrängkartan. Funkar bra och som nämnts ovan, även i flygplansläge / utan 4G-täckning.
 
Jag använder MapApp Topo på min Z5. Den fungerar kanon för mig. Gillar kartorna bättre än t ex lokalsinne. I fjällen är det riktiga fjällkartan och övriga landet gröna kartan. Tyvärr var de sista kartorna jag laddade ner utanför fjällen annorlunda. De bytte detaljrikedom när man zoomade. Störde en del. Oklart om de bytt kvalitet på alla kartrutor.
 
En mobil fungerar utmärkt off-line för navigering så länge fri sikt finns till sateliterna. Tycker Orux maps är en väldigt bra app till Android, dessutom gratis.Använder den med nedladdade satelitbilder och med fjällkartan.
 
Appar

Testa Maps.me eller Viewranger. De funkar utan internet/mobilnät. Bara man laddar ned kartan över området innan. Funkar alltså utomlands också, vilket jag använder när jag är utomlands.Kost noll spänn då alltså att använda mobilen som karta.
 
Vad menar du med längre tid? Tänker du ha mobilen på hela tiden och navigera med? Har du karta och kompass så ser jag inget större behov av det. Så länge det är sikt så är det lätt att orientera sig i fjällen.

Jag använder också MapApp Topo ibland när jag är ute men bara om jag är i områden där jag hittar hem även om mobilen lägger av. I MapApp Topo ser du koordinaterna direkt även om du bara har översiktskartan nedladdad. Du kan även köpa de rutor du är med intresserad av (finns andra appar som har detta gratis).

Vilken app du än väljer så kolla att den använder samma koordinatsystem som du har på kartan. I MapApp kan du välja mellan RT90, SWEREF99 och WGS84. Det är inte så kul att stå på fjället och omvandla från tex latitud och longitud.
 
Tack för tipsen! Ska ladda ner och testa lite olika appar i god tid innan. Annars har jag ju gott om tid att prova olika appar under vandringen också och avinstallera dem jag inte gillar.

Jag tänker att GPS - förutom att fungera som en extra säkerhet i fjällen - är ett fantastiskt hjälpmedel att använda som stöd när man inte är riktigt säker på var man befinner sig för att mycket snabbare "hamna på rätt köl" igen. När det finns är det ju en bekvämlighet. Det är lätt hänt att man tappar kontakten med ledmarkeringarna i fjällen eller blir förvirrad av alla små skogsröjningsspår det finns i skogen och inte är säker på vart de leder , trots mycket detaljerade kartor. Men min erfarenhet är annars att det är lättare att hitta ute i terrängen än i mycket tättbebyggda områden. Att hitta ut ur Örebro och in på rätt småvägar hade jag aldrig klarat av utan detaljerade kartor OCH kompass. (Jag tar Örebro som exempel, eftersom jag planerar en eller ett par vilodagar där.)
 
Vad menar du med längre tid? Tänker du ha mobilen på hela tiden och navigera med? Har du karta och kompass så ser jag inget större behov av det. Så länge det är sikt så är det lätt att orientera sig i fjällen.

Jag använder också MapApp Topo ibland när jag är ute men bara om jag är i områden där jag hittar hem även om mobilen lägger av. I MapApp Topo ser du koordinaterna direkt även om du bara har översiktskartan nedladdad. Du kan även köpa de rutor du är med intresserad av (finns andra appar som har detta gratis).

Vilken app du än väljer så kolla att den använder samma koordinatsystem som du har på kartan. I MapApp kan du välja mellan RT90, SWEREF99 och WGS84. Det är inte så kul att stå på fjället och omvandla från tex latitud och longitud.

Hmm... Jag testade den precis här i stan. Men det är bara de två första siffrorna i koordinaterna som är helt stabila och den tredje som är någorlunda stabil; resten av siffrorna fluktuerar helt även när jag står helt stilla. Jag har korrigerat till samma koordinatsystem och den visar att jag befinner mig 4,3 km ifrån min verkliga position!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skare i Åre Bästa köp Garmin under 3000 kr Navigering 11
niking Garmin Epix - det bästa av två världar? Navigering 14
Merckx Bästa GPS Navigering 18
grodanbolle Bästa cykelkartan för GPS? Navigering 3
maskon Bästa telefonen som frilufts-GPS? Navigering 42
hsjn Bästa allround GPS? Navigering 18
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
Berra66 Bästa GPS-programmet Navigering 16
johan_ben Bästa GPS för geocaching Navigering 18
peter1959 Bästa skydd för papperskartan ? Navigering 21
rico90 Bästa GPS för skogspromenader m.m?? Navigering 6
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
Stuvarn Bästa GPS för paddling? Navigering 2
apfaktor Bästa Allround GPS:en Navigering 9
bredviken Bästa kompromissen CSx 60????? Navigering 6
bionicon GPS + WAP-väderrapport i liten båt. Bästa lösningen??? Navigering 17
abjork Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt? Navigering 6
jonnec Bästa hård- och mjukvaran? Navigering 1
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
b-col Bästa vägkartan till Garmin 60C? Navigering 1
GilbertK Bästa pris på Bil-Kit till 60c/cs Navigering 2
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
dragbjorn Bästa gps:n i kyla? Navigering 9
carpe.diem Bästa GPS-programmet för Garmin 12 och hemma-PC? Navigering 10
Dan B Appen Sveriges fjäll Navigering 0
Jote SeSverige appen och alternativ till den Navigering 10
L.A. Problem med min LegendC Navigering 3
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
avslut1008 kartan till min nya dator Navigering 4
j.ohman min kartor fungerar ej !! Navigering 18
torpet Min GPS har lagt av Navigering 4
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
jesperp79 kan inte lägga in kordinater i min forerunner 405 Navigering 3
Mezzner Min Garmin 60c visar kartan uppochned Navigering 17
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
375hh Hur får jag kurs på min Garnmin 60csx? Navigering 15
Memme Min GPSmap 60C fördubblar kartuppsättningen Navigering 3
mipert Borde inte klockan i min Magellan GPS visa ”rätt” tid? Navigering 4
Lappugglan Problem med min Garmin 60c Navigering 5
Higgis HJÄLP MED MIN NYA QUEST Navigering 4
sotter Min karta stämmer inte med verkligheten? Navigering 4
olarantala Äntligen AAA lithium till min GPS Navigering 14
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5
niklaz City Select + terrängkarta samtidigt i min Garmin? Navigering 2
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...