b-bark, gratis terrängkarta i Iphone m.fl

Egentligen anpassad för hundpejling, men funkar fantastiskt bra även som vandringskarta etc. Tankade hem appen på min Iphone och terrängkartan (Lantmäteriets) över hela Sverige hängde med och allt alldeles gratis!
Finns tydligen även för Adroid-och Windows-telefoner.
Sök "b-bark"
 
Vad är det där med "terrain map" och "old terrain map"? Finns det två versioner nu?

Den nya (i b-bark) har med nyanlagda stigar i en skog jag känner till och vilka saknas på den gamla. De saknas också på Örnsätrarns version som jag laddade ner häromdagen.

Jag förstår inte. Har Lantmäteriet släppt två olika uppsättningar data? Och finns den nya versionen också som papperskarta? Trodde först att det var b-bark som valt att färga kartan annorlunda bara, men så är det ju alltså inte.
 
Senast ändrad:
Intressant app - tror det är första gången jag ser terrängkartan i vektorformat snyggt presenterad i en gratisapp, dessutom helt aktuell. Att den kan visa position i Sweref 99 är ju också ett stort plus.

Sen är den ju extremt rörig, och många funktioner ser ut att saknas, men det finns potential!

Jag förstår inte. Har Lantmäteriet släppt två olika uppsättningar data? Och finns den nya versionen också som papperskarta? Trodde först att det var b-bark som valt att färga kartan annorlunda bara, men så är det ju alltså inte.

Den som kallas "Old terrain map" i appen är terrängkartan i rasterformat, en bildfil av pixlar alltså, som är statisk och inte anpassar utseendet efter visningsskalan. ("zooma" in och ut så ser du) I det här fallet är det också äldre kartdata än vad den andra varianten, i vektorformat visar.
 
Zoomar man in kommer man betydligt längre ned på detaljnivå på enskilda små byggnader inklusive hus som byggdes för typ 3 år sedan jämfört med den tryckta terrängkartan.

Liknar detaljnivån på Lantmäteriets webtjänst kartsök och ortnamn. Borde innebär ett antal Gb om man sparar ned hela Sverige i telefonminnet/minneskort.

Thure
 
Aha! Tack så mycket!

Det är rätt stor skillnad på vad som är utsatt på kartorna dock. Den gamla har mycket fler namn (t.ex. namn på mossar och ängar i skogen). Höjdangivelser saknas också på höjdkurvorna på nya likaså triangulationspunkter. Även en färgning som jag *tror* står för berg i dagen och symbolen för vad jag tror är stenskärv (är lite rostig). I gengäld är den tydligare vad gäller fornminnen (både vad det är och var de finns) och naturreservat och liknande (avvikande färg på namnet).

Kommer nog att köra Örnsätrarns i Orux och ha b-bark för uppdateringarna. Tar ju inte stor plats.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...