Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-01-10, 20:03
rJohansson rJohansson är inte uppkopplad

En besvikelse som jag har på V4 är att den te.x inte har med Upplandsleden eller Gästrikeleden utmarkerad på kartorna när man zoomar in osv.

Man får väll se till att gå den i sommar så man får in den i V4.
Svara med citat
Gammal 2015-11-15, 16:31
Bussmicke Bussmicke är inte uppkopplad

Uppdaterar Garmin Friluftskartan Pro emellanåt?

//Bussmicke www.bussmicke.se
Svara med citat
Gammal 2015-11-15, 20:12

Hörde att Lantmäteriets kartor skulle släppas fria vid årsskiftet. Kommer detta påverka oss som köper katter till våra Garmin GPS:er?

//Bussmicke www.bussmicke.se
Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 14:54
thureb thureb är inte uppkopplad

Katter? Vad det gäller kartor lär priserna sjuka när Garmin och andra inte behöver betala licens till lantmäteriet.

Thure
Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 21:40
aronwidforss aronwidforss är inte uppkopplad

Friluftskartan pro V4

Köpte just en karta och förvånas över gammalmodigheten i Garmins teknik. Här var det DRM så det bara skriker om det, vilket gjorde att jag ovetandes låste ut mig från min egen karta. När jag betalar ett premiumpris förväntar jag mig inte att mötas av kopieringsskydd.

Men, men. Nu har jag tillochmed lyckats rutta vinterns tur som går över såväl sommarleder, vinterleder och i ledlöst land. Det var ingen lätt uppgift att kombinera vill jag säga.

Om jag nu bara vill ha en vanlig jäkla fjällkarta, vad ska jag använda för program för att få kartan att se normal ut. Jag drog upp detaljnivån till högsta på en gång, annars så ser man ju ingenting. Men jag hör att ni talar om TYPning och annat. Vad är detta och vad behöver jag för program för det? Är det något utöver det jag kan göra för att få en karta så lik fjällkartan som möjligt?
Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 23:41
tekman tekman är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Katter? Vad det gäller kartor lär priserna sjuka när Garmin och andra inte behöver betala licens till lantmäteriet.
Det gäller om det varit fri konkurrens men eftersom Garmin har full kontroll över kartorna i sina GPS:er och inte tänker släppa in någon annan så kommer de troligen ta lika mycket betalt som innan.

OSM kommer kunna använda den fria datan men min personliga uppfattning är att det inte är trivialt att blanda OSM-data och terrängkartan. Oftast är den nuvarande OSM-datan nyare och mer detaljerad i de områden som är med men det betyder inte att den alltid är "bättre".

Det som kan bli ett alternativ är att "någon" gör en insats och kompilerar ihop data från terrängkartan till IMG-filer. Men det är inte heller trivialt att göra och jag är tveksam till att någon kan ta betalt för en sådan karta utan att betala licensavgift till Garmin.
Svara med citat
Gammal 2015-11-17, 14:09

Installationsproblem

Varför kommer detta upp??

Jag har Windows 10 och försöker installera DVD:n med Friluftanstan Pro V4 Svealand.

Svara med citat
Gammal 2015-11-17, 16:06

Citat:
Ursprungligen postat av Bussmicke Visa inlägg
Varför kommer detta upp??

Jag har Windows 10 och försöker installera DVD:n med Friluftanstan Pro V4 Svealand.
Kolla om du får några intressanta meddelanden i "Event Viewer" som kan leda oss vidare i ditt problem.
Svara med citat
Gammal 2015-11-17, 16:37

Event Viewer?

Jag har redan senaste Base Camp installerat på datorn, det är kartan jag vill installera
Svara med citat
Gammal 2015-11-18, 01:10

Hade för lite minne på C:\.
Nu är problemet upplåsningen. Det går inte att låsa upp i Chrome eller Egde. Kräver ett Plug-in för att fungera.
I Microsoft Explorer 11 går det. Där är tillägget installerat i webbläsaren och där kan jag trycka på knappen hitta enhet. Knappen går inte att trycka på i de andra webbläsarna. Jag trycker på knappen, enhets-id kommer fram, jag anger serienumret för min gps-mottagare, lägger in produktnyckeln för kartan och kartan är upplåst. Sen frågar den om jag vill låsa upp fleet kartor vilket jag inte vill så jag tycker nej. Men upplåsningskod autenticeras inte i Basecamp och friluftskartan är lik förbannat låst i Basecamp. Jag kollar på min Garmin på nätet och ser upplåsningskoden men jag hittar ingenstans i Basecamp var jag kan ange dessa 25 siffror. Jag försöker enligt anvisningarna på sidan att hämta koden på nytt men det står att den inte kan sparas på datorn.
Vad är detta för ett skämt?

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2015-11-18, 01:22
Örnsätrarn Örnsätrarn är inte uppkopplad

För den som är intresserad av Fjällkartan så tänker jag göra den allmänt tillgänglig utan kostnad i formatet kmz (raster) i januari 2016 då lmv släppt kartan fri.
Svara med citat
Gammal 2015-11-18, 07:35

Citat:
Ursprungligen postat av Bussmicke Visa inlägg
Hade för lite minne på C:\.
Nu är problemet upplåsningen. Det går inte att låsa upp i Chrome eller Egde. Kräver ett Plug-in för att fungera.
I Microsoft Explorer 11 går det. Där är tillägget installerat i webbläsaren och där kan jag trycka på knappen hitta enhet. Knappen går inte att trycka på i de andra webbläsarna. Jag trycker på knappen, enhets-id kommer fram, jag anger serienumret för min gps-mottagare, lägger in produktnyckeln för kartan och kartan är upplåst. Sen frågar den om jag vill låsa upp fleet kartor vilket jag inte vill så jag tycker nej. Men upplåsningskod autenticeras inte i Basecamp och friluftskartan är lik förbannat låst i Basecamp. Jag kollar på min Garmin på nätet och ser upplåsningskoden men jag hittar ingenstans i Basecamp var jag kan ange dessa 25 siffror. Jag försöker enligt anvisningarna på sidan att hämta koden på nytt men det står att den inte kan sparas på datorn.
Vad är detta för ett skämt?

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk

Jag hade ett liknande problem. Klicka på Manage Map Products och därefter Unlock Regions. Under Add kan du skriva din kod. Därefter måste du klicka på Import och importera filen gmapsupp.gma från din GPS. Givet att det är samma problem som jag hade alltså.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:47.