Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-02, 20:35
tekman tekman är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av niking Visa inlägg
Å andra sidan har Garmins kartor större täckningsområden än Magellan. Garmin har även sjökort och bilkartor, som kan kombineras med FriPro. Betydligt fler Garmin-användare än Magellan-användare, vilket underlättar support (och ger billigare tillbehör).
Jag ser några fler fördelar med Garmins kartor. Det kanske inte inverkar på hur "bra" kartorna är men för mig så är det avgörande.

* Kartformatet är "känt" och du kan enkelt göra egna kartor som kan läggas ovanpå en befintlig.
* Egen färgsä'ttning/"Typning" av kartor.
* Custom maps/rasterkartor. Saknas det en "Garmin"-karta så är det bara att scanna, passa in och köra med sin egen.
Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 10:33
smulan49 smulan49 är inte uppkopplad

När det är dags att köpa ny gps är det ju tillgången på kartor som är viktigast, i alla fall om man vill ha en "skogsgps". Kartorna kostar ju lika mycket som gps:en i många fall så det är minst lika viktigt med kartornas prestanda som med gps:ens.
Tyvärr är det inte helt enkelt att få veta hur det verkligen ser ut, i en del fall kan man genom ett tittskåp på nätet se hur den tilltänkta kartan ser ut men det är inte alltid.
För att kunna se lite mer hur de olika kartorna i skogen ser ut skulle vi ju kunna göra en lite jämförelse. Här nedan är en skärmdump (från Mapsource) av Garmins FriPro v2 Svealand. Den visar en tämligen intetsägande skog men det är en för gpsnördar intressant plats kring 60 grader nord, 15 grader öst, nära Högfors. Kartan är lätt omtypad för att se så bra ut som möjligt i min Garmin 60CSx.
Vore intressant om någon som har tillgång till andra kartor över samma område (eller något annat som vi har flera olika karttyper över) kunde visa hur det ser ut.

Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 09:28
niking niking är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av tekman Visa inlägg
Ditt påstående:
Du säger inte vilka GPS:er och kartor du pratar om?

Och om man vet att du antagligen pratar om Magellan i en fråga som rör Garmin-produkter så i detta fallet så gränser du till det som niking beskriver som:
.
Jag kan inte se att Ola har skrivit något nedsättande om Garmins produkter - varken i denna tråd eller i andra trådar här på Utsidan!
/Niklas
Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 11:27
mathias mathias är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av smulan49 Visa inlägg
Den visar en tämligen intetsägande skog men det är en för gpsnördar intressant plats kring 60 grader nord, 15 grader öst, nära Högfors. Kartan är lätt omtypad för att se så bra ut som möjligt i min Garmin 60CSx.
Vore intressant om någon som har tillgång till andra kartor över samma område (eller något annat som vi har flera olika karttyper över) kunde visa hur det ser ut.
Gröna kartan:http://www.geodataonline.no/in ... FkITnXuVrQ||
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:04.

Logga in

Tips!