Köpa ny GPS

Jag har en ny GPS i tankarna, problemet är vad man ska köpa, har tittat o jämfört Garmins modeller: GPSmap 62s, GPSmap 62st eller räcker det med GPS 60? Jag ska använda den främst för paddling men div skogsmullning förekommer också.Hade tänkt komplettera med Friluftskartan Pro V. Sen finns ju Oregon o Dakota modellerna också, och även billigare.
 
60 CSx är en utmärkt gps men den har några år på nacken. FriPro v2 funkar ok i den men om man har högsta detaljeringsgrad och utzoomat blir den seeg vid omritningarna.
62:an har snabbare cpu och ritar om betydligt snabbare.
Om jag idag skulle köpa en ny gps skulle det nog bli en 62.
 
Vilka gps:er (i rimlig prisklass) är så blixtsnabba?
Och vilka kartor är så mycket mer detaljerade (i Sverige) än Fri Pro v2 ? Prime är väl något mer detaljerad men inte så radikalt och dessutom i så små bitar att det inte känns realistiskt att köpa för egna pengar. I alla fall inte för mig.
 
Jag tror att Ola syftar på ett helt annat GPS-märke än Garmin, som är uppkallad efter den första världsomseglaren (som förvisso dog något år innan hans skepp hann komma hem). Ola jobbar nämligen på den svenska generalagenten för Magellan :)

Och ja, Magellans Topo+ är klart mer detaljerade än Garmins FriPro, även om vägåtergivningen är ett skämt på Topo+ (samma markering från skogsbilvägar till riksvägar). Dock är täckningsområdet för en Topo+-område klart mindre än för ett FriPro-område, då Topo+ täcker in Sverige i 9 delar, medan FriPro täcker in Sverige i 4 delar.

PS! Ola! När kommer Explorist 510, 610 och 710 till Sverige? Triton-serien börjar ju bli lite gammal vid det här laget!

/Niklas (har Magellan Explorist XL med Topo+ och Map on demand).
 
Senast ändrad:
FriPro v2 är bra uppdaterad vad gäller vägnätet och då speciellt skogsbilvägnätet som ju är det som är intressantast för denna typ av karta. Skogsbilvägnätet är t.ex. mer aktuellt än det är på City Navigator 2011.32 som kom ut för någon vecka sedan. Topografin är ju däremot inte så detaljerad men för mountaincykelbruk är v2 perfekt i min 60CSx.
 
Jag tror att Ola syftar på ett helt annat GPS-märke än Garmin, som är uppkallad efter den första världsomseglaren (som förvisso dog något år innan hans skepp hann komma hem). Ola jobbar nämligen på den svenska generalagenten för Magellan :)

Och ja, Magellans Topo+ är klart mer detaljerade än Garmins FriPro, även om vägåtergivningen är ett skämt på Topo+ (samma markering från skogsbilvägar till riksvägar). Dock är täckningsområdet för en Topo+-område klart mindre än för ett FriPro-område, då Topo+ täcker in Sverige i 9 delar, medan FriPro täcker in Sverige i 4 delar.

PS! Ola! När kommer Explorist 510, 610 och 710 till Sverige? Triton-serien börjar ju bli lite gammal vid det här laget!

/Niklas (har Magellan Explorist XL med Topo+ och Map on demand).

De har redan dykt upp som Snørrbjørg mycket riktigt uppmärksammat.
De kom tidigare än beräknat vilket gjorde att de tog oss på sängen mitt i juljobbet (inte hemma utan på jobbet) så "lanseringen" sker i januari.
 
Och ja, Magellans Topo+ är klart mer detaljerade än Garmins FriPro, även om vägåtergivningen är ett skämt på Topo+ (samma markering från skogsbilvägar till riksvägar).

Jag vet inte om det går med Magellans kartor men en finess med Garmins är att man genom s.k. TYP-filer kan definiera hur stigar, vägar och alla kartkomponenter skall se ut. Olika gps-modeller visar kartorna lite olika och dessutom vill man ju accentuera olika saker beroende på om man går till fots eller åker MC t.ex.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
idka Köpa gps Navigering 1
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
HMR Köpa GPS till MC? Navigering 12
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
magnusv Köpa GPS Navigering 23
Jozze72 Vart köpa GPS? Navigering 13
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
Mr H. Köpa bärbar GPS-mottagare Navigering 12
Mi Köpa beg gps eller ej? Navigering 12
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
tommy_b Köpa GPS Navigering 11
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
Store Erfarenhet av köpa GPS från USA? Navigering 0
JohanPerLinder Köpa Garmin GPS i USA? Billigt! Navigering 5
slangbellan Köpa GPS Plotter i USA? Navigering 6
Östanhol Köpa GPS i USA Navigering 5
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
MikeMike GPS, vad ska jag köpa? Navigering 2
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
Tärnan Billigare att köpa GPS i England. Nackdelar ??? Navigering 3
leonsson Köpa GPS i USA Navigering 13
EdgeX Köpa GPS? Navigering 1
tremula varför köpa gps? Navigering 19
mrhandley Nybörjare vill köpa GPS Navigering 6
Solomannen KÖPA GPS I USA?! Navigering 6
lami Skall jag köpa en GPS? Navigering 17
fms504 Köpa GPS i USA? Navigering 5
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Jojje2 köpa/sälja GPS Navigering 4
Östanhol Köpa GPS Navigering 4
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
pelka köpa fjällkarta över norge? Navigering 9
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
rascar Köpa Garmin i New Yourbutik? Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.