Nüvi Maps = City Navigator?

Clas Ohlson säljer Nüvi Maps (digitala Garminkartor). Är det samma sak som City Navigator? Passar den skogs-GPS:er som 60 Csx?
 
Eftersom Nüvi är en bilnavigator så torde Clas förvirrade namngivning avse just City Navigator. Gissningsvis så avser dom City Navigator Europe.

Medföljande DVD är sannolikt uråldrig så efter installation på PC:n så skall man registrera licensen på garmin.com och tanka hem en aktuell kartversion. F n City Navigator Europe 2011.3.

Dessutom får man vid registreringen en upplåsningskod till en viss given GPS. Nästa steg blir att tanka upp kartor från PC:n till sin GPS. Kartan passar till alla Garmins GPS:er som är yngre än 4-5 år. Bl a mulle-GPS:er som 60Cx och eTrex.

Därefter är kartlicensen förbrukad. Dvs kartan kan inte flyttas till en annan GPS utan endast till exakt den GPS som licensen är upplåst för.

Till saken hör att City Navigator bör "typas om" för att funka bra på just 60CSx. Annars visar den bruna vägar mot brun bakgrund. Tanka hem typfil från http://resmark.se/gps/hmrtyp.zip och installera på PC:n innan kartan tankas upp till GPS:en. Då får du tydliga vägar mot vit bakgrund.
 
Clas Ohlson säljer Nüvi Maps (digitala Garminkartor). Är det samma sak som City Navigator? Passar den skogs-GPS:er som 60 Csx?
Har du länk till produkten? Jag känner inte igen produktnamnet "Nüvi Maps".

För att få vägkarta i din skogs-GPS så behöver du köpa Garmin City Navigator Europe NT (nuvarande version är 2011 och kom i våras).
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=6299
Köper du karta på DVD kan du även använda den i datorn samt installera flera kartor på samma minneskort (så att man slipper byta minneskort när man byter karta). Köper du på minneskort måste du byta.

Köper man City Navigator på DVD/minneskort ingår ingen garantiuppgradering till senaste version! Jag gick själv på den niten när jag köpte kartan för ett tag sedan.

För att få regelbundna uppgraderingar till kartan kan man köpa Garmin Nümaps Lifetime.
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=33380

Ett av de billigaste ställena att köpa ifrån är Handtec
http://www.handtec.co.uk/
(600 kr för nümaps lifetime istället för 900 kr i Sverige)

Örjan
 
Kollade på Clas website och det enda jag hittade var 38-3421 som är just en lifetime uppdatering. Men den kräver att man redan har en kartlicens. Dvs City Navigator Europe.

Tveksamt om det lönar sig med lifetime uppdatering såvida du inte planerar att ha din GPS i många år. Vid varje byte av GPS så måste du köpa en helt ny kartlicens + ev lifetime. En GPS åldras ju lika snabbt som en mobiltelefon. Teknikutvecklingen är snabb. Dessutom så trixar Garmin ofta med kartformatet. Dvs nya kartor kan inte köras i gamla GPS:er. Och då är du torsk med din "lifetime".

Den som kör mycket bil i tättbebyggda områden kan ha stort utbyte av att få nya kartor 3 ggr/år men vägarna på landsbygden ändras inte så ofta. Dessutom så tar det ibland rätt lång tid innan ändringar kommer in i kartan. T ex så har det dykt upp 4-5 nya kartversioner som inte har med diverse ändringar på Österlen där jag bor. Men inne i Malmö-Lund området så kommer nyheterna med snabbare. Typisk så ligger kartan något år efter. Om Garmins karta heter 2011 så säljs den under 2010 och avser vägnätet 2009. Dvs om c:a en månad börjar dom sälja version 2012 som alltså avser vägstandarden i början av 2010.
 
OK, tack för svar.

Har för närvarande en 2008-version i GPS:en. Funkar bra, men börjar bli ganska fel eftersom vissa av dom vägar jag oftast åker har byggts om, t.ex. E4 runt Uppsala och RV70 förbi Sala. Hade kunnat tänka mig att betala för en karta om den var life-time OCH utan strul kunde flyttas mellan GPS:er om man byter. Nu är det enklare att skaffa ny på olagligt sätt än att flytta en lagligt inköpt, så den gamla kartan får duga.

Billigaste sättet att skaffa ny karta verkar vara att invänta lämplig rea på en billig vägnavigator. Min 60 är i alla fall inte optimal som navigator.
 
Billigaste sättet att skaffa ny karta verkar vara att invänta lämplig rea på en billig vägnavigator. Min 60 är i alla fall inte optimal som navigator.

Jag håller med till 100%

Köpte för några år sedan en ny Nüvi 200 för c:a 700 kr på ElGiganten. Fungerar mycket bra. Gör prexis det den ska utan massa hokuspokus. Dvs guidar från punkt A till punkt B. Den har sonen numera.

Härom året köpte jag en ny Nüvi 760 på samma ElGigant för c:a 1500 kr. Den använder jag själv nu. Min favorit i bilen. Nyare Nüvi modeller är faktiskt sämre så 760:an uppdaterar jag kartan i efterhand.

Köpte härom veckan en nästan ny Nüvi 765 på eBay för c:a 1400 kr. Någo lite sämre än 760 men kartan var av senaste snitt. Sitter nu i hustruns bil.

Sett i det perspektivet så känns det inte uppenbart att köpa en lifetime kartuppgradering till en gammal GPS.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jorden runt Spara i extraminnet i Nüvi. Navigering 0
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
pang58 Garmin nüvi 360 Navigering 4
GV Nüvi 760 & uppgradering Navigering 2
MassebassePP Uppdatera karta till Garmin nüvi 360T Navigering 25
lagerstrom USB-laddning av Nüvi 660 Navigering 0
ÄventyrsUffe Inställningsmöjligheter nüvi 660 Navigering 0
ham nüvi 660 Navigering 3
Brune MC ikon till Garmin Nüvi och Zümo Navigering 0
apersson850 Bilnavigator: Garmin Nüvi eller c-serien? Navigering 7
apersson850 Trafikdata till Nüvi 360? Navigering 11
jonasolof iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan Navigering 34
jonasolof DTMF-toner genom Garmin BT (Nüvi 360) Navigering 4
Jakan Nüvi 360 och Friluftskartan Pro Navigering 8
chuck Garmin Nüvi 350 test Navigering 1
jonasolof Frågor om Nüvi Navigering 4
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
nicko_ OruxMaps eller Locus Maps Navigering 26
aronwidforss Apple Maps Navigering 2
Dalafimp någon med erfarenhet av millitary maps som gps ? Navigering 0
nicko_ Kungsleden utmärkt i Google Maps/Google Earth Navigering 4
beer grylls Hur söka med koordinater Eniro/google maps? Navigering 10
gundj Ny? tjänst hos Google maps? Navigering 1
Ibasto Garmin Custom Maps Navigering 5
jasåpådetviset Ozi Internet maps Navigering 0
Joakim.e Ladda in waypoints och spår i Google Maps/Earth Navigering 8
sachsaren Svensk motsvarighet till Google Maps? Navigering 16
gunhild Vad betyder nm i google maps? verkar vara mer än en km. Navigering 2
clindh Reliefkartor i Google Maps Navigering 11
nosslrak Magellan GPS 320 - Google Maps Navigering 1
Lillbassen Gps maps över Afrika Navigering 3
jonasolof US 1/24k topo maps på iQue Navigering 6
jonasolof Site för Garmin format maps, tutorial mm. Navigering 0
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
mistral Fler enheter till City Navigator Navigering 1
HMR Garmin City Navigator NT 2010 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
HMR City Navigator Europe 2009 NT Navigering 22
niklaz Överlapp FriPro och City Navigator Navigering 6
KOJ City Navigator 2008 update Navigering 2
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
xrvjorn City Navigator - versionsförvirring Navigering 5
BJK Fel i Garmin City Navigator NT 2008..... Navigering 6
GV City Navigator NT v10 ? Navigering 28
chripopper Metroguide vs city navigator? Navigering 2
gundj Installation av City Navigator. Navigering 3
Mikael_B City navigator på två datorer? Navigering 5
wisher City Navigator, Nordics micro SD Card Navigering 13
dgronjord Gamin BlueChart Atlantic samt City Navigator Europe Navigering 21
jonasolof City Navigator v9 non NT fel routing i Schweiz -iq3600 Navigering 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...