Gissa position

avslutad210712

Gäst
Möjligen har en magister vandrat här men alldeles i närheten har i alla fall många vandrat. Väldigt många och ändå så få som vandrat här.
 

avslutad210712

Gäst
Fotot är hårt beskuret i överkanten för om man ser bergen i bakgrunden blir det troligen alldeles för lätt.
 

avslutad210712

Gäst
Är inte helt säker på om dalen har något namn eftersom jag inte hittar något på garmins friluftskarta men sjön har i alla fall ett namn. Skall kolla på en gammeldags karta.
 

avslutad210712

Gäst
Jag gissar att vi är nära Kungsleden och försöker med Vuolip Čorrvošjávri.

Efter en del funderingar och konsultation av både Garmins friluftskarta och en tryckt karta så borde det vara rätt svar. Stavningen skiljer på alla kartor men det är i alla fall dalen mellan Hoiganvagge och dalen där Valfojåkka rinner rner.

Vi kom från Katterjåkk och skulle till Unna Allakas och kom ner till Vuolfajaure men det kändes inte skoj att vad där. Efter en kall försommar kom värmen samtidigt som vi åkte upp till fjällen och MYCKET snö tillsammans med MYCKET värme fyllde jåkkarna ordentligt så vi valde att gå ner med Valfojåjja men vid första tvärjokken tog det stopp och vi valde att gå upp på berget och runt.

Det var ett ställe som inte låg högst upp i planerna men jag rekommenderar en vandring där uppe för det var riktigt trevligt. Och nergången mot Valfojåkka var riktigt vacker med en middag högst upp på backen ner. Sista sträckan ner mot leden mellan Abiskojaure och Unna allakas var inte riktigt lika skoj med massor av snår, värme och framförallt alla insekter.
 
Jag utgick från Lantmäteriets BD6 från December 2009 och bemödade mig verkligen att få alla krumelurer på bokstäverna rätt.
Var hittar vi denna vackra blomsteräng?
 

Bilagor

  • IMG_8662.jpg
    IMG_8662.jpg
    72.5 KB · Visningar: 222
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.