Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal Igår, 10:57
hedtjarn hedtjarn är inte uppkopplad

Trailrun längs Kungsleden - packning?

Halloj!

Efter flera turer längs Kungsleden och senaste två åren genom magnifika Sarek skulle det vara en lycka att få med mig min bror ut i det vilda. Dock är han inte så sugen på att släpa långvandringspackning eller bo i tält. I somras tror ja dock att jag lyckades så ett frö hos honom om att springa längs stugorna i Kungsleden.

För min del är jag bara van vid vandringsvikt i ryggan +12 kg för 10 dagar i tält. Men hur mycket kan det slimmas för en härlig 5-dagars trailrun? Tanken är då att bo i stugorna och njuta av endast springkläder och trailskor. Har ni något fint tips på packlista?
Svara med citat
Gammal Igår, 22:17
Knallarn Knallarn är inte uppkopplad

Kul att ni ska springa sträckan. Fler och fler ser löpning som ett fint alternativ till vandring på fjället. Jag sprang en del av Nordkalottleden i somras. Treriksröset - Abisko. Väldigt härligt.

Ska ni stugbo behövs det ju egentligen bara kontanter/betalkort. Jag hade med mig tält/sovsäck/liggunderlag etc för att ha friheten att bo utanför led/stugor. Min vikt på ryggan inklusive mat för 3 dygn var 7 kilo.

Jag skulle köra nån 10-15 litersrygga och packa max 4 kilo om jag skulle köra den sträckan som ni planerar.

Jag kan lista några av sakerna jag hade med mig på min löptur i somras:
Skor: Hoka Speedgoat 3.
Strumpor: Merinoullstrumpor. Smartwool. 2 par.
Kalsonger: Icebreaker, merinoull. 2 par.
Shorts: Salomon dubbellager.
T:shirt: Icebreaker. Merinoull.
Regnjacka: Gore shakedry.
Regnbyxor: Inov8.
Rygga: Inov8 all terrain 25.
Esbitkök: Toaks ultralight titanium solid fuel Cook system.
Dunjacka.
Vattentäta handskar.
Keps.
Buff merinoull.
Vattenflaskor: 2 st softflask 500 ml Salomon.
Karta, kompass, första förband, powerbank etc.
Mat, godis.

Men som sagt. Man behöver inte mkt prylar om man ska bo i stugorna där det finns kök, kiosk och sovmöjligheter. Ni klarar er lätt med en 15 liters rygga och med all packning 3-4 kilo.

Länkar en kille som sprang hela Gröna Bandet för några år sedan. Han har bra tips om man vill springa med lätt utrustning. https://vansterhoger.wordpress ... ng-o-prylar/

Jag är också i planeringsstadiet inför nästa sommar. Blir Kungsleden, Sarek eller Padjelanta. (Och max fyra kilo på ryggen)

Go tur!
Svara med citat
Gammal Igår, 22:29
LottaH LottaH är inte uppkopplad

Sidenlakan för att sova i stugorna!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:52.

Logga in

Tips!