Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-03-09, 21:27
Martin O Martin O är inte uppkopplad

Rubriken blev lite underlig...
Efter senaste tidens påhopp funderar jag att lägga GPS:en på hyllan och då skall man ta ut batterierna.
Nä - skämt åsido - jag fortsätter :-)
Nu till frågan:
Innanför det äckligt Mackintoshtransparanta göna höljet skymtar ett backupbatteri.
Hur länge kan Etrexen bibehålla data utan huvudbatterierna?
Är backupbatteriet utbytbart på något sätt?

/Martin Olsson
Svara med citat
Gammal 2005-03-09, 22:29
Brune Brune är inte uppkopplad

Icke flyktigt minne

Jag tror (alltså, vet ej riktigt säkert) att batteriet är till för att hålla i gång klockan, så att GPSen ska starta snabbare. Rutter, waypoints mm finns i ett minne som behåller data utan batteri. Äldre modeller av Garmin, som Garmin 12 m.fl behövde dock minnesbatteri för att behålla data.

Försök inte att öppna din GPS, för då förstör du nog den.

/Per Brune
Svara med citat
Gammal 2005-03-10, 11:05
stigvig stigvig är inte uppkopplad

Don't fix it if it's not broken!

Det kan ta lång tid att starta enheter som legat i byrålådan i flera månader. Speciellt gamla enheter som tillverkades före "1024 roll-over". Jag har varit med om att starta Garmin 38 som krävt flera timmar med fri sikt mot himlen. Så gamla GPSer brukar jag rekommendera att man tar ut och startar litet oftare. Din nyare GPS startar dock snabbt.

Varför inte ta och göra en backup på datorn av dina waypoints, ta ur batteriet och tryggt veta att du har dubbel säkerhet!

Försök inte öppna din GPS utan rätt verktyg och kunskap. Vi har arbetat med GPS i tio år men vi skickar våra enheter till Garmin om de går sönder.

MVH/Christer
http://wwww.clover.se
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:45.