Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-02-24, 10:31
wongfu wongfu är inte uppkopplad

Jag har införskaffat mig Europe Metro Guide så man har tillgång till en mer komplett karta över Europa. Jag har förstått att det inte finns någon färdig autoroute-funktion i GPSen, men jag har skapat en auto-rutt via programmet och övertfört den till min GPS60C. När jag väljer att navigera efter att fört över rutten till min gps så får jag meddelandet "Ruttberäkningsfel: Inga vägar nära startpunkten." Jag tycker visst att jag befinner mig nära startpunkten. Nån idé vad som kan vara fel?
Svara med citat
Gammal 2005-02-24, 10:55
Fritidsförvaltare Fritidsförvaltare är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av wongfu;
Jag har införskaffat mig Europe Metro Guide så man har tillgång till en mer komplett karta över Europa. Nån idé vad som kan vara fel?
Med MetroGuide i 60C fungerar inte auto-rutt, även om du fört över rutten från datorn. Du måste ha Cityselect för att det skall fungera och då är den helt fantastisk att jobba med.

Med MetroGuide får Du visserligen en rutt utlagd, men den går över "stock & sten" så den är inte användbar att köra efter.

Däremot fungerar de andra funktionerna och den visar namnet på gatan du just kör på och de gator som du kommer till/korsar.
Svara med citat
Gammal 2005-02-24, 11:58
RedBreather RedBreather är inte uppkopplad

Konstigt att det på min 60CS fungerar med Metroguide 6...
Svara med citat
Gammal 2005-02-24, 12:05
RedBreather RedBreather är inte uppkopplad

Se även http://www.utsidan.se/vb_forum ... readid=30105
Svara med citat
Gammal 2005-02-24, 12:21

Jag har läst lite i den länkade tråden. Det verkar som man måste ha en grundkarta över Europa, men jag har dessvärre importerat min av förklarliga själ och därmed bara med amerikanska kartan. Kan det gå ändå? Nåja, ska prova enligt den länkade tråden.
Svara med citat
Gammal 2005-02-24, 12:54
Fritidsförvaltare Fritidsförvaltare är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av RedBreather;
Konstigt att det på min 60CS fungerar med Metroguide 6...
Har då möjligen gjort "unlock" för något annat Garmin progam i din 60C, för då kan det fungera?
Svara med citat
Gammal 2005-02-24, 17:06
apersson850 apersson850 är inte uppkopplad

Har man rätt grundkarta fungerar det ju på den, även om man "bara" har Metroguide som detaljerad karta.

Annars får man göra som på min gamla Vista, som inte har autorutt alls. Beräkna en autorutt i Mapsource, och kör den sen som en off-road rutt i din GPS. Det blir ju raka streck mellan avtagen, men det blir i alla fall bättre än ett rakt streck hela vägen till destinationen.

Anders
Svara med citat
Gammal 2005-02-24, 20:57

Hahah!!! Gött! Nu funkar det äntligen! Jag använde programmet sendmap.exe som kan hämtas här http://gps.chrisb.org/download/sendmap20.zip .

När man väl har installerat programmet så kan man överföra kartor i .IMG format gjort av Garmin. När man laddar över Metro Guide Europe kartor med detta program så får man kompletta kartor med ruttinformation till skillnad från Mapsource som bantar ned kartorna innan de skickas över. Enda nackdelen är att "find" funktionen inte fungerar lika bra om man vill hitta gator, men dessa kan man ju ladda ned som waypoints från datorn Till Garmin och Sportmanship vill jag bara ge en stor spark i röva för att de lägger på minst 200 USD för en stackars autoroute-funktion!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:20.

Logga in