Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-02-16, 14:12
Gunno Gunno är inte uppkopplad

fråga

Hjälp!!
Hur bär jag mig åt för att få snygga utskrifter av terrängkartan från CD. Det gäller kurvbilden.Den blir svag och suddig.Övriga tecken är helt OK Som gammal oienterare är jag van kurvbildsläsare men jag har inte lyckats få en utskrift som ger bra läsbarhet. I den kuperade terrängen vi har här i Bohuslän är kurvorientering en förutsättning för smart orientering om man inte bara går på stigar.
Går det att exportera kartbilden till fotoshop eller annat bildbehandlingsprogram så att man kan öka kontrasterna mellan färgerna? När man exporterar den till Word kan man inte det.
Jag har en bra bläckskrivare så det är inte där felet ligger. Tacksam för tips!
Hälsningar Gunnel Turpeinen
Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 15:01
Brune Brune är inte uppkopplad

tiff coch bmp

Om du har Kartex 3,05 går det att klippa ut och spara i .tiff .bmp och några fler format. I Kartex ver 4.x och 5.x har den funktionen av någon outgrundlig anledning försvunnit.

Per Brune

Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 21:02
haraldn haraldn är inte uppkopplad

Titta i skrivarinställningarna. Har du en bra skrivare så bör det finns möjlighet att ändra färgbalans och intensitet där. F.ö. provade jag att skriva ut direkt från Kartex 3 med en gammal Canon BJC-3000 och jag tyckte kurvorna blev tydliga nog.
Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 22:20
Fritidsförvaltare Fritidsförvaltare är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Gunno;
Hjälp!!
Hur bär jag mig åt för att få snygga utskrifter av terrängkartan från CD. När man exporterar den till Word kan man inte det.
Jag har fått samma dåliga resultat när jag försökt skriva ut liknande kartor eller sjökort, men har kommit på ett sätt som fungerar.

Gör en "Print Screen" och klistra in i Word. Sedan går det att förstora kartan så att den täcker en hel A4 sida och utskriften blir helt utmärkt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:19.

Logga in

Tips!