Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-02-06, 21:29
Greken Greken är inte uppkopplad

Tjenare.
Har precis skaffat en Garmin eTrex Legend C och Friluftskartan, och lade genast in sommarens vandring i Keb.-massivet. Grejen är den att jag skulle vilja få rutten att följa vandringsleden, istället för fågelvägen. Jag vill alltså som på större vägar få autorutt-funktionen att ta fram kortaste vägen mellan waypointsen i rutten, fast nu på vandringsleden istället för vägen.

Är det någon som vet det är möjligt och i så fall hur?

- V.
Svara med citat
Gammal 2005-02-06, 21:47
RedBreather RedBreather är inte uppkopplad

Ruttinfo saknas för denna karta
Svara med citat
Gammal 2005-02-06, 21:50

Någon annan?

Okej. Tack för det snabba svaret.
Vet du eller någon annan om det finns någon annan karta som har ruttinfo för vandringsleder i fjällen?

- V.
Svara med citat
Gammal 2005-02-06, 23:40
Braute Braute är inte uppkopplad

glad

Du kan jo lage "ruter" med GPSen, legg bare waypointene tett, og lag dagsruter, du får jo inn noen av dem [rutene og waypoints]
Autorouting blir det ikke, men nesten.........

Svara med citat
Gammal 2005-02-07, 11:22
thureb thureb är inte uppkopplad

Använda andras färdspår

Det går att exportera färdspår som textfil och också att importera detta till GPSen i varje fall går det bra mellan olika GarminGPSer. Sedan kan du använda färdspåret som en rutt. GPSen behöver inte ha kartfunktion för detta men kommunikationsport.

Det här tror jag kommer att bli mycket stort framöver för rutter som inte är rösade eller välskyltade.

Man kan t ex köpa rullskridskorutter på CD hos Globetrotter i Tyskland. Just för rullskridskoåkning är det mycket intressant att välja lågtrafikerade stråk med bra asfalt. Cykelbanor finns normalt inte med på vektoriserade vägkartor.

Vore kul om Utsidan kunde lägga upp en databas för detta för alla möjliga färdsätt. Man skulle kunna använda det t ex i långfärdsskridsko och offpistsammanhang. (Det är naturligtvis så att säkerhetsbedömningen bara kan göras på plats.)

Varje ledbeskrivningsbok borde i framtiden kunna ha en hemsida med GPSspår. T ex skulle det kunna gälla Claes Grundstens böcker och börcker med topptursbeskrivningar.

Thure
Svara med citat
Gammal 2005-02-07, 11:26

Finns det intresse av sådan databas, så bygger jag det gärna.
Svara med citat
Gammal 2005-02-07, 12:28

Intressant

Ja, det finns ju onekligen potential, men det vill ju till att de som lägger upp spår har gått den bästa vägen och inte tagit några avstickare någonstans. Det borde finnas rutter att tanka in i GPS:en upplagda mellan de vanligaste målen i fjällen, säg Nikkaloukta-Kebnekaise Fjällstation, Västra leden till Sydtoppen, Keb-Singi osv.
Svara med citat
Gammal 2005-02-07, 13:31
thureb thureb är inte uppkopplad

Redigera

Spåren är redigerbara.

Thure
Svara med citat
Gammal 2005-02-07, 14:34

Test av databas....

Jag har nu gjort en 1:a version som man kan lägga in sina rutter med och dela med sig till andra. Jag vill gärna ha förslag och idéer på förändrnigar och förbättringar. Den ligger på http://www.teknikochaventyr.se/ruttdata

Mvh, Mats
[email protected]
Svara med citat
Gammal 2005-02-07, 14:42
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Re: Använda andras färdspår

Citat:
Ursprungligen postat av thureb;
Man kan t ex köpa rullskridskorutter på CD hos Globetrotter i Tyskland. Just för rullskridskoåkning är det mycket intressant att välja lågtrafikerade stråk med bra asfalt. Cykelbanor finns normalt inte med på vektoriserade vägkartor.

Thure
Intressant, om man skippar kartfunktionen så skulle man alltså kunna köpa sig en "hemlig resa". Samma modell i fjällen skulle också kunna vara intressant, X dagars vandring av en viss svårighetsgrad (på led eller utanför), vill man ha med karta kan man ha det men man behöver inte, ev kan man kolla med transport till start och mål. Eller varför inte köpa sig ett svampställe med en viss skördegaranti på hösten.
Svara med citat
Gammal 2005-02-07, 16:01
Lindmark Lindmark är inte uppkopplad

glad Rutter

Ser bra ut tycker jag, även om jag inte har karta dit. Sen får du mycket bättre höjddata på din GPS än jag får på min Vista

Filtilläget är väl gdb på nya versionen av MapSource?

/Jan
Svara med citat
Gammal 2005-02-19, 19:39
fisherbike fisherbike är inte uppkopplad

Jag har nyligen skaffat en etrex Legend C. Är det så att autorutt inte fungerar med Friluftskartan?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:29.

Logga in

Tips!