navigation med mac

Glöm inte GPSNavX

Det program för Mac som snabbast utvecklas just nu är nog GPSNavX som är mer "OS X" än MacGPS Pro. Användningsområdena för dessa två program skiljer dock något.

MVH/Christer
Clover Technology AB
http:www.clover.se
 
Jag har kommit igång med MacGPS Pro. Kalibrerat egen scannad karta samt överföra data från Garmin eTrex via RS323 Serie > USB adapter. Om samma behov finns har jag lite tips.
 
Mac, USB och Garmin

olofforsberg; sa:
Jag har kommit igång med MacGPS Pro. Kalibrerat egen scannad karta samt överföra data från Garmin eTrex via RS323 Serie > USB adapter. Om samma behov finns har jag lite tips.

Ett tips från Clover: Det finns en drivrutin för Mac OS X på våra supportsidor som fungerar till våra USB/Garmin kablage. Då behövs bara en kabel, och har man eTREX eller Geko så får man spänningsförsörjning via USB!

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Problem med MacGPS Pro

Olof!
Jag har skaffat MacGPS Pro - men lyckas inte
med import/kalibrering av sjökorten - varken scannade
eller BSB - det uppstår ett större positionsfel.
Har nu några tips.
 
Fråga kolon:

Med risk för att få skott pengar på min fysiska uppenbarelse så frågar jag mig varför köper man mac (som iofs. är snygga, snabba och stabila) när utbud av mjukvara är tusenfallt mycket större. Samt att tillbehör i 95% av fallen är tillverkade för windows/intel/AMD plattformen.
 
Switcher

Utan att försöka frälsa eller skjuta dig:
Har ett företag där vi köpt pc-prylar för massor med pengar med början på DOS-tiden på 80-talet - aldrig har något fungerat direkt - drivrutiner, program etc. etc. - vi kör bl.a. cad.
Köpte en mac Powerbook på prov för ett drygt år sedan -fungerar suveränt - har aldrig hängt sig - en ny värld öppnar sig - allt funkar - förutom Virtual Pc - från vem? - från Microsoft.
Nya datorer vi köper är macar - promgrambrist är en fördom - finns hur mycket som hellst - kolla versiontracker.com.
Har tidigare pc-Garmin-Mapsource-bluecharts-fugawi etc.
Köpte GPSNavX - suveränt men klarar inte scannade sjökort - provar därför även med Mac GPS Pro.
 
Nja....

Nu är väl inte en 1 år gammal mac att jämföra med gamla DOS maskiner från 80 -talet en fair jämförelse. Jag infrågasätter inte alls MAC och dess nuvarande OS. Eftersom jag varit i hetluften i reklambranchen i många år då tillgången till programvara inom den grafiska industrin i många år i första hand utvecklades för MacOS och inte Windows. Under de senaste åren vaknade tillverkarna och många byråer fick ta mer och mer filer från Windowskunder och verkligheten började ändra sig. Idag vet vi att det inte är OS eller Processorn som avgör ju bra ett arbete i ex. Photoshop blir utfört, utan människan bakom skärmen. Trots detta får jag ibland höra att "jo, om man frilägger en bild i photoshop på Mac, så blir det bättre..." Min fråga är fortfarande vad är det för argument för de flesta datoranvändarna att välja Mac framför PC?
 
Tråkigt....

...med virus och Microsofts dominans, men utbudet av programvaror och tillbehör ökar för varje dag. Jag har flera gånger övervägt alt. OS, ex. Linux. Linux är utmärkt som serverplattform, men där är det ännu värre med tillgång på klientprogram. Hur man än vrider och vänder på det och hur illa man kan tycka om Microsofts dominans, så brukar det vara bra att hålla sig till standards. Nu är det ju så att vissa Mac användare lever i villfarensen att det är en omöjlighet att få virus på Mac.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.