Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-07, 13:25
Spaceman Spiff Spaceman Spiff är inte uppkopplad

Inställningar Garmin UTM zon 18S

Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med rätt koordinatinställning för UTM Zon 18S i en Garmin 60CSX / Mapsource. (södra halvklotet, så det är WGS84 och inte NAD-datum).
Jag utgår från att inställningen måste ske i User UTM grid.

Tack på förhand
Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 14:16
svensboda svensboda är inte uppkopplad

Nja..inte så säker på att du ska ställa in egna parametrar om det är de du funderar på.
Nu minns jag inte va intställningarna heter men UTM "rättar till sig" när du väl är på plats..
Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 15:56
Spaceman Spiff Spaceman Spiff är inte uppkopplad

Hej, och tack för info.
Jag uppfattar det också som att GPS:en vet vilken zon den befinner sig i när den är påslagen. Däremot är det knepigare när man får en position, t.ex från en karta, och vill lägga in den som waypoint. För att göra det hela ännu mer komplicerat har jag koordinater som ligger tex i zon 18G, men är angivna i 18S. Därför måste jag "tvinga" systemet att tänka i 18S för att få positionerna rätt.
Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 16:41
niking niking är inte uppkopplad

Zon 18 G? Är du verkligen säker på att det är en zon i UTM och inte en storruta/rutnätzon (grid zone) i MGRS?

I UTM brukar ju varje zon delas in i en nordlig (N) och en sydlig del (S), där den södra delen får ett y-tillägg (norr-tillägg) på 10 000 000 meter. (UTM använder ett matematiskt koordinatsystem, till skillnad från t.ex. RT 38 och RT 90).

I MGRS används först storrutor och smårutor, innan femsiffriga UTM-koordinater (på meternivå) används. I MGRS blandas f.ö. norr/syd-koordinater och öst/väst-koordinater rätt friskt på de tre olika nivåerna.

Om du anger dina koordinaterna här, så ska vi nog kunna reda ut det åt dig.
/Niklas
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:00.

Logga in