Rautas

Hej! har tänkt fara upp till rautas, efter att ha läst lite trådar här verkar det vara ganska besvärligt att knalla östra sidan av älven. är det så hela vägen eller är det bara ibörjan? hur är andra sidan av älven ? är fisket lika bra är det mer lättgånget ? kom gärna med tips på flugor m.m.

mvh

Bosse
 
Vad menar du med östra och vilken del av älven? Den svänger ju lite men hur som helst så har jag gått södra sidan från Rautasjaure ner till Leavas. Vandringsmässigt är det inget vidare; träskmarker med "indianskallar", klapperstensfält och myrmark är väl det mest utmärkande. Det är dock inte omöjligt att ta sig fram bara lite småjobbigt. Att gå södra sidan är dock inte att rekommendera av en annan anledning, man hamnar lite i en återvändsgränd när man kommer ner till leavas och man måste följa leavas upp för att hitta vadställe.

Så från rautasjaure ner till E10 så är norra sidan att föredra om man nu inte också vill fiska leavas. Hur det ser ut mellan E10 och torneälven vet jag inte.

Flugval är inga konstigheter egentligen; natt- och dagsländevarianter i olika stadier och streamers för storöringen. :)
 
Hej o tack för svar, jo med östra menar jag södra sidan hur är fisket på norra sidan är det lika bra?
 
Hej o tack för svar, jo med östra menar jag södra sidan hur är fisket på norra sidan är det lika bra?

Har svårt att tänka mig annat. Älven är ju inte jättebred så det är nog ingen skillnad. Vi hade inget vidare fiske senast men då var det väldigt högt vattenstånd. Vid mer normala flöden ska det kunna vara riktigt bra. Lite röding längst upp mot rautasjaure också!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dave1 Alesätno, välijokk och rautas Fiske 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...