Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-06-28, 15:16
niking niking är inte uppkopplad

Friluftskartan pro V4

Såg på Garmins hemsida att version 4 av Friluftskartan är på gång. Samma pris och samma indelning av Sverige som tidigare versioner, så vitt jag kan se.
* Norra Norrland
* Södra och mellersta Norrland
* Svealand
* Götaland
/Niklas
Svara med citat
Gammal 2014-07-15, 13:36
Brune Brune är inte uppkopplad

Nu finns den att köpa
http://www.dustinhome.se/produ ... ra-norrland/

http://www.dustinhome.se/produ ... ra-norrland/

http://www.dustinhome.se/produ ... v4-svealand/

http://www.dustinhome.se/produ ... v4-gotaland/

Någon som köpt och kollat om det är något som är bättre än föregående version?

Per
Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 20:46
Unnah Unnah är inte uppkopplad

Glöm bara inte, att om ni installerar kartorna till eran gamla GPS, och har i tankarna att uppgradera till en ny GPS. Då är det kört. Garmin kommer inte att låta er installera kartorna om.
Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 21:47
Brus-Nilsson Brus-Nilsson är inte uppkopplad

glad

Citat:
Ursprungligen postat av Unnah Visa inlägg
Glöm bara inte, att om ni installerar kartorna till eran gamla GPS, och har i tankarna att uppgradera till en ny GPS. Då är det kört. Garmin kommer inte att låta er installera kartorna om.
Allt går med lite god vilja....och google.
Svara med citat
Gammal 2014-09-08, 22:15
Erik3 Erik3 är inte uppkopplad

Oj, skulle jag betala för Garmins kartor skulle det kosta mig 1690 x 3, dvs. över 5000kr för att täcka in de områden jag vistas i. Tur att det finns gratisalternativ som täcker mina behov mer än väl...
Svara med citat
Gammal 2014-09-09, 09:03
smulan49 smulan49 är inte uppkopplad

Skillnaden jämfört med v3 är såvitt jag kunnat se marginell, någon ny väg har tillkommit men det motiverar inte att köpa upp sig.
Om man lagt priserna på en för privatpersoner med inarbetade pengar rimlig nivå hade man sålt betydligt fler. Nu känns det helt orimligt att lägga ut de pengarna.
Om man dessutom lagt ner lite jobb på att få kartorna att se vettiga ut i de handhållna gps:er som väl är aktuella för dessa kartor hade det varit bra. Nu måste man lägga ner någon timme på att "typa" om kartorna för bättre kontrast och synlighet för olika vägtyper.
Vad gäller vägtyper har man jämfört mes v3 stuvat om en hel del mellan de för "skogsbruk" intressanta typerna grusväg, olika typer av väg och traktorväg. Det var väl inte så helt konsekvent i v3 heller där en "mindre väg" kunde vara allt från riktigt bra grusväg till "underhållande" med mountainbike.
Man är nog beroende av vad lantmäteriverket tillhandahåller så en titt på Google Earth i samband med ruttplaneringen skadar inte...
Svara med citat
Gammal 2015-11-15, 16:31
Bussmicke Bussmicke är inte uppkopplad

Uppdaterar Garmin Friluftskartan Pro emellanåt?

//Bussmicke www.bussmicke.se
Svara med citat
Gammal 2015-11-15, 20:12

Hörde att Lantmäteriets kartor skulle släppas fria vid årsskiftet. Kommer detta påverka oss som köper katter till våra Garmin GPS:er?

//Bussmicke www.bussmicke.se
Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 14:54
thureb thureb är inte uppkopplad

Katter? Vad det gäller kartor lär priserna sjuka när Garmin och andra inte behöver betala licens till lantmäteriet.

Thure
Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 23:41
tekman tekman är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Katter? Vad det gäller kartor lär priserna sjuka när Garmin och andra inte behöver betala licens till lantmäteriet.
Det gäller om det varit fri konkurrens men eftersom Garmin har full kontroll över kartorna i sina GPS:er och inte tänker släppa in någon annan så kommer de troligen ta lika mycket betalt som innan.

OSM kommer kunna använda den fria datan men min personliga uppfattning är att det inte är trivialt att blanda OSM-data och terrängkartan. Oftast är den nuvarande OSM-datan nyare och mer detaljerad i de områden som är med men det betyder inte att den alltid är "bättre".

Det som kan bli ett alternativ är att "någon" gör en insats och kompilerar ihop data från terrängkartan till IMG-filer. Men det är inte heller trivialt att göra och jag är tveksam till att någon kan ta betalt för en sådan karta utan att betala licensavgift till Garmin.
Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 21:40
aronwidforss aronwidforss är inte uppkopplad

Friluftskartan pro V4

Köpte just en karta och förvånas över gammalmodigheten i Garmins teknik. Här var det DRM så det bara skriker om det, vilket gjorde att jag ovetandes låste ut mig från min egen karta. När jag betalar ett premiumpris förväntar jag mig inte att mötas av kopieringsskydd.

Men, men. Nu har jag tillochmed lyckats rutta vinterns tur som går över såväl sommarleder, vinterleder och i ledlöst land. Det var ingen lätt uppgift att kombinera vill jag säga.

Om jag nu bara vill ha en vanlig jäkla fjällkarta, vad ska jag använda för program för att få kartan att se normal ut. Jag drog upp detaljnivån till högsta på en gång, annars så ser man ju ingenting. Men jag hör att ni talar om TYPning och annat. Vad är detta och vad behöver jag för program för det? Är det något utöver det jag kan göra för att få en karta så lik fjällkartan som möjligt?
Svara med citat
Gammal 2015-11-17, 14:09

Installationsproblem

Varför kommer detta upp??

Jag har Windows 10 och försöker installera DVD:n med Friluftanstan Pro V4 Svealand.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:02.

Logga in

Tips!