Durmitor national park

Hej! Jag ska ut och vandra i Durmitor i Montenegro i slutet på Juni och tänkte höra om det är någon som har varit där tidigare och har några tips.
Vår plan är att tälta, men som jag förstår det så får man endast tälta på ett fåtal utmärkta platser. Borde man ha sin bas vid en sådan tältplats och sen gå dagsturer eller hinner man ta sig till nästa i lagom takt?
Vad bör vi tänka på? Vad vill vi inte missa när vi väl är där?

Tack :)
 
Jag har inte varit där, men åker dit om en vecka. Jag har läst en bok om vandring i området och på pappret finns det regler om att man inte får tälta överallt. I verkligheten är det dock ingen som bryr sig, så så länge man tältar lite diskret och sköter sig snyggt så kan man tälta var som helst (enligt guideboken).

/Martin
 
Jag har inte varit där, men åker dit om en vecka. Jag har läst en bok om vandring i området och på pappret finns det regler om att man inte får tälta överallt. I verkligheten är det dock ingen som bryr sig, så så länge man tältar lite diskret och sköter sig snyggt så kan man tälta var som helst (enligt guideboken).

/Martin

Tack! Vad heter boken? Har ställt mig i kö på en men det verkar inte som att alla respekterar bibliotekets lånetider... ;)
Står det något i boken om drickvatten? Typ om allt rinnande går att dricka.
 
Jag drack problemfritt ur allt rinnande ovanför de betande fåren (men har plåtmage, så det kanske inte vill säga så mycket).

En mycket bra bok att planera med är "The Mountains of Montenegro",dock med tonvikt på högre höjder och flerdagarsrutter. Omfattande aptitretare från boken finns att klicka sig vidare till från länken. Kanske samma bok som MartinPaddlr tänker på, för det är en klassiker.
Lite matnyttig info finns också här på forum, om du söker på "Montenegro".

Montenegro är oändligt vackert; och det finns mycket mer än Durmitor att se och uppleva. Passa på innan det blir för turistigt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...