Vägbeskrivning till Örnnästet

Jag tänkte besöka grottorna Örnnästet och Falknästet som ligger i närheten av Iggesund strax söder om Hudiksvall. Jag är dock lite osäker på hur jag ska komma dit. Den enda vägbeskrivningen jag har är denna från SSF:s hemsida:

"Grottorna Örnnästet och Falknästet har troligen också de neotektoniskt ursprung. De ligger 1,5 km söder om Boda bruk, 250m m ONO respektive 200 m NNV toppen 297,5 på topografiska kartan."

Eftersom jag inte har någon topografisk karta över området har jag lite svårt att lokalisera platsen exakt. Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde markera platsen på en karta och posta bilden här.

Om ni vill får ni gärna ge en liten beskrivng av själva grottan också.

MVH
Gunnar
 
Hej!

Känner inte igen namnen du nämner men i Iggesund ligger de välkända Bodagrottorna, är det dessa som ska besökas? I så fall är det skyltat från E4 och inga större bekymmer att hitta. Karta finns f ö att köpa från Hudiksvalls turistbyrå.

Grottorna är klart värda ett besök. Trånga, så ta med dig anti-klaustofobipiller :)

mvh

Anders
 
Nej det är inte Bodarnegrottorna som vi ska till. Så som jag har förstått det skall dessa grottor finnas "på andra sidan" Iggesund, inåt landet. Det finns ett litet samhälle som heter Boda där och jag antar att det är där Boda-bruk (som omnämns i vägbeskrivningen i mitt förra inlägg) ligger.
 
Om du inte har någon karta kan du använda gratisstjänsten Kartsök och Ortnamn för att leta efter Boda bruk.

http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html

Om det är på Storåsen grottorna finns, så verkar avståndet från Boda Bruk och höjden på den NO delen av Storåsen stämma med höjdangivelsen om man räknar höjdkurvorna. Själva höjdsiffran är tydligen borttagen på den nya versionen av Terrängkartan.

/torbjörn
 
Tänkte svara på samma sätt men Torbjörn hann före. Boda bruk ligger ett par mil sydväst om Hudiksvall vid Enångersån en halvmil väster om Enånger.

Om du besöker grottorna och tycker att de var värda ett besök kan du sedan lägga in deras positioner här på Utsidans kartfunktion. http://www.utsidan.se/karta/index.htm

Thure
 
Någon som har varit där?

Hej,

Läste med intresse om grottorna, och har hört att dessa tillhör de största i norra europa - finns det verkligen ingen på Utsidan som varit där och kan berätta lite eller visa bilder? Och kanske ge en mer exakt beskrivning om vart de är?

Beskrivningen som står här ovan stämmer med vad jag hört, Söder om Boda Bruk finns en skogsbilväg, upp till höger. Den går mot storåsen, men området är ganska stort så man behöver lite mer exakta uppgifter för att hitta rätt...

Här är "närheten" - vägen upp ifrån Boda Bruk

Lat N 61º 31' 42"
Lon E 16º 53' 18"

Mer exakt emottages tacksamt!!
 
Tjännåsen?

Toppen måste väl vara denna?


Name Type
Alternative Name:

Tjännåsen


Latitude:


61.56667

Longitude:


16.91667

Latitude (DMS):


61° 34' 0 N

Longitude (DMS):


16° 55' 0 E
 
Ha haa

tänk att det finns så mycket man inte vet om, jag bor ju strax norr om Östersund, så man kanske skulle ta en sväng och kolla in stället
 
Örnnästet

Ja, det verkar finnas mycket. Bodarnegrottorna är ju omskrivna överallt, och de är ju stora och relativt lättillgängliga, men Örnnästet verkar snäppet intressantare.

Jag har sommarhus 7 KM från stället nära Boda Bruk, så nästa gång jag är i närheten där ska jag försöka hitta stället, söker därför så mykcet information som möjligt inann dess.
 
Hej! Jag var i Örnnästet för mååååånga år sedan (slutet av 80-talet) tillsammans med Alf Sidén som har utforskat och kartlagt grottan, och jag föreslår att han kontaktas för mer information om denna vackra men inte helt enkla grotta! Bodagrottorna har nämnts i tråden, och den är betydligt större och mer lättillgänglig än Örnnästet, på gott och ont då en hel del skräp har samlats i grottan. Men det finns delar av grottan som inte besöks så ofta -- de hittas enklast genom att krypa runt tillräckligt länge! :cool: Det är Alf som har kartlagt Bodagrottorna också, och han har guidat där tidigare, om han gör det fortfarande vet jag inte... Ute på Hornslandet finns Hölickgrottan som också är hyfsat lång och, i mitt tycke, vackrare än Bodagrottorna. Också Hölickgrottan är det Alf som har kartlagt och utforskat (även om jag hade äran att få vara med på ett litet, litet hörn såväl i Bodagrottornas karterande och utforskande som i Hölickgrottans!). Inga precisa lokalbeskrivningar till Örnnästet från mig på Utsidan med andra ord (jag skulle nog dessutom inte hitta dit så här långt efteråt!), däremot hänvisar jag gärna till Alf! :)

Hälsningar, Johannes
 
Örnnästet

Ett gott tips om man vill hitta grottor av denna typ är att gå in på Eniros kartsida och titta runt på bergsbranterna. Just Örnnästet syns som en grå blockmassa intill bergsbranten. Man måste ju jobba lite för att hitta grottor och inte tro att allt går gratis via GPS!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
luktafotogen Gemensam resa till Glomfjellet? Speleologi 0
Hrafnahnef Hur vet man om speleologerna känner till en grotta? Speleologi 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...