Motionsroddare i Öresund?

Jag undrar om det finns några fler som ägnar sig åt motionsrodd i Öresundsregionen? (Jag avser alltså rodd i öppet vatten).
 
Kul att se att fler håller på med rodd!
Jag bor dock väldigt långt från Öresund, nämligen i Piteå. Det vore dock väldigt kul att höra lite om andras erfarenheter.
 
Jag ror en Explorer 4,6 (www.row.nu) i vattnen kring Ven i Öresund. Oftast tar jag rena motionsrundor på ngn timme men om förhållandena är optimala ror jag runt ön vilket blir ca 13 kilometer. Jag marschar drygt 4 knop utan att förta mig vilket jag tycker är helt OK.

Naturligtvis är det som bäst när vattnet ligger som en spegel men det funkar ganska bra upp till 6-7 ms tycker jag. Överlappande åror är inget vidare i grov sjö ;-)

Det händer att jag tar med en kompis i båten och fiskar litegrann. Det funkar ganska bra även om den blir väsentligt tyngre att ro.

I sommar har jag tänkt att ta en tur till Danmark och hämta lite öl (runt 9 km enkel väg från Ven).
 
Har också en Explorer 4,6. Har nyss köpt den och bara hunnit vara ute 4-5 ggr. Jag tänker använda den i älven för motion och kanske lite fiske, ibland är vi två i den. Planerar också att ta mig ut på turer i skärgårdsbandet senare i sommar. Just nu har vi ett osannolikt bra väder med 25 grader varmt på dagen samt ljusa och absolut vindstilla nätter!

Hur upplever du Explorerns stabilitet vid möte med lite större motorbåtar som drar upp svall? Alltför grov sjö kan man ju oftast undvika med lite planering och koll på väderleksrapporterna, men "idioter" ute på vattnet är ju svårare att förutse.
[Ändrat av njolla 2007-06-04 kl 13:08]
 
njolla; sa:
Hur upplever du Explorerns stabilitet vid möte med lite större motorbåtar som drar upp svall? Alltför grov sjö kan man ju oftast undvika med lite planering och koll på väderleksrapporterna, men "idioter" ute på vattnet är ju svårare att förute.

Jag tycker båten känns väldigt stabil och är inte orolig för att slå runt pga svall eller sjö. Däremot har jag tyckt att vattnet från brytande vågor varit farligt nära kanten någon gång.

Jag har provat att vattenfylla båten nära strand och konstaterat att det nog skulle vara omöjligt, åtminstone för mig, att tömma den ute på vattnet. Med stöd av botten nära land går det dock ganska smidigt tycker jag.
 
Nej. Ingen öl ännu men kanske i veckan eftersom en kajak-kompis gärna hänger med till Danmark en runda. Vi får se om vädret bättrar sig ;-)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...