Varför så få kvinnor?

öringen; sa:
lleberg; sa:
Vad gör tjejer på sin fritid egentligen?

Var det inte Gudrun Schyman som kallade det för "vård av frisk man i hemmet"? Dvs, kvinnorna tar hand om tvätt, disk, städning, matlagning etc...

Om vi ser på alla år innan man flyttar hemmifrån, eller alla år av att faktiskt bo ensam? För bor man ensam så gissar jag att både killar och tjejer lägger PRECIS lika mycket tid på det.

Och senare så är det väl kanske rent av upp till var och en att se till att inte bli överkörd och att ha ett usunt förhållande till sin respektive?
 
Bohusleden

I höstas tog jag en kort tur en bit på leden. När jag kom till Stora Djupevatten på Bohusleden, där jag tänkte fika, satt tre kvinnor runt en termos.

De var i olika ålder från knappt 30 år till 40-45 år.

Den yngsta verkade vara den drivande av dem.

De berättade att de tänkt avverka hela Bohusleden etapp för etapp. De parkerade en bil vid Hasteröd etappgräns som var målet för dagen. Sedan körde de till Lysevattnet i en andra bil och startade sin dagstur.

Jag tror väl inte på att en vandringsled är det bästa stället att ragga på men allt är möjligt, inget är omöjligt.
 
lleberg; sa:
Jag har fått intrycket att det är fler män än kvinnor, i väldigt väldigt många hobby-verksamheter, rent allmänt.

Vad gör tjejer på sin fritid egentligen?

Så vitt jag vet är de exakt lika engagerade i fritidsverksamhet som vi killar.
Men skillnaden verkar vara att vi killar är mer intresserade av att snacka om våra intressen, och samtidigt mindre känsliga för vad som anses vara "rätt".

Resultatet är alltså forum av den här typen eller ännu nördigare, där en majoritet av killar sitter och ältar sina insnöade intressen istället för att ägna sig åt dem. :)

Kanske är det så att vi killar har möjlighet att bygga intressen ganska självständigt i ungdomen, medan tjejerna har press på sig att vara som alla andra.
 
Nordesjö; sa:
Kanske är det så att vi killar har möjlighet att bygga intressen ganska självständigt i ungdomen, medan tjejerna har press på sig att vara som alla andra.
Kanske är det så att ni killar är pressade att hela tiden få hävda att ni vet allting bäst samtidigt som ni är osäkra på vad det krävs för att visa sig självständig medan tjejer och kvinnor vet vad det innebär och inte behöver ha någon självbekräftelse i cyberrymden. Det bara gör sin grej.
 
Rungá; sa:
Nordesjö; sa:
Kanske är det så att vi killar har möjlighet att bygga intressen ganska självständigt i ungdomen, medan tjejerna har press på sig att vara som alla andra.
Kanske är det så att ni killar är pressade att hela tiden få hävda att ni vet allting bäst samtidigt som ni är osäkra på vad det krävs för att visa sig självständig medan tjejer och kvinnor vet vad det innebär och inte behöver ha någon självbekräftelse i cyberrymden. Det bara gör sin grej.

Att killar lättare kan gå in för att spela nått skumt kortspel, eller vad dom helst, bygger väl absolut inte på att hävda sig, utan snarare att göra det man tycker är kul.
För hur tufft är det att sitta och lira Magic the Gathering hela rasterna i skolan?
Det är väl PRECIS sånna saker som är att göra "sin grej", istället för nånting som inte bygger på egna intressen..
[Ändrat av lleberg 2007-02-02 kl 19:27]
 
Nordesjö; sa:
lleberg; sa:
Jag har fått intrycket att det är fler män än kvinnor, i väldigt väldigt många hobby-verksamheter, rent allmänt.

Vad gör tjejer på sin fritid egentligen?

Så vitt jag vet är de exakt lika engagerade i fritidsverksamhet som vi killar.
Men skillnaden verkar vara att vi killar är mer intresserade av att snacka om våra intressen, och samtidigt mindre känsliga för vad som anses vara "rätt".

Resultatet är alltså forum av den här typen eller ännu nördigare, där en majoritet av killar sitter och ältar sina insnöade intressen istället för att ägna sig åt dem. :)

Kanske är det så att vi killar har möjlighet att bygga intressen ganska självständigt i ungdomen, medan tjejerna har press på sig att vara som alla andra.

Var det inte just hur många kvinnor man ser på olika evenemang, ute på leder, i skogen eller på fjället som det handlade om?
och inte alls om den här tråden eller det här forumet..

Men det är ju mycket möjligt att det är precis som du säger, killar vågar vara nördigare..

För om det är som du säger att killar snackar om sina intressen och tjejer faktiskt gör dom, så borde dom väl synas ute, och det var precis det min fråga handlade om..
Vad pysslar tjejer med? har dom hobbys?
 
lleberg; sa:
Var det inte just hur många kvinnor man ser på olika evenemang, ute på leder, i skogen eller på fjället som det handlade om?

Just nu handlade det om hobbyer i stort.
Min poäng är att just friluftande kanske inte ger lika många poäng i den kvinnliga världen som att till exempel gå på gym, till stallet, shoppa eller festa (om man ska vara en smula fördomsfull).

De syns alltså inte på friluftsevenemangen eftersom friluftsliv (bortsett från extremsporter) är nördigt.
 
Jag måste ha en jäkla tur, för jag träffar ofta tjejer både på platten och uppe på fjället. Det är om inte annat en mycket bra anledning att se till att man håller hygienen och håller sig fräsch. För tjejer som är ute i skog och mark ser ofta bättre ut än de spöken man ser på krogen.

Sen så är det aldrig fel att svsluta en fjällvandring på någon trevlig fjällststion. Avlutade min tur i Sarek med en 3-rätters på Saltoloukta och hade sälskap av 2 trevliga tjejer. Men tvättar man inte sig och försöker se så håd ut som möjligt när man är ute är risken stor att tjejern gömemr sig när man kommer ;-)
 
Det är nog så att så fort en tjej frågar eller säger något så kommer det en killa och leker messerschmitt med sina erfarenheter från utsidan. Kolla bara i tjejtråden .. borde räkna antalet inlägg men vem orkar ... De få gånger jag orkar slita mig från datorn för att gå ut så brukar jag se kvinnor. Även ute på fjället.
 
Jag är ingen fjällvandrare, men ändå, tjejer som vandrar. *Fniss* Vad går ni på något, och var kan jag få tag på sånt?

Ok, en del tjejer ser man faktiskt. Senaste turen mötte jag två som gick i motsatt riktning. I samtliga fall i övrigt har tjejer rört sig tillsammans med a: pojkvän b: familjen c: scoutpatrullen. Som jag har mött.

Men när jag mötte de där två tjejerna så såg jag nog ut som värsta lodisen. Hade begått misstaget att ta med en regnkappa (superlätt, lättare än UL) utan att först kontrollera den. Visade sig vara totalt VL (VärdeLös). Så när regnet kom (tio raka timmar) fick jag klä mig i min presänning. Såg inte helt genomtänkt ut. Och totalt osexigt. Och nybörjaraktigt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...