Vaska guld och paddla kanot

Jag och min flickvän funderar på att sticka ut och paddla nån vecka i slutet av augusti eller början på september.

Förutom de obligatoriska turerna med föräldrar när vi var små är vi oerfarna, och letar därför efter lätta leder med kanotuthyrning och bra campingmöjligheter.

Hon sköter fisket, så det bör finnas möjlighet att köpa fiskekort.

Medans hon fiskar tänkte jag sysselsätta mig med att lära mig vaska guld. Jag har sökt efter lämpliga platser på nätet, men bara hittat ett ställe i Småland (för långt söderut) och ett i Karesuando (för mycket mygg för hennes smak, för lite skog för min smak).

Kring Sveriges guldkust runt om Skellefteå finns det en lovande ställen att hyra kanot, men inte ett ord om guldvaskning.

Nån som har några bra tips? Det bör som sagt inte vara alltför strapatsrikt eftersom det är första gången vi ger oss ut, men vi vill inte bo på en camping heller. Nåt ska man ju använda sitt sunda förnuft till. :)
 
för mycket

Hej
Låter som om ni försöker få in för mycket i paketet, paddling vaskning och fiske. Dessutom i lätta vatten då ni är oerfarna paddlare (?). Sikta in er på den viktigaste, mest prioriterade aktiviteten och låt det andra komma senare. Paddla i lätta vatten låter som det ni borde rikta in er på, och finns det vatten finns det oftast fisk. Guldet däremot kanske blir till sand.
roland
 
Kolla på kartan

Du skall hitta en bäck 1-3 meter bred. Man vaskar lämpligen nedanför en lite längre fors, fallhöjd minst 30m/km. Strömmen river med sig guldet som avsätts i det lugnare partiet nedanför. Sedan är det som att spela på lotto. Det gäller att ha lite tur.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greendanger Vaska GULD... Övriga aktiviteter 1
PetNor Paddla flotte! Var? Övriga aktiviteter 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.