Sportklättring i norge?

Någon som vet om det finns någon sportklättring i Norge? Jag bor i Spanien utanför Barcelona tillsammans med min pojkvän och vi både är fanatiska klättrare!! Vi vill åka till Norge och klättra-SLASH-jobba= s.k. workingholidays där "holdays"-biten är alltså en massa klättring!!

Någon som har lite tips och råd på vart vi kan åka, och lite om jobbmöjligheterna där. Jag kan tänka mig allt från receptionsarbete till inom vården... och min pojkvän som är spansk tar de jobb han finner på plats (iom att han pratar engelska och inte "norska" som jag ;;)))

Och om någon söker efter sportsklättring i toppkvalité är Katalonien stället!!

Hoppas på tips,
bästa hälsningar från Spanien
 
Är det nåt som finns i norge så är det väl bultar och lediga jobb. Sen finns det ju regn oxå... Tromsö, Stavanger, Oslo... He bare o åk.
 
Håller med John, norrmännen bara skriker efter (billig?) arbetskraft, och bultar finns det massor av! Prova i närheten av de olika städerna
 
Jobb och sportsklättring i Norge

Tack för era svar!! Känns skönt att veta att man tillhör gruppen billig arbetskraft som norrmännen betalar, för oss .överlöner och för dom underlöner :)) It's a cold fact!!
Jag som trodde det var mest trad-klättring i Norge, kul att det finns så mycket bultat! Måste fråga, eftersom man är en klätter-junkee och allt, vä'dret är ett känsligt tema =) Vilken av platserna i Norge har stabilast väder? Jag har varit i Geiranger några säsonger tidigare och vädret där är helt oförutsägbart, det regnade i princip kvar dag!!! Är vädret och temperaturen stabilare i norr längs med kusten?? Någon som varit i Tromsö?

Hur är det med jobb, är det vården och typ lagerjobb som är det vanligast?
 
Tack för era svar!! Känns skönt att veta att man tillhör gruppen billig arbetskraft som norrmännen betalar, för oss .överlöner och för dom underlöner :)) It's a cold fact!!
Jag som trodde det var mest trad-klättring i Norge, kul att det finns så mycket bultat! Måste fråga, eftersom man är en klätter-junkee och allt, vä'dret är ett känsligt tema =) Vilken av platserna i Norge har stabilast väder? Jag har varit i Geiranger några säsonger tidigare och vädret där är helt oförutsägbart, det regnade i princip kvar dag!!! Är vädret och temperaturen stabilare i norr längs med kusten?? Någon som varit i Tromsö?

Hur är det med jobb, är det vården och typ lagerjobb som är det vanligast?

Jag tror inte att det är någon enorm skillnad i antal regndagar. Möjligen något sämre närmast kusten, typ Bergen, men det är ju svårt att undvika i norge. En skillnad däremot är ju att uppe i norr så har du sol dygnet runt och från alla riktningar, vilket ger större möjligheter att undvika väta.
 
Jag tror att du finner det stabilaste vädret i Oslo-traken, eller kanske på Sørlandet runt Kristiansand. Men jämfört med Spanien kommer du nog att tycka att det regnar hela tiden :)

Här i Tromsø är inte säsongen så lång, maj - september, men det går å andra sidan att klättra dygnet runt då, det blir inte för varmt och det behöver inte regna så mycket. Men är det enbart sportklättring du är ute efter skulle jag inte dra till Tromsø, det finns många fler och bättre klippor på andra ställen, och under vintern går det inte att klättra ute alls, och inomhusväggarna är dåliga. Å andra sidan, boulderingen är bra och multipitch-trad-klättringen är riktigt bra, och gillar man att åka skidor också, då kan Tromsø vara perfekt.

Vård-jobb finns det en del av i Tromsø (kolla jobbnorge.no), men bostad kan vara knivigare.
 
Det er mye bra kvalitets sportsklatring rundt alle de store norske byene. Oslo - Drammen - Kristiansand - Stavanger - Bergen - Trondheim og Tromsø.
Været kan være så som så avhengig av årstiden.

Oslo - Drammen er typisk bra på vår, sommer og høst.
Mens byene på Vestlandet, (Stavanger og Bergen) får tidlig vår, men mer usikkert/ustabilt vær på sommer og høst.
Trondheim og Tromsø har mer usikkert vær hele sommerhalvåret.

Han man bil og følger med på værmeldingen så kan man med litt planlegging ofte reise dit det er ok vær i weekendene.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
svebur Sportklättring och paddling i Norge Sportklättring 3
Freddan-sjoberg Sportklättring Sportklättring 8
richard76 Sportklättring runt Falun/Borlänge Sportklättring 1
quirius sportklättring i St Moritz? Sportklättring 2
hillve sportklättring Marocko Sportklättring 4
zhenya_ren Sportklättring på Lidingö Sportklättring 1
JohannaFe Sportklättring i Hemsedal med omnejd? Sportklättring 2
marcusisak Sportklättring Australien Sportklättring 3
Eriika Sportklättring i Umeå Sportklättring 3
pirx sportklättring ukraina? Sportklättring 0
Elof Sportklättring i Norrköpingstrakten? Sportklättring 2
Chohoo Sportklättring i Indien? Sportklättring 1
camhaa76 sportklättring nära stockholm? Sportklättring 10
_andreas_ Sportklättring i Kullaberg? Sportklättring 2
w0andeng Sportklättring i Europa ? Sportklättring 5
Davve^ sportklättring......sköna 100 m väggar???? Sportklättring 8
marie_p Sportklättring i Chile/Argentina Sportklättring 1
echo6 Sportklättring i Jämtland Sportklättring 9
Penetrator Sportklättring i Slovenien?? Sportklättring 0
zeromaker Sportklättring i Stockholm Sportklättring 1
JonasRenemar Vart klättrar man bultat multipich i Norge? Sportklättring 7
andmarsjo Klipp tipps i Norge Sportklättring 5
Joel_80 Klättring i Norge Sportklättring 5
stray Klätterkurs i Norge? Sportklättring 3
600 meter i Norge??? Sportklättring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...