Landsvägscykling för dig som gillar racer och landsvägscykling

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-08-17, 20:04
zebulah zebulah är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kogoyo Visa inlägg
rpm på vevpartiet (som jag röstar på)
Självklart vet jag vad det är

De absolut flesta cyklar på för låg kadens eller som jag förderar att säga för låg frekvens. Jag gör det men det är därför att mina benmuskler är eller åtminstone var väldigt/extremt starka men jag vet att jag borde skita i det och trampa på fortare och göra rätt.
Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 09:52
belcanto belcanto är inte uppkopplad

Kan det ha med hur skön sadel man har. De riktigt flitiga sitter ju knappt på sadeln när de cyklar medan jag själv sitter mer upprätt och lägger mycket mer tyngd på sadeln. Bredare sadel = lägre hastighet?
Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 10:59
Arneri Arneri är inte uppkopplad

Jag tror inte att många håller 90 kadens när de rekreationscyklar. Pulsen stiger vid 90 kadens även om belastningen är minimal. Jag tränar en del landsvägscykel och där är 90 kadens ett bra riktvärde för maximal fart.

Vid rekreations/transportcykling kör jag sällan mer än max 75.

Får man ont av cykling beror det troligtvis på snedbelastning eller dåligt tränad. Kondition och muskler är färskvara så det går inte att köra på gamla meriter.
Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 12:25
Calexico Calexico är inte uppkopplad

Men ni som cyklar mycket - kan man jobba med fler muskelgrupper än bara benen? typ bål, höft eller nåt för att fördela energiåtgången bättre?

Jag jämför med kajakpaddling som jag utöver mycket och då med grönlandspaddel som ger en energisparande paddling. Man "cyklar" på sätt och vis i kajaken också med ben, bål och arm och där kan man ju köra på hur länge som helst nästan känns det som. Väldigt energisparande sätt, men man har ju inga uppförsbackar iof.
Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 14:26
nilsj nilsj är inte uppkopplad

Om du upplever ditt cykeltempo som ett problem du inte klarar av själv, så får du väl söka nån sorts vård för det.
Om det inte är ett problem för dej, så är det väl bara att fortsätta att trampa på och vara glad???
Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 16:40
Arneri Arneri är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Calexico Visa inlägg
Men ni som cyklar mycket - kan man jobba med fler muskelgrupper än bara benen? typ bål, höft eller nåt för att fördela energiåtgången bättre?
Inte vad jag känner till. Bra bålmuskler är förstås bra speciellt om lite extra kraft skall ner i pedalerna under kortare tid.

Vältränade cyklister (tränar >10h/vecka) brukar kunna köra på promenadpuls och ändå hålla 30-32 km/h under flera timmar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:34.

Logga in