Försvarets snöblus m /62 - material, färgning?

Hej !

har skaffat ett par snöblusar m/62.Den ena skall jag använda som den är som vinteröverdrag, men den andra hade jag tänkt modda till en anorak att använda under sommar och höst. Som del i detta tänkte jag att den skulle färgas grön, men jag blir lite fundersam på materialkvaliteten och huruvida det låter sig göras med vanliga konsumentprodukter. Jag tror att det inte är ren bomull, utan att det är en del syntet i också. Någon som vet exakt? min gissning är någon variant av bomull/polyester. Är det någon som provat sig på att färga en dylik med vanlig Herdins textilfärg? Om så, funkade det? Hur blev det?

Mvh Gullhoved
 
Jag har också färgat en. Knapparna tog inte färg men i övrigt inget konstigt. Om du vill ha en jämn färgning så tvätta plagget ett antal gånger innan.
Jag gjorde min tvåfärgad brun och grön med hjälp av plastpåsar där jag inte ville ha grönt (färgade hela brun först).
 
Jag har också färgat en. Knapparna tog inte färg men i övrigt inget konstigt. Om du vill ha en jämn färgning så tvätta plagget ett antal gånger innan.

Jag gjorde min tvåfärgad brun och grön med hjälp av plastpåsar där jag inte ville ha grönt (färgade hela brun först).



Tack för svar! Vad använde du för produkt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
65/35 polycotton fungerar knappt med Herdins, en liten märkbar skillnad som nog beror på bomullen. De har en särskild färg för mer syntet som jag inte lyckats hitta, men står även på den att det inte funkar på polyester. Finns en metod att fungera polyester om man söker på "färga barnvagn" som faktiskt funderade rätt bra, även på G1000. Snöblusen är väl bara bomull var jag har sett
 
Hej igen!

Det förefaller vara ett bomullsplagg så jag skall testa med textilfärg i tvättmaskin. tack för all input!

Mvh
 
I alla naturfiberplagg vaxas inslagen före vävning. Inför omfärgning bör plaggen därför tvättas några gånger för att avlägsna vaxet.

go tur
 
Tack för svar! Vad använde du för produkt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag tror jag körde med Nitor.m men har använt Hedin till liknande projekt. Anledningen att tvätta kläderna är att det kan finnas rester av allt möjligt som försvaret inte riktigt fått bort inklusive impregnering. Överskottskläder är nästan alltid tvättade ett flertal gånger då det ingick i hur de lagerhölls.
 
I färgning av ett begagnat plagg ingår rejäl tvätt och gärna även blekning för att nya färgen skall ta bättre.

Personligen har jag inget emot att sömmarna fortfarande är vita eller har orginalfärgen. Visar att plagget är hemfärgat vilket jag tycker om.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mihaliska Försvarets tryckknappar? Gör det själv 5
bionicon Ullfleece material? Var hittar jag det? Gör det själv 15
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
Kanii Vattenavstötanxe luftande eldtåligt material Gör det själv 7
klasback Hammock mått och material Gör det själv 6
Karpaterna.se Material för poncho Gör det själv 5
niklaz Hur ska man ställa in symaskinen för tunna och hala material? Gör det själv 10
Morrgann Sovsäcksliner i Pertex-material? Gör det själv 9
splashmore Material till Zip-Lock "Cozy" Gör det själv 2
guhj Material till foder i jacka Gör det själv 1
grpn Dunsovsäck - material till mellanväggar? Gör det själv 2
kanis material till skacklar på fjällpulka? Gör det själv 25
John_T Köpa material till fjällpulka i Stockholm? Gör det själv 2
Avslut090305 Material till kök Gör det själv 7
Norris Material till överdragsskor? Gör det själv 1
Loranga Material till pulkaöverdrag Gör det själv 8
pultost material för tält-"eyebrows" Gör det själv 3
bpette material till crashpad? Gör det själv 4
Vandrare Ryggsäck, material till ryggplatta? Gör det själv 11
myospinae Material till faltkajakbygge? Gör det själv 2
Maua Den eviga frågan: var hitta jag material? Gör det själv 9
hanspers Material till vindskydd Gör det själv 15
i4lean Söker mönster och material till paddelhandskar Gör det själv 0
zeilon handskar material? Gör det själv 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...