Titan - vindskydd och firebox

I så fall mosvarar din kant nedre 16 cm på en 20/(20-17)*16=107 cm hög "hel" kon.
...........
Mät upp 19/2*3,14 + halva det överlapp du vill ha åt vardera hållet längs cirkelbågen från stället cirkelbågen tangerar pappererts kant, t ex med hjälp av ett annat snöre.

Hoppas det går att följa tänket...

Är inte helt med på den bakomliggande mattematiken i beräkningarna. Särskilt den andra beräkningen är svårförståelig, jag förstår inte vad du får talet 19 från. Men det kanske bygger på förhållningar som jag inte känner till.
Verkar som att du har gjort en grov uppskattning som jag kan utgå från iaf, stort tack för det!
 
Är inte helt med på den bakomliggande mattematiken i beräkningarna. Särskilt den andra beräkningen är svårförståelig, jag förstår inte vad du får talet 19 från. Men det kanske bygger på förhållningar som jag inte känner till.
Verkar som att du har gjort en grov uppskattning som jag kan utgå från iaf, stort tack för det!

Jag förstår inte heller vad jag fick 19 ifrån... Det ska ju stå 20, dvs den stora diametern. Sorry. Bra att du såg det.

Det hela bygger bara på rätvinkliga likformiga trianglar och cirkelns geometri.
 
Senast ändrad:
Föreställ dig att du förlänger de bägge raka sidobegränsningslinjerna för ditt vindskydd (= den framtida "falsen") mot en gemensam cirkelcentrumpunkt (bägge segmenten är ju delar av var sin koncentrisk cirkel). Om det mindre (inre) bågsegmentet då har en radie r från denna tänkta centrumpunkt, så har det större (yttre) segmentet radien (r+h), där h är vindskyddets tänkta höjd (lutande längs dess yta).

Vinkeln mellan "falslinjerna" (med spetsen i centrumpunkten enligt ovan) kan vi kalla för α.

Eftersom du vill ha diametern 17 resp. 20 cm på det färdiga skyddet, får du ett ekvationssystem:

α/180 * pi * r = 17
α/180 * pi * (r+h) = 20

...varifrån du ju enkelt härleder radierna (r resp. r+h) på de bägge cirklarna, samt vinkeln α mellan "falslinjerna".

...förutsatt då att du antar ett givet värde på h, som du önskar dig. Men nu var det visst inte så enkelt, utan du har också villkoret, att det hela ska få plats inom din 20 cm breda titanplåt.
Därmed är även h en obekant, men eftersom du redan fått ett värde för r och α, så kan du sätta in det i nästa ekvation, som beskriver "plåtbreddvillkoret"*:

cos α/2 * (r+h) - cos α/2 * r ≤ 20, vilket ju är samma som...
cos α/2 * h ≤ 20

...varifrån du får ut maxvärdet för h.

SLUT :)

*(tänk en rätvinklig triangel med spetsen i centrumpunkten enligt ovan, hypotenusan = en av "falslinjerna" och ena katetern i vinkelns mitt, dvs vinkelrätt ner mot plåtens övre resp. nedre del)


***
...och så fattar jag inte varför det blev tvåor i stället för "pi", men det är rättat nu. Går tydligen inte fram med det riktiga pi-tecknet.
 
Senast ändrad:
Hmm, uttryckte mi visst lite överförenklat. Ur de första två ekvationerna får ju ut ett värde på r eller h som funktion av α, som du kan bolla vidare med. Du har, mer korrekt uttryckt, ett ekvationssystem med tre ekvationer och tre obekanta.

Det enklaste sättet att processa det hela är väl att först substrahera de två första ekvationerna sidledes från varandra; då får du:

α/180 * pi * h = 3

...och sen låta det ingå i detta ekvationssystem, med α och h som obekanta:

α/180 * pi * h = 3
cos α/2 * h ≤ 20

NU var det väl klart som korvspad :)
 
...men det blir väldigt avancerad matte av detta, så det enklare (och rimligare) sättet är att anta ett rimligt/önskvärt h, lösa ut α och r ur det första enkla ekvationssystemet, och i efterhand bara kontrollera att h inte blivit för stort med hjälp av den tredje ekvationen.
 
Alltså ni <3 Detta är utsidan när det är som bäst!!
Men ojojoj, här blir det till att damma av grafräknaren...
Blir dock inte helt kompis med blocklayergeneratorn, den accepterar inte en konhöjd under 20cm. Jag skriver då in top width 17, base width 20, height (15).

Edit.
Nu förstår jag, det är millimeter.... Det ser vettigt ut på mallen om jag skriver ut allt i 10dubbelt format (millimetrar).
 
Senast ändrad:
Okej, med hjälp av den där ninjahemsidan har jag nu reviderat ritningen. Vindskyddet ska nu passa för biltemas toppmonterade brännare 2,8kw, och trangias 1,75l kittel.
Nu känner jag mig redo att börja bygga, tack för all hjälp!!!
 

Bilagor

  • 201709041718181000.jpg
    201709041718181000.jpg
    122.8 KB · Visningar: 371
När jag tillverkade mitt koniska vindskydd använde jag mig av https://www.blocklayer.com/cone-patterns.aspx
och skrev sedan ut bilden, klippte ut den och använde den som mall.

Bra hemsida, ska försöka komma ihåg den! Betydligt enklare lösning än mitt förslag på hur man löser det praktiskt.

NU var det väl klart som korvspad :)

Inte direkt, jag hade lite svårt att hänga med, men du fick mig att börja fundera på antagandet om sidlängden igen så jag blev tvungen att skriva ihop något så jag kunde släppa det. Bifogar mitt förslag som inskannad pdf...

Vinkeln Beta beror av b vilket gör det svårt att ta det vidare formelmässigt, men det går enkelt att mata in formlerna i excel och göra en manuell iteration.

Nu känner jag mig redo att börja bygga, tack för all hjälp!!!

Lycka till med bygget och glöm inte att ta kort när det är klart och berätta hur det fungerar när du provat! Jag är mest nyfiken på hur det gå vid vedeldning.

När jag räknar på de dimensioner på sidorna du har i sista skissen tillsammans med ett överlapp på 4 cm så får jag en maximal sida på 16,5 cm. Så antingen har jag räknat fel, eller så har du tänkt ha betydligt mer överlapp än 4 cm eller så kan du få ut några cm till sidhöjd. Men det märker du ju när du ska bygga - det är ju bara att skriva ut en ny mall i så fall.
 

Bilagor

  • konbredd opt.pdf
    129.5 KB · Visningar: 221
När jag räknar på de dimensioner på sidorna du har i sista skissen tillsammans med ett överlapp på 4 cm så får jag en maximal sida på 16,5 cm. Så antingen har jag räknat fel, eller så har du tänkt ha betydligt mer överlapp än 4 cm eller så kan du få ut några cm till sidhöjd. Men det märker du ju när du ska bygga - det är ju bara att skriva ut en ny mall i så fall.

Nja, överlappet har jag inte tänkt kommer vara större än typ 5mm. Anledningen till att jag valt att bara ha en sidohöjd på 14cm är för att göra alltihop mer stabilt och mindre benäget att vika sig då det används som firebox. Det gör även att grytan kommer närmre elden = jag kan ha en mindre eld för att laga mat = mindre bränsle.
Monterat med brännare kommer vindskyddet nu att sluta strax under eller i jämnhöjd med överkant på trangias 1L kittel. Jag tror det blir möjligt att få tag om kitteln med tamojen tack vare den koniska formen.
Men vi får se, jag kanske hinner tänka om en gång till och ändra måtten lite. Men det kommer knappast att bli några dramatiska skillnader, bottenplattan måste vara minst 19cm och sidoplåten måste ha en vinkel på högst 86 grader för att en 1,75L gryta ska få plats med en luftspalt på knappt 1cm runt om hela grytan. Eventuellt kommer jag korrigera ner gradtalet till omkring 85 grader istället för att få en tydligare konform och större luftspalt.

Jag måste även klura ut hur jag ska göra ventilationshålen i bottenplattan, jag räknar med att det blir svårt att borra i titanfoliet och bökigt att nå med håltång. Till själva hålet där brännaren monteras får jag nog bygga mig ett stansverktyg av en bult som jag borrar ur och vässar till kanterna på eller dylikt.
 
Nja, överlappet har jag inte tänkt kommer vara större än typ 5mm. Anledningen till att jag valt att bara ha en sidohöjd på 14cm är för att göra alltihop mer stabilt och mindre benäget att vika sig då det används som firebox. Det gör även att grytan kommer närmre elden = jag kan ha en mindre eld för att laga mat = mindre bränsle.
Monterat med brännare kommer vindskyddet nu att sluta strax under eller i jämnhöjd med överkant på trangias 1L kittel. Jag tror det blir möjligt att få tag om kitteln med tamojen tack vare den koniska formen.
Men vi får se, jag kanske hinner tänka om en gång till och ändra måtten lite. Men det kommer knappast att bli några dramatiska skillnader, bottenplattan måste vara minst 19cm och sidoplåten måste ha en vinkel på högst 86 grader för att en 1,75L gryta ska få plats med en luftspalt på knappt 1cm runt om hela grytan. Eventuellt kommer jag korrigera ner gradtalet till omkring 85 grader istället för att få en tydligare konform och större luftspalt.

Jag måste även klura ut hur jag ska göra ventilationshålen i bottenplattan, jag räknar med att det blir svårt att borra i titanfoliet och bökigt att nå med håltång. Till själva hålet där brännaren monteras får jag nog bygga mig ett stansverktyg av en bult som jag borrar ur och vässar till kanterna på eller dylikt.

OK, jag tog för givet att du ville ha så hög sida som du kunde få ur plåten eftersom min erfarenhet är att lite högre vedeldade kök fungerar bättre, om kastrullen med kallt vatten är för nära basen på elden är det svårare att ha ordentligt med fart på elden.

Om du inte når med tången kan hålpipor vara ett alternativ. Kan dock tänka mig att borra kan gå bättre - med rätt borr - på en såpass "tjock" plåt.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...mejsel-och-Brytjarn/Halpipor-9-st-2000016850/
 
om kastrullen med kallt vatten är för nära basen på elden är det svårare att ha ordentligt med fart på elden.

Om du inte når med tången kan hålpipor vara ett alternativ. Kan dock tänka mig att borra kan gå bättre - med rätt borr - på en såpass "tjock" plåt.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...mejsel-och-Brytjarn/Halpipor-9-st-2000016850/

Hmm okej, jag ska ta det i beaktande och läsa på lite.

Det var en hålpipa jag tänkt mig att göra :) Min erfarenhet efter att ha borrat i kakburken och en del färgburkar med extremt tunt gods är att materialet har en tendens att fläka upp sig när man borrar i det och att det bildas väldigt mycket grader som är svåra att få bort.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...