Clapotis?

Tja, en tanke jag funderat över tidigare, att sälja ritningar helt enkelt. Men det är allt en del jobb att göra materialet förståeligt, och helst med en bygginstruktion. Så det är inte helt snutet ur näsan direkt.
Och så är det kanske inte helt lämpligt att ha ritningar på kajaken ute om man skulle lansera den kommersiellt. Ur min synvinkel alltså.
Och så har vi ju andra svenska gossar som sysslar med detta; Björn Thomasson och Hans Friedel tex.

Men nu är det sommar och då skall det paddlas. Hoppas få tid över när det åter är mörkt ute att gå vidare i någon form.

Mvh Johan
 
Angående QCC förresten;
Jag har tyvärr inte provat någon av dem, men John Winters är en av mina husgudar, så det borgar för ett snabbt och effektivt skrov. Är den lättsvängd också?

Jag kan varmt rekommendera John Winters textmaterial om design av kajaker och kanoter, mycket matnyttigt och med mer vetenskap än tradition och tyckande.

Se mer här:
http://www.greenval.com/jwinters.html

Mvh Johan
 
QCC 700

Har provat en QCC hastigt, den är inte så lättsvängd att den kan användas till lekfull paddling. Mer av en milslukare avsedd att paddla med roder.

Sedan är sittbrunnen utav amerikansk standard liknande tex Epic Endurance 18. Vilket omöjliggör en bra benföring för en nordsvensk.

Synd på två så iövrigt beroendeframkallande kajaker.

Lev väl Sven
 
QCC

JohanPerLinder; sa:
Angående QCC förresten;
Jag har tyvärr inte provat någon av dem, men John Winters är en av mina husgudar, så det borgar för ett snabbt och effektivt skrov. Är den lättsvängd också?

Jag kan varmt rekommendera John Winters textmaterial om design av kajaker och kanoter, mycket matnyttigt och med mer vetenskap än tradition och tyckande.

Se mer här:
http://www.greenval.com/jwinters.html

Mvh Johan

Om QCC:n är lättsvängd? Allt är ju relativt. Jämfört t.ex. med en Vivianne tycker jag att QCC:n definitivt är lättsvängd. Jämfört med t.ex. en Buccaner eller en Ellesmere är den inte det. Då det gäller sittbrunn går den att beställa utan "vingar" vilket ger mer rum för benarbete. Personligen gillar jag att kunna få stöd för ben/knän så min har vingar och ja - det begränsar givetvis möjligheten till aktivkt benarbete. Allt är som sagt kompromisser men, so far, QCC:n är den bästa kompromiss jag har paddlat hitills (väntar fortfarande på att få paddla en Clapotis).

Just nu sparas det pengar till en Ellesmere för att komplettera flottan med en riktigt lättsvängd och livlig kajak.

/Rickard
 
Clapotis kajakens ritning finns nu på nätet

Nu finns en hemsida för kajaken Clapotis med bild och text från kajakbyggen, samt med ritningar att ladda ner för den som själv vill bygga sig en Clapotis kajak.

www.clapotis.se

Mvh Johan Linder
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...