Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hehe, precis.

Under tiden kan vi kika på en annan, avsevärt billigare pjäs ;).

Buck 346 Large Vantage Avid, Sandvik 13C26-blad, Paul Bos VB, CNC-utskuret grepp i Dymondwood, rostfri fickklämma.
 

Bilagor

  • Min Buck 346 Large Vantage Avid, 4.jpg
    Min Buck 346 Large Vantage Avid, 4.jpg
    23.7 KB · Visningar: 376
  • Min Buck 346 Large Vantage Avid, 3.jpg
    Min Buck 346 Large Vantage Avid, 3.jpg
    34.4 KB · Visningar: 373
  • Min Buck 346 Large Vantage Avid, 1.jpg
    Min Buck 346 Large Vantage Avid, 1.jpg
    46.8 KB · Visningar: 372
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 372
Men Paul, skålslipat? ;)
Tyvärr 🤪.

Ropade dock in kniven ändå eftersom den inte kommer att användas, utan hamnar omgående i samlingen.

Kunde helt enkelt inte låta bli att ropa in den eftersom slutbudet blev så pass lågt 😎.

Faktum är att det i samlingen ingår åtskilliga skålslipade blad 😁. De är ju trevliga att titta på om inget annat. Det estetiska kan man inte ta ifrån dem, trots allt 🤨.

-Paul-
 
Jahapp, då halkade man in på ytterligare ett sidospår i väntan på ett blad till det större projektet. Fick ett gäng gamla filar av svärfar och återbrukare som jag är kunde jag inte motstå frestelsen att ge mig på ett par av dem. Just denna rombformade mindre fil tänkte jag prova att göra en klassisk puukko av. Jag är noga med att inte överhetta bladet vid slipningen (härliga gnistregn!), men är klurar lite på om stålet är för skört och kanske behöver anlöpas lite efter omformning. Någon som har erfarenhet?
 

Bilagor

  • E1ECAF19-C0CA-4421-AA67-52346FC09CC8.jpg
    E1ECAF19-C0CA-4421-AA67-52346FC09CC8.jpg
    50 KB · Visningar: 310
Hade jag haft en blåslampa hade jag gjort så (med tillägg för en första anlöpning för att underlätta slipningen) men se det har jag icke. Än...

Var inne på Hornbach idag. Såg de hade fina blåslampor till bra pris. Har själv planer på en härdugn efterhand, annars hade jag köpt och byggt en liten "ugn" till blåslampan av eldfast tegel.
 
Var inne på Hornbach idag. Såg de hade fina blåslampor till bra pris. Har själv planer på en härdugn efterhand, annars hade jag köpt och byggt en liten "ugn" till blåslampan av eldfast tegel.

Alltså, jag är extremt sugen på en enkel ugn. Är inne på ett FB-forum där de flesta härdar (och smider, för den delen) själva, och man blir ju avis så det heter duga. Du har ju värsta slipen nu också, så sen blir du i princip självförsörjande! Fast det var det är med fritid också...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.