Lättvikt/UL skaljacka

Hej på er! Jag har gått och sneglat på membranjacka / regnjacka ett tag nu. Mina krav på jackan är >10.000mm pelare, pitzips, <300gram och gärna kosta under 2000kr.

Jag har tidigare haft Norrøna Trollveggen dri3, bitihorn goretex, men membranet föll ur Trollveggen och bitihorn läckte som ett såll och reklamerades. Har nu falketind goretex men tycker att den är för tung samt har börjat suga åt sig vatten i yttermembranet. Har inte heller varit nöjde med de membran som haft mindre än 10.000mm pelare då jag tyckt att det läckt för mycket.
Jag har idag varit i kontakt med fjällsport som ska få in Mont Bell Versalite, Marmot Bantamweight, Klättermusen Fjorgyn och Outdoor Research Helium till våren. Jag har även sneglat lite på montane, trespass, Haglöfs och patagonia men har svårt att finna den där riktigt bra känslan kring någon jacka. Antingen är det för mycket lullull och för tungt, eller så är det nedstrippat för mycket.
Jag tycker dock att Montbell versalite verkar vara en mycket trevlig jacka och undrar vad ni har för erfarenhet av Montbell och de andra märkena som har nämnts? Vad använder ni? Är ni nöjda? Andra rekommendationer? Åsikter?
Ha det!
 
Senast ändrad:
Jag använder företrädesvis ventile/etaproof Klättermusen som skaljacka för att slippa vara instängd i alltför tät väv, men testade en sådan här (nedan) skaljacka nu förra veckan på fjället i vind och snö (som reserv till den Polartec softshell Arcteryx som jag annars har för att få bra ventilation i bra väder, men den saknar huva). Nu blir jag varm och svettig redan när jag drar på mig kalsongerna så jag undviker allt som inte ventilerar.

Jackan jag köpte kostade 150;- för det var en utgående modell av dessa men den funkade precis som förväntat, skal mot vind och väta, men svettigt inuti förstås trots ventilation i armhålan mm. och därmed kallt när man stannar upp i minus 15.

Jag tycker kvalitet är helt ok, bra dragkedjor och form samt funktion, den klarar väl inte din viktgräns men kanske håller tillräckligt bra i övriga parametrar för priset.
Jag har annars bara haft regnställ ibland, så dina övriga förslag har jag inte testat men jag har svårt att se att de är så mycket annorlunda med min erfarenhet av övriga familjens skaljackor som är av den nivån som dina märkesplagg ligger på.

Bara som ett tips om det blir täta byten av membranjackor som inte håller i längden, då blir det ju i alla fall billigare. Mycket annat är ju inte bäst bara för att det är ett dyrt märke, och vikt och hållbarhet hänger ofta ihop.

https://www.engelsons.se/skaljacka-hono-herr
https://www.engelsons.se/skaljacka-bjorko-herr
 
Glöm inte bort Montbell Storm Cruiser, 3L istället för Versalites 2L konstruktion. Föredrar 3L då det håller betydligt längre. Har ingen erfarenhet av Montbell, svårt att hitta återförsäljare.
 
Svarar egentligen inte på frågan, sorry, men...

Falketind suger åt sig mycket vatten ja. Två av barnen har den och jag har reagerat på samma sak. Det beror antagligen på dålig (miljövänlig) impregnering och tjockt yttertyg dvs ett inbyggt problem i kraftiga trelagerskonstruktioner.

Min erfarenhet är ganska lik din. Många Norröna och har alltid fått ny på garanti så fort det varit problem. För mig är bra garanti och bemötande viktigare än priset (speciellt regnjackor).

Min kravlista är tvärtom mot din; inga ventilationsdragkedjor.

För ett år sedan skaffade jag en Shakedry dvs ett naket membran utan yttertyg. Det är verkligen herrejössesbra. Jag kan springa ett långt pass och vara helt torr på insidan efteråt. Det är nästan komiskt bra eftersom jackan är torr på insidan förutom tejpningen som är helt blöt. Tejpen är ogenomtränglig och det blir tydligt hur bra membranet andas eftersom tejpen är blöt men inte resten av jackan. Har även en dunjacka med shakedry. Båda jackorna är de köp jag är mest nöjd med på länge.

Nej inte lika slitstark men å andra sidan utsätts inte mina regnjackor för yttre slitage annat än från ryggsäck och när regnjackan väger under 150 g blir det under 300 g totalt med vindjacka. Regnjackan används verkligen bara när det regnar ordentligt eftersom jag alltid går / har med vindjackan.
 
Jackan jag köpte kostade 150;- för det var en utgående modell av dessa men den funkade precis som förväntat, skal mot vind och väta, men svettigt inuti förstås trots ventilation i armhålan mm. och därmed kallt när man stannar upp i minus 15.

Bara som ett tips om det blir täta byten av membranjackor som inte håller i längden, då blir det ju i alla fall billigare. Mycket annat är ju inte bäst bara för att det är ett dyrt märke, och vikt och hållbarhet hänger ofta ihop.

https://www.engelsons.se/skaljacka-hono-herr
https://www.engelsons.se/skaljacka-bjorko-herr
Tack för tipset. De verkar ju onekligen vara ett bra köp om man inte är så brydd om vikten, de väger ungefär som min falketind, men kostar 4000kr mindre....
I ärlighetens namn så har jag faktiskt bara betalat för 1 jacka, de övriga har jag fått när jag reklamerar och varit besvärlig kund. Börjar bli trött på att köpa plagg som är orimligt dyra, dessa verkar vara väldigt prisvärda!

Glöm inte bort Montbell Storm Cruiser, 3L istället för Versalites 2L konstruktion. Föredrar 3L då det håller betydligt längre. Har ingen erfarenhet av Montbell, svårt att hitta återförsäljare.
Nä det är ju just det... Det är så rackarns svårt att hitta montbell-försäljare i Europa, så man får ju liksom ta det som kommer till fjällsport och testa utan att tänka för mycket på övriga modeller i sortimentet.

Svarar egentligen inte på frågan, sorry, men...

Falketind suger åt sig mycket vatten ja. Två av barnen har den och jag har reagerat på samma sak. Det beror antagligen på dålig (miljövänlig) impregnering och tjockt yttertyg dvs ett inbyggt problem i kraftiga trelagerskonstruktioner.

Min erfarenhet är ganska lik din. Många Norröna och har alltid fått ny på garanti så fort det varit problem. För mig är bra garanti och bemötande viktigare än priset (speciellt regnjackor).

Min kravlista är tvärtom mot din; inga ventilationsdragkedjor.

För ett år sedan skaffade jag en Shakedry dvs ett naket membran utan yttertyg. Det är verkligen herrejössesbra. Jag kan springa ett långt pass och vara helt torr på insidan efteråt. Det är nästan komiskt bra eftersom jackan är torr på insidan förutom tejpningen som är helt blöt. Tejpen är ogenomtränglig och det blir tydligt hur bra membranet andas eftersom tejpen är blöt men inte resten av jackan. Har även en dunjacka med shakedry. Båda jackorna är de köp jag är mest nöjd med på länge.

Nej inte lika slitstark men å andra sidan utsätts inte mina regnjackor för yttre slitage annat än från ryggsäck och när regnjackan väger under 150 g blir det under 300 g totalt med vindjacka. Regnjackan används verkligen bara när det regnar ordentligt eftersom jag alltid går / har med vindjackan.
Tack för ett bra svar, det får sorteras in under "Andra rekommendationer" eller "Åsikter" ;)
Skönt/tråkigt att höra att jag inte är ensam om att ha problem med falketind.
För övrigt så har jag tänkt precis som du, en lätt jacka ger utrymme för att ta med en vindjacka istället att slita på. Kände dock inte till plaggen som du nämner, det ska undersökas mer! Mitt slitage på jackan är ungefär som ditt, det utgörs främst av kemiskt slitage (svett) och därefter slitage från ryggsäck. Till vardags har jag tänkt behålla falketind och slita på på min väg till jobbet, utflykter med brorsbarnen mm, men i fjällen så är slitaget ganska begränsat.
Varför vill du inte ha ventilationsdragkedjor? Har det att göra med att de andas sämre än membranet, eller är det av nån annan anledning?
 
Okej, då är vi monumentalt olika! Som det uttrycktes av spikbjörn tidigare: jag börjar svettas när jag tar på mig kalsongerna! :)
Men tycker du verkligen att öppningarna under armarna hjälper? Jag har testat att öppna ibland, och märker ingen större skillnad mot när de är stängda. Dessutom har jag ofta ryggsäck på mig, och då sitter ju axelremmarna för öppningarna i alla fall.

De enda gånger jag jag har känt någon ventilationseffekt är när det har blåst väldigt mycket eller när jag har åkt skidor och haft rejäl fartvind.
 
För övrigt så har jag ingen skaljacka från Mont-Bell, men väl en dunjacka. Den är välsydd och håller hög kvalitet.
 
Men tycker du verkligen att öppningarna under armarna hjälper?
Ja jag tycker att det fungerat extremt bra på de jackor jag haft. Håller med om att ventilationen hämmas av axelremmarna, men det blir påtagligt varmare och fuktigare i jackan när jag stänger ventilationen. Eftersom värme är en kär fiende till mig så tar jag varje chans att ventilera ut all överskottsvärme jag kan för att begränsa svettningarna. Använder även ramryggsäck för maximal ventilation i ryggen. Dock så är ju all ventilation beroende av drag, så man bör även öppna jackan framtill och vid ärmslut för maximal effekt.
 
För ett år sedan skaffade jag en Shakedry dvs ett naket membran utan yttertyg. Det är verkligen herrejössesbra. Jag kan springa ett långt pass och vara helt torr på insidan efteråt. Det är nästan komiskt bra eftersom jackan är torr på insidan förutom tejpningen som är helt blöt. Tejpen är ogenomtränglig och det blir tydligt hur bra membranet andas eftersom tejpen är blöt men inte resten av jackan. Har även en dunjacka med shakedry. Båda jackorna är de köp jag är mest nöjd med på länge.

Har läst lite om tekniken nu, verkar ju intressant! Man blir sugen på att testa en.
Vad har du för modell? Några nackdelar som du identifierat med materialet eller modellen? Och vem är du? Man/kvinna?

Några erfarenheter av hur shakedry står sig mot tex active 2.0 eller andra material från goretex?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
Monoke Trasig skaljacka Kläder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...