Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-03-18, 13:58
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Vet inte om du valde ett Lansky med sten eller diamantbrynen. Ett grovt diamantbryne är bra att börja med. I brist på det kan man med ett grovt smärgelband över en 12" plattfil. Ett skruvstycke att hålla kniven med hjälper stort.

go tur
Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 07:36
z_bumbi z_bumbi är inte uppkopplad

För att få fram en egg lämplig för friluftsliv så räcker det med tre grovlekar på brynet och sen en bit läder. Det finns en stor tendens hos många att krångla till hela processen bara för att få fram ett resultat som inte gör någon praktisk skillnad.
Tre grovlekar krävs dessutom bara om man har en riktigt skadad egg och vill spara tid/underlätta att hålla vinkeln (se inlägget ovan för tips).
Det viktigaste för att slippa göra om hela processen är sen att man lär sig underhålla eggen "i fält".
Ser man slipandet och brynandet som hobby så ser jag inget konstigt i det, jag skapade t ex en gång en egg på en fällkniv endast med en riktigt grov slipskiva och en läderrem, men jag tycker det ibland blir alldeles för stor fokus på något som de flesta inte behöver.
Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 17:21
Fabrikörn Fabrikörn är inte uppkopplad

cool

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
För att få fram en egg lämplig för friluftsliv så räcker det med tre grovlekar på brynet och sen en bit läder. Det finns en stor tendens hos många att krångla till hela processen bara för att få fram ett resultat som inte gör någon praktisk skillnad.
Tre grovlekar krävs dessutom bara om man har en riktigt skadad egg och vill spara tid/underlätta att hålla vinkeln (se inlägget ovan för tips).
Det viktigaste för att slippa göra om hela processen är sen att man lär sig underhålla eggen "i fält".
Ser man slipandet och brynandet som hobby så ser jag inget konstigt i det, jag skapade t ex en gång en egg på en fällkniv endast med en riktigt grov slipskiva och en läderrem, men jag tycker det ibland blir alldeles för stor fokus på något som de flesta inte behöver.
Håller helt med har precis invigt mitt lilla kitt och efter tredje och sista stenen på 600 grit så är nu kniven vassare än alla fileknivar jag har här hemma. Använde den grova sten ett bra tag för att ta bort små jack och skador och fortsatte sedan med medium 280 grit och avslutade med fine 600 grit.

Overall så var kittet 10/10 och gjorde sitt jobb all
alldeles utmärkt. Nu är jag sugen på att polera kniven så bladed får sitt orginal utseende, tipps på utrustning för detta?
Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 10:07
dePaul dePaul är inte uppkopplad

Vilken strävhet man slutligen hamnar på beror på ens personliga preferenser, hur pass anal man är, hur pass roligt man tycker att det är att slipa/bryna till (onödig) perfektion, samt vilken kniv det är fråga om (samlarkniv eller användarkniv).

Jag skulle säga att det egentligen räcker med två strävheter, den ena till grovslipning (140 - 300) och den andra till att få bort de värsta slipspåren och räta ut eggen (600 - 1000).

Det händer ibland att jag pga tidsbrist, trötthet eller ointresse skapar en grundegg på Atoma 140 diamantbryne och avslutar på 1000-strävhet på Spyderco Sharpmakern. Varken mer eller mindre .

Men som sagt, därmed inte sagt att man ibland vill restaurera en egg till dess ursprungsutseende och finish. Till den här typen av arbeten krävs oftast mer än två strävheter .

~Paul~
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:41.

Logga in