Bunnerfjällen i sommar?

Jag och en kompis håller som bäst på att planera sommarens vandring och vi har diskuterat Bunnerfjällen lite eftersom vi gillar att gå utanför led. Har hittat en del inlägg om denna del av Jämtland men inte lyckats pussla ihop dessa till fullständig a svar för mina funderingar. Har förstått att bron över Handölan är borta men man borde ju ändå kunna komma både in och ut om man sicksackar sig genom landskapet. Har några frågor som jag hoppas att nån kan bidra med info om.

1) Hur ser det ut om man vill gå norrut från Stensdalen och runda Kyrkstensfjället och Tjelmehtsjallantjakhe. Är det fin vandring eller faller det i kategorin mycket block, svåra vad och snårigt vide?

2) Om man måste välja mellan östra eller västra Bunnerskalet vad skulle ni säga är finast?

3) Kan man använda bron vid vistet vid Tjallingen oannonserat eller bör man kolla med samerna i området först? Vad jag förstår så är hela sträckan mellan Storulvån och Gåsen avstängd pga bron över Handölan men ska man bara från Gåsen till Tjallingen så bör det väl inte vara något problem. Eller vad säger ni?

Lägger upp karta där jag ritat ut några rutter både från Vålådalen och Ljungdalen om det behövs för att lokalisera er
 

Bilagor

  • Z6 med rutter för Bunnerfjällen III.jpg
    Z6 med rutter för Bunnerfjällen III.jpg
    100.3 KB · Visningar: 1,825
Dörrarna

Hej.
Sitter precis och planerar en vandring i sommar i Jämtlandsfjällen, men det är sydost om Bunnerfjällen (satt med kartan framför näsan nyss).

Bunnerfjällen verkar vara supersnälla fjäll. Tror inte det är speciellt svåra vad eller mycket blocksten. Min erfarenhet är vandring obanat vid Smällhögarna, strax nordväst om Vålostugorna.

Östra eller västra Bunnerskalet. Ser ut som att Tjallingån är en rackare att ta sig över, så kanske östra... Men frågan var finast...ja, östra skulle jag välja, stanna till någonstans och göra en topptur med en lätt ryggsäck med fika...varför inte höjden 1274, eller 1545 om man är pigg.

Bron skulle jag kolla upp först...vid Tjallingen alltså.

Lägger in hur jag gick 2017, se nedan. Planerar Lunndörrarna nu...
 

Bilagor

  • Jämtland_vandring_original_2017_stugorna.jpg
    Jämtland_vandring_original_2017_stugorna.jpg
    152.9 KB · Visningar: 1,816
Har gått från Vålådalen förbi kyrstenen och sedan NV och sedan rundat ner igen över passet precis öster om Kyrkstensfjället.
Generellt lättgånget och fint. Vide är det gott om innan man kommer upp på höjd, men den vägen vi gick var det lugnt.
Själva kammen är med klipphällar och mer bruten än vad som framgår av kartan. Men har läst om folk som gjort kammen hela vägen förbi Ö Bunnerstöten, så verkar finnas vägar runt.

Har gått från Storulvån och över bron som inte finns längre längs jokkarna mot sjön 1085 och sen fortsatt samm linje mellan sjöarna upp på lite höjd på andra sidan. Hittade där en renstig mo NNO innan ja gick över till Östra Bunnerskalet. Västra är mer öppen och ger mer långrsträckta vyer. Men den Östra erbjuder mer dramatik.

Båda är väl värda besök. Men vilken som är finast? dom har helt olika karaktär... Notera att den östra har en hel del vide längre ner.

Om ni gåt ner i östra skalet kan jag rekommendera att gå över passet Ö om 1273 och sen sikta mot Gåsen. Eller gå ut mot Tjallingen om det passar bättre (gå på södra sidan)

Vill man upp på V Bunnerstöten, så ska tilläggas att man nog inte kommer upp från den här sidan. enklare från västra bunnerskalet

Om ni kommer med bil, verkar gå en väg till ett stenbrott norr om V bunnerskalet. Om det går att parkera där blir det en riktigt kort och bra anmarch!

Hur ni än går kommer det att bli bra i det hä området. Håll bara höjd så ni slipper videt och får bättre utsikt.

//Peter
 
Tror det är vägbom innan stenbrotten vid Handöl, så antar man måste parkera vid Handöl. Funderar själv på en tur på Bunner med barnen.
Blir väldigt inspirerad av bilderna här:
https://naturfoton.se/bunnerfjallen/

Var finns det bra tältplatser ? Vid Bunnersjöarrna har jag förstått, ok vid Bunnertjärn, men behöver flera alternativ om barnen kroknar :)
 
Tack!!!

Tack för era engagerade och bra svar. Låter som om man kan få ihop en fin tur av detta. Kollade även med en guidebok från calazo där det står att man kan hå västra sidan om älven från Tjallingen upp till Storulvån. När jag läste några trådar hör på utsidan så avråddes från det men beror det mer på att det är renbetesmarl än att det är bökigt att ta sig den vägen?

Återstår bara att övertyga min kompis att 2019 är Jämtlands år, inte Lapplands😂
 
Bunnerfjällen

1. Ska du ta dig över tjallingån så ska du göra det högt, dvs i riktning österut mot Stensdalsstugan. Det behöver du göra om du ska gå upp i östra bunnerskalet. Östra bunnerskalet är lättgången. Tälta gärna högt upp och ta en topptur på Östra bunnerstöten, väldigt fin utsikt. Ska du gå mot Bunnertjärnarna behöver du gå skalet ut för att runda utlöparen från Västra bunnerstötarna. Vid bunnertjärnarna är det fina tältplatser överallt och lättgången. Väljer du bort Bunnerfjällen är Handölan vadbar vid Gåsens vindskydd. Du borde också kunna använda bron vid Tjallingen. Handölan är även vadbar ca 500 m nedströms gamla brofästet vid lågvatten. STF har tagit bort alla skyltar då det inte är säkert vid högre vattenstånd. Du skulle även kunna gå östra bunnerskalet ända ut och orientera mot grusvägen som går upp till stenbrottet, därifrån är det ca 6 km fram till Handöl. Skulle också rekommendera topptur på Tjallingklumpen med sin spektakulära form.
Topptur på Västra bunnerstöten är också en höjdare, du går från tjärnarna upp på ryggen som vätter mot östra bunnerskalet. Det är två toppar på västra bunnerstöten, trevlig tur
/Håkan
 
Några mera tips? Bra tältplatser?
Kommer nog gå nästa vecka från Handöl runt västra bunner med barnen.
 
Vandrade Handöl-Västra bunnerstöten med mina barn förra veckan. Otroligt fint ställe och folktomt, mötte två personer på tre dygn.
Finns en del tältplatser vid Bunnertjärn om man ska göra en topptur. Runt Bunnersjöarna var det otroligt vackert.
 
Vandrade Handöl-Västra bunnerstöten med mina barn förra veckan. Otroligt fint ställe och folktomt, mötte två personer på tre dygn.

Finns en del tältplatser vid Bunnertjärn om man ska göra en topptur. Runt Bunnersjöarna var det otroligt vackert.



Hej! Var parkerade ni och hur var promenaden från Handöl till Bunnersjöarna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Bunnerfjällen

Hej
Bom vid fabriken i Handöl är numera borttagen. Däremot är det bom efter ca 500 m på vägen som leder mot stenbrottet. Det går att gå efter vägen och sedan genom myr och björkskog innan man når kalfjället. Går man vägen kan man ta en stig som följer Västerån hela vägen upp på kalfjället och vidare mot Bunnersjöarna. Stigen är lättgången men mycket uppför. Båda dalarna är lättgågna, men den Östra blir smalare ju längre söder ut man kommer, sedan brant utför. Att gå från Vålådalen och runda Kyrkstensskaftet är inga problem, lättgången terräng. Både Västra och Östra Bunnerstöten är värda ett besök. Västra har två toppar, medan Östra en, men ytterligare topp längre ned på den norra kammen (som jag rösade för många år sedan). Det finns ett vadställe Gåsåns vindskydd. Bron vid Tjallingen är en hängbro som går över till ett antal hus på andra sidan. Osäkert om man kan använda den, frågar man fam. Kråik går det nog bra.
/Håkan
 
Tack! Då tror jag att vi börjar få vägen klar för oss. Bara att hålla tummarna för att snön inte hinner komma till mitten av september.
 
Finns ju risk för vita mornar den tiden. Lästa någon stans att det gick att vada över handölan för det var lite vatten, kan kanske vara något?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rickard L Bunnerfjällen i Sommar ?? Fjällvandring 2
Totteman Bunnerfjällen - lugnet där ute Fjällvandring 5
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
StenenT Bunnerfjällen Fjällvandring 2
Bomaye Bunnerfjällen! Fjällvandring 5
JohanBe Bunnerfjällen Fjällvandring 4
Peran71 Bunnerfjällen via Handöl Fjällvandring 8
Elin75 Erfarenheter av vandring i Bunnerfjällen? Fjällvandring 2
pasifiska kresten Turförslag Bunnerfjällen Fjällvandring 0
JoeSwede Turtankar Bunnerfjällen, Holkendurrie Fjällvandring 2
Crimper Bunnerfjällen Fjällvandring 8
mrubenson Enafors till Ulvåtjärn (och vidare till Bunnerfjällen) Fjällvandring 6
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
Vindskydd Norra Bunnerfjällen Fjällvandring 0
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
magkar80 Bunnerfjällen=ett Sarek i miniatyr?? Fjällvandring 3
Jonas Tobin Runt Bunnerfjällen Fjällvandring 10
Virrhönan Väder och vind i Bunnerfjällen Fjällvandring 4
sova Bunnerfjällen/tjallingdalen Fjällvandring 2
Parka Bunnerfjällen Fjällvandring 1
GustavOh Rapport från Bunnerfjällen Fjällvandring 3
bopa Bunnerfjällen Fjällvandring 0
Bunnerfjällen Fjällvandring 1
magnus ul Tågpriser i sommar Fjällvandring 26
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
handbagsatdawn Rondane i sommar Fjällvandring 14
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
svartisens Jämtlandsleden i sommar? Fjällvandring 1
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
tobias söderlund Edsåsdalen med omnejd i sommar Fjällvandring 1
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
creamwolf Akka möjligt i sommar? Fjällvandring 21
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
Trottoarbonn Kungsleden i sommar? Fjällvandring 4
irrbloss_21 Lappland i sommar Fjällvandring 6
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Sjacobsson Vandringsällskap på fjällvandring i sommar? Fjällvandring 16
mattiasevolv Vår, sommar eller höst? Fjällvandring 5
JennieM Vindbyxor fjällvandring sommar, för kyligt? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...