Hjälp med tältval

Tjenare!

Jag är på jakt efter ett lätt och smidigt tält för två personer och har snöat in mig på Hilleberg. Jag siktar antingen på det lite lättare Anjan 2 eller det lite rejälare Nallo 2.

Jag är egentligen kanske mer sugen på Anjan 2 då det är lättare, något jag verkligen prioriterar. Samtidigt är Nallo "bara" 700 gram tyngre, mer mångsidigt PLUS att jag har en bekant som säljer sitt tält begagnat för 3 000 pix, vilket såklart är en bra bonus.

Hur hade ni resonerat? Vad har ni för erfarenheter av just Anjan 2 och Nallo 2? Eller har ni kanske tips på något helt annat tält jag missat?
 
Främst vår/sommar/höst och främst fjällen, men även skog på kortare helgturer när man inte hinner ta sig hela vägen till fjällskedjan :)
 
Anjan :)

Hejsan

Jag hade köpt Anjan av exakt den anledningen som du nämner, den lägre vikten. Visserligen låter det inte så mycket med 700 gram, men om man jämför de två inser man att Anjan faktiskt är 30% lättare. Gör man samma typ av val rakt av motsvarar det ju att starta med 14 kg i ryggan istället för 20 kg!

Sen ska det erkännas att jag är en smula partisk då jag äger ett Anjan och är mycket nöjd med det :)

/ Stefan
 
Jag hade gjort tvärtom mot undvalls råd, dvs gå på Nallo 2. Mest för att du skriver att du vill använda det tre säsonger och då uppskattar jag möjligheterna i Nallo att effektivare kunna reglera temperatur och drag. De uppdragna sidorna på Anjan i kombination med stora meshpartier som inte kan stängas till (som på Nallo eller de andra 4-säsongstälten) medför att tältet kan upplevas dragigt kalla och blåsiga dagar (inte helt ovanligt på kalfjället). Är det något jag personligen inte gillar så är det kalldrag, så mitt val är Nallo2 vilket innebär att jag är beredd att bära den lilla extra vikten som jag kan skyffla av på andra prylar. Att du dessutom kan köpa tältet billigare begagnat är ju ytterligare ett bra argument;)
 
Jag hade gjort tvärtom mot undvalls råd, dvs gå på Nallo 2. Mest för att du skriver att du vill använda det tre säsonger och då uppskattar jag möjligheterna i Nallo att effektivare kunna reglera temperatur och drag. De uppdragna sidorna på Anjan i kombination med stora meshpartier som inte kan stängas till (som på Nallo eller de andra 4-säsongstälten) medför att tältet kan upplevas dragigt kalla och blåsiga dagar (inte helt ovanligt på kalfjället). Är det något jag personligen inte gillar så är det kalldrag, så mitt val är Nallo2 vilket innebär att jag är beredd att bära den lilla extra vikten som jag kan skyffla av på andra prylar. Att du dessutom kan köpa tältet billigare begagnat är ju ytterligare ett bra argument;)

Utan att ha några åsikter i tältfrågan så backar jag SMUX 100% vad gäller att undvika kalldrag. Livet kan vara ganska miserabelt när man ligger i tältet på kalfjället i nollgradigt regn, stark vind och fuktig efter en lång dags vandring när regnet gått genom kläderna. Då är man glad att ha ett så vindtätt boende som möjligt, man fryser så det räcker ändå...
Det är detta som fått mig att tveka kring att köpa tarptent, helsport och andra lättviktstält i halvmesh.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Trottoarbonn Tältval. hjälp!! Bo och sova 11
lavv Hjälp med tältval! Bo och sova 33
JANO Hjälp med tältval. Bo och sova 8
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...