Lättare packning från A till Ö

På min fråga om valet mellan 25 kg rygga och 1,5 kg kängor, eller 30 kg rygga och 0,5 kg löparskor, blev svaret från trådstartaren 30 kg rygga och 0,5 kg löparskor, samt löparskor oavsett vikt på ryggan.

När sådana svar ges finns inget konstigt i att börja diskutera det på ettt lättpackningsforum.

Raskesven

Jo, det är fortfarande konstigt att diskutera varför man behöver tunga skor när man bär tung packning på ett forum som handlar om lätt utrustning (skor, packning etc) och inte om olika kombinationer av tunga saker.
 
Jag vågar säga hellre 5 kilo mindre på ryggen och 1 kilo mindre på fötterna. För det är ju det som det handlar om. Och de som tvivlar utmanar jag på att göra samma erfarenhet som gjorde mig till lättpackare; ta era kängor och 15 kilo på ryggen och gå 5 mil. Gör sedan om samma sak i era bekväma löparskor och 7 kilo på ryggen. Låt dina sambo eller kompis titta på dig efter varje pass och bedöma hur pigg du verkar om du inte själv klarar av att bedöma skillnaden.

Detta var ett häpnadsväckande dristigt och nyskapande påstående som det kommer att ta åratal att smälta.
 
Detta var ett häpnadsväckande dristigt och nyskapande påstående som det kommer att ta åratal att smälta.

Ja uppenbarligen är det ju så, även om jag vet att du med ålderns visdom redan kommit dit, eftersom folk fortfarande på forumet gapar om att tunga kängor är det enda som fungerar om man skall gå i fjällen ;)
 
Jo, det är fortfarande konstigt att diskutera varför man behöver tunga skor när man bär tung packning på ett forum som handlar om lätt utrustning (skor, packning etc) och inte om olika kombinationer av tunga saker.
Då får du väl be trådstartaren i sina trådar om lättviktspackning hålla sig till låg vikt och löparskor, och inte generalisera till all vikt, och alla lägen. Känner jag för det kommenterar jag sådant som skrivs oavsett om det dyker upp i lättpackningstrådar eller i andra trådar. Jag nämde olika lägen för olika skodon. Dessutom är inte ett par kängor på 1,5 kg tunga skor i mina ögon, kanske i dina. De kängor jag hade i armén under GU var tunga skor, över 3 kg.


Raskesven
 
Ja uppenbarligen är det ju så, även om jag vet att du med ålderns visdom redan kommit dit, eftersom folk fortfarande på forumet gapar om att tunga kängor är det enda som fungerar om man skall gå i fjällen ;)
Ironi kanske var övertydlig, och det jag kommenterde var kanske ett spratt i stil med "hellre rik och frisk än fattig och sjuk".

Annars fascinerades jag lite av att ditt inlägg handlade om skogsvandring. Jag har själv gjort ett fåtal låglandsvandringar, mest som träning och test av kroppen (förra året var det extra viktigt)
samt utrustningen. Längre än fyra dar har jag inte orkat, dock, skog är tjatigt.
Hade aldrig en tanke på kängor, som jag anser hör hemma i brant och instabil terräng i första hand. Inte heller stavar, förstås. Och meshskor har jag aldrig mer efter att ha prövat. Bäst var Icebug, men de väger nära 1 kg, alltså nästan i kängklass.
 
Jag återgår till trådens huvudämne, om ni ursäktar.

Jag har nu läst din bok, Jörgen, och har haft stor behållning av den. Än fast jag tagit del av många av dina tips och resonemang i Vandra Fjäderlätt och här på Utsidan, var det intressant att få dem bra och tydligt sammanfattade. Det är en bok jag kommer att rekommendera till alla som är nyfikna på lättvikts-tänkandet och som behöver en introduktion.

Jag har två dock frågor som du gärna får besvara/kommentera:

  • Du skriver att du lagat ett björnrivet tält med vävtejp och kommenterar inte det ytterligare. Som läsare känner man sig då lite snuvad på en mustig äventyrsberättelse. Du får gärna lägga ut texten här. Vad var det som hände?
  • I avsnittet om regnkläder är du kritisk till mextex-kläder. De väger mycket, är dyra och har en begränsad andning. Men du nämner inte de lätta mextex-kläder som finns. Personligen bär jag med mig ett LIM-ställ på mina vandringar. Det väger 450 gram och för det får man dessutom heldragna blixtlås längs benen. Förvisso är de dyra, men ur ett lättpackar-perspektiv tycker jag att de är ett bra val. Hur resonerar du?
 
Håller med Thomas

Blev också lite häpen över det björnrivna tältet... Berätta allt om den närkontakten tack.

MexTex kläderna kan jag bara hålla med Jörgen om. Kör med Poncho och tycker att det fungerar bra (har tom köpt en lyxvariant istället för "nöd ponchos"). Använde MexTex ett tag tills jag insåg att efter en vecka med skitväder så blev jag duktigt blöt... för då klarade inte kläderna av mer väta/smuts/rök från surved och annat mög.
Poncho och Ylle/funktionskläder funkar bra.

ps. hoppas att det är ok att jag kör med kängor på fjället då jag har en pajjad högervrist och "stukar" foten om jag går på plan mark i jumpadojjor. Fast Meindl Island (som jag använt själv ett tag) väger på tok för mycket :) ds.
 
Blev också lite häpen över det björnrivna tältet... Berätta allt om den närkontakten tack.

MexTex kläderna kan jag bara hålla med Jörgen om. Kör med Poncho och tycker att det fungerar bra (har tom köpt en lyxvariant istället för "nöd ponchos"). Använde MexTex ett tag tills jag insåg att efter en vecka med skitväder så blev jag duktigt blöt... för då klarade inte kläderna av mer väta/smuts/rök från surved och annat mög.
Poncho och Ylle/funktionskläder funkar bra.

ps. hoppas att det är ok att jag kör med kängor på fjället då jag har en pajjad högervrist och "stukar" foten om jag går på plan mark i jumpadojjor. Fast Meindl Island (som jag använt själv ett tag) väger på tok för mycket :) ds.

Jag tror att Jörgen tänker dra ned på sin aktivitet här ett tag. Men jag fick svar på mina frågor i ett privat mail. Eftersom det är fler än jag som blivit nyfikna vidarebefordrar jag björnhistorien såsom Jörgen utvecklade den:

Björnhistorien är av gammalt datum, det hände utanför Dawson City 1979, en svartbjörn rev sönder tältet och tittade in. Naturligtvis en otroligt skrämmande upplevelse som slutade bra. Men mitt G66-tält var sönderrivet uppifrån och ned på ena sidan och fick en del skavanker i övrigt också. Jag lappade detta med Hansaplast och sydde sedan ihop det när jag kom hem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
brigas Fördelar med tung packning? Lättpackning 131
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
UnderEnTarp UL linor till min hammock! Lättpackning 16
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.