Vikten av skodon - några vetenskapliga artiklar

Det sista är givetvis totalt irrelevant. Vi ska inte jämföra elitidrott med friluftsliv.

Det är ju inte helt jämförbart med friluftsliv och orientering/terränglöpning, men det har ändå en viss relevans, terränglöparen rör sig i samma terräng, har mindre eller ingen packning men löper å andra sidan vilket ger större belastning på leder och ledband, framför allt i fötterna.
Klarar de sig utan att stuka fötterna väldigt ofta bör man ju kunna sluta sig till att om man vandrar och har mer tid att anpassa steget till terrängen borde vandring i terräng också vara relativt harmlöst med låga skor.

Som sagt, inte helt jämförbart, men ytterligare ett exempel på att fötter och ben klarar att vistas och röra sig i besvärlig terräng utan höga, hårda kängor.
 
Jag köper resonemanget rakt av men jag tycker det är regel snarare än undantag att man i oledad terräng tar ett och annat kliv ner i riset som visar sig vara en grop eller liknande. Brukar specifikt tänka på denna tråd vid dessa snedtramp och konstatera att lätta skor får bli något för turer där jag vet att det kommer vara lätt att se vart man sätter fötterna.

Lättvikt i all ära men jag kan inte komma på någon vandring där det inte varit partier där kängorna avlastar fotlederna något enormt, i vissa fall nästan garanterat räddat mig från minst en stukning.

Hur har det gått för er som testar lätta skor? Går ni oftast ledat eller tycker ni det funkar bra även under längre passager av terräng där det är svårt att se vart fötterna kommer få fäste?

Jag går under sommaren med lätta skor. Jag vandrar mycket utanför led och ibland kan packningenm initialt vara tung. Att jag trampar snett är mycket vanligt men hitills har jag aldrig stukat någon fotled.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.