Aktuella rapporter om väder och annat runt Abisko, Nikkaluokta och Riksgränsen.

SÖ Sarek...

...normalt/lågt vatten denna veckan. Mycket mygg nere i dalarna, även uppe på 1000möh på Jåkåtjkaskalako var de jobbiga när vinden la sig.
Vi pratade vid Nammatj med ett tyskt par som gått från Änonjalme, Ruotesvagge/Rapa. Tyngsta vadet var om vi fattade dem rätt nån av glaciärjokkarna från Skårki - hårt strömmande vatten till mitt på låren.
 
Vi har just kommit hem från några våta och kalla dagar i närheten av Nikkaluokta. Vi hade tänkt gå upp till Vistas 23.6 men båtföraren avrådde oss eftersom det regnat så mycket att flera bäckar var svåra att vada över. Träffade även de som tvingats vända. Vi gick sen till Kebnekaise och där regnade det och var grått. Snö lär det ligga på väg upp mot toppen.

Vi återvände den 13.7 till Nikkaluokta. Vi åkte båt upp mot Vistas och gick till Vistas utan problem med vad. Sen gick vi till Nallo, ingen snö kvar. Mellan Nallo och Sälka låg det bara enstaka snöfläckar kvar. Lite mygg i Vistasdalen var det och på kvällen i Sälka.
 
Hej!
Är det inte någon som varit uppe på toppen av Kebnekaise de närmsta dagarna? Vi sticker upp till norr på tisdag morgon för att bl.a. försöka fixa toppen. Hur ser den ut i dagarna? Snö eller is?

Hoppas på hjälp, Birgit
 
Regn, regn, duggregn, dimma å lite sol...

Har precis kommit tillbaka i går efter årets "vandring & fiske" . Gick Riksgränsen - Unna Alakas - Abisko - Riksgränsen, under de två veckorna var det mycket regn, inget problem dock att gå över snövallarna som fanns, sjönk ner ½ dm bara, vaden var mer vatten än det brukade efter årstiden (enligt de som jag pratade med som hade vana av Kungsleden). Gick scoterleden efter Katterjokk, vadet efter vandringen på hyllan efter jokken gick upp till r*ven på mig (jag är 184 cm lång)... så min tanke med vadarstövlar sket sig...
Så slutsatsen efter veckorna där är, jag kommer tillbaka dit upp, någon #¤%#¤&#¤(/%&# gång ska man nog kunna få lite sol där uppe!
Å så har jag inte gått hela Kungsleden än...

Edit: meningsbyggnad
 
Hej!
Är det inte någon som varit uppe på toppen av Kebnekaise de närmsta dagarna? Vi sticker upp till norr på tisdag morgon för att bl.a. försöka fixa toppen. Hur ser den ut i dagarna? Snö eller is?

Hoppas på hjälp, Birgit

Var uppe i onsdags, mkt snö på toppen och 15-20 sekundmeter gjorde att det var vitt både på marken och i luften sista biten. Ganska kalla vindar i övrigt dock ok. Den guidade topturen fick avbrytas den dagen hörde vi.
 
Var uppe på toppen tis 29/7 och det var fint väder (vilket det var hela sträckan Abisko-Nikkaluokta, ~20-25 grader i de lägre delarna). Något växlande molnighet (det är 15 minuter mellan bilderna nedan) just när vi var uppe vid toppen men varken kallt eller blåsigt . Hörde dock att det skulle bli +1 grad samt snö idag, lördag.
 

Bilagor

  • keb_topp_20080729a.jpg
    keb_topp_20080729a.jpg
    74.3 KB · Visningar: 424
  • keb_topp_20080729b.jpg
    keb_topp_20080729b.jpg
    95.1 KB · Visningar: 481
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
Aktuella Sarek-tips Fjällvandring 0
wedlund Sarek - färska rapporter? Fjällvandring 13
laurentiusweg Myggsituation i Sarek? Rapporter önskas Fjällvandring 9
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
ma78c Jämtlanstriangeln midsommar väder!? Fjällvandring 5
Guck Abi-Nikk i september. väder-/tältfrågor. Fjällvandring 6
labbman Vattenståndet+väder i Sarek Fjällvandring 5
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
foppa21 Väder/temperatur Sarek i Juni ? Fjällvandring 1
Moxer Väder på Hardangervidda Fjällvandring 3
Dbang Väder vid oktober Fjällvandring 1
Kurres Jotunheimen 9-16 augusti, väder??? Fjällvandring 1
Jentuss Väder och säkerhet Fjällvandring 1
Brentman Kungsleden 3-13 Juli - VÄDER?? Fjällvandring 2
svenssonhanna Väder (temperatur) i Sarek i september? Fjällvandring 3
carlorjan Jotunheimen, väder nu v29-30? Fjällvandring 2
Peppis Abisko - Keb (väder) Fjällvandring 4
body Väder i Dolomiterna Fjällvandring 3
Virrhönan Väder och vind i Bunnerfjällen Fjällvandring 4
Jonas.O Väder/snö läge i Padjelanta? Fjällvandring 0
Vålnaden Mygg och väder i Jotunheim Fjällvandring 2
BIF Rapport från Sarek ang väder/lämlar/Vattenstånd... Fjällvandring 1
dat94mka Väder och vatten kebne Fjällvandring 3
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...