Ultralätt i världens värsta väder

" Jörgen" Intressant historia ur lättviktssynpunkt.

Det är ju alltid fräckt när man ger sig ut någon/ några dagar med 3-4 kg totalt i ryggsäcken vintertid.

Vad gäller fuktspärr i säcken så har jag bara provat det 1 gång , men tycker att det blir alltför fuktigt och "sovkläderna" blir solkiga samt om man ska ut och det är kallt så blir man ordentligt tillfrusen på direkten. Jag får väl prova igen eller spåna runt det, det går säkert att utveckla.

Jag är nyfiken på hur säkerhetsresonemanget går, med tanke på -10 till -20 C. Allt är syntet tunnt och lätt, det mesta flammkännsligt.

/H
 
Senast ändrad:
Alla dessa tricks, inklusive att köra med tuben upp o ner osv, visar, i mina ögon i alla fall, att gaskök inte är det bästa valet på vinterfjället. Med mycket möda kan man på olika sätt få det att hjälpligt fungera men det verkar som att man prioriterar att använda sitt gaskök före allt annat.
Ett fotogen/bensinkök är mitt förstahandsval vid många minusgrader, ska jag vara ute så pass kort stund att det duger med ett gaskök då kan jag lika gärna ta termosen. Men det är min prioritering.

Att gas skulle vara bäst på vinterturen tror verkligen inte jag heller! Jag tycker gas blir lite väl ynkligt redan om sommarturen blir småkylig. För en vintertur skulle jag skaffa ett fotogen- eller möjligen bensinkök. Men att gas överhuvud taget funkar på vintern, och dessutom bättre om man t ex isolerar flaskan, tycker jag är en annan sak.

En anledning att envisas med gas på vintern är ju de toppmonterade köken (med låg vikt), vilka saknar motsvarigheter hos bensinköken. Men då prioriterar man som sagt vikten väldigt hårt, hårdare än vad jag skulle göra.
 
Du är nog ensam i den här tråden om att ha pratat om sommarfjäll:)

Nämen vänta nu! Hela grejen var ju att jag påtalade att när omgivningen är kallare än flaskan (med andra ord på vinterfjäll) lönar det sig att isolera flaskan eftersom den då kyls långsammare. Själva min utgångspunkt och poängen med inlägget var vinterfjällen. :)

Att isolering oftast är onödigt/dumt på sommarfjäll är i mina ögon uppenbart.

Men som Mikael skrev så är alla trick man kan/bör göra med gasflaskan vid kyla snarast ett tecken på att det finns bättre lösningar.

Sommarfjäll = gas (eller fotogen,sprit...), vinterfjäll = fotogen/bensin, men det håller nog de flesta med om.
 
Ingen direkt erfarenhet...

Jag vet att vissa använder en metallbit genom lågan för att värma gasbehållaren. Kan tydligen bli ganska "spännande" om man har otur.

Att låta gastuben stå i ljumet vatten fungerar som tidigare skrivits någorlunda.

En intressant sak är att med varsitt gaskök närmar man sig faktiskt vikten av ett bensinkök...

En nyfiken fråga, var meningen med turen att testa lättpackning eller var lättpackninen en förutsätnining för att kunna genomföra den?

Uffe

Någon som har erfarenhet av att använda den typ av gaskök Jim och Brian använde under vinterturer? Synpunkter och tips?

Jörgen
 
" Jörgen" Intressant historia ur lättviktssynpunkt.

Det är ju alltid fräckt när man ger sig ut någon/ några dagar med 3-4 kg totalt i ryggsäcken vintertid.

Vad gäller fuktspärr i säcken så har jag bara provat det 1 gång , men tycker att det blir alltför fuktigt och "sovkläderna" blir solkiga samt om man ska ut och det är kallt så blir man ordentligt tillfrusen på direkten. Jag får väl prova igen eller spåna runt det, det går säkert att utveckla.

Jag är nyfiken på hur säkerhetsresonemanget går, med tanke på -10 till -20 C. Allt är syntet tunnt och lätt, det mesta flammkännsligt.

/H

Lite kul att du tar upp detta med 3-4 kg för en vintertur. Det är ju lättare än vad 99% av alla svenska fjällvandrare har på sommaren om jag vågar mig på en gissning. Vad jag noterat har ingen annan kommenterat detta. Har alla som följer lättpackningsforumet blivit så hjärntvättade de senaste åren att de betraktar detta som fullständigt normalt?

Dina frågor är förmedlade till Jim.

Jörgen
 
Lite kul att du tar upp detta med 3-4 kg för en vintertur. Det är ju lättare än vad 99% av alla svenska fjällvandrare har på sommaren om jag vågar mig på en gissning. Vad jag noterat har ingen annan kommenterat detta. Har alla som följer lättpackningsforumet blivit så hjärntvättade de senaste åren att de betraktar detta som fullständigt normalt?

Dina frågor är förmedlade till Jim.

Jörgen




Hej Jörgen!

Jag kollar mer eller mindre dagligen om du skrivit svar på frågorna, kanske kan jag dumpa några kilon!?

/H
 
Sommarfjäll = gas (eller fotogen,sprit...), vinterfjäll = fotogen/bensin, men det håller nog de flesta med om.
Jo, så även jag. Men jag håller med om att det känns helt vansinnigt med lättpackningens principer i åtanke att låta ca 500g gå bara till själva brännaren, innan ens bensinflaskan, tänddon, kastruller etc är inräknade. "3 för 3" klingar falskt om köksutrustningen väger >1kg. Vilken är den lättaste brännaren för flytande bränsle? (sen ska vi inte ens tala om hur dyra bensinköken är jfr gasköken). Jag har skavt kilo efter kilo från min vinterpackning, men nu är smärtgränsen nådd och jag tänkte i fortsättningen satsa på en pulka istället, av rena komfortskäl. För det är väl komfort och upplevelse vi jagar och inte gram, eller har jag missat något?

Min huvudinvändning är ändå att säkerhetskraven är större på vintern. På sommaren kan i princip inget gå fel hur lätta grejer du än har, om du inte medvetet söker risker genom att t ex korsa glaciärer eller vada djupa jokkar. Vintertid däremot kan du inte undvika att det blåser upp till storm under natten eller drar in ett område med sursnö, eller att tempen sjunker från -10 till -25. Står du då med ett sönderblåst tält, en avbruten skida eller ett (gas)kök som krånglar så gäller det att mamma inte är för långt borta.
 
Hej igen "Jörgen"

Det var trevligt med svar! men det var inte på mina frågor!


Om jag förstår rätt så var säkerhetsresonemanget= Bra väder, Utvald plats,lättevakuerad, etc

"the back yard" med andra ord..inget fel på det. men det jag faktiskt undrade var:

Hur går säkerhetsresonemanget om detta skulle varit vinter och 3 dagar rätt ut i Sarek utanför mobil täckning

skulle utrustningen fortfarande vara samma för er "Superlättpackare"?

/H
 
Hej igen "Jörgen"

Det var trevligt med svar! men det var inte på mina frågor!


Om jag förstår rätt så var säkerhetsresonemanget= Bra väder, Utvald plats,lättevakuerad, etc

"the back yard" med andra ord..inget fel på det. men det jag faktiskt undrade var:

Hur går säkerhetsresonemanget om detta skulle varit vinter och 3 dagar rätt ut i Sarek utanför mobil täckning

skulle utrustningen fortfarande vara samma för er "Superlättpackare"?

/H

Jim och Brian testar ju sina och prylarnas gränser, ganska naturligt att man vill göra det under ordnade former. Jim ger ju en del antydningar om vad de skulle ändra vid flerdagsturer, framförallt sovutrustning (syntet istället för dun).

Jag skall förmedla din fråga.

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.