Lättviktsrevolution hos Fjällräven

En annan nackdel är det motsatta: en i mânga forum aktiv person har haft en dâlig erfarenhet av en produkt (medan kanske 10.000 är nöjda, men utan deltagande i forums), och denna person maler i trâd efter trâd, i forum efter forum pâ om hur värdelös denna produkt är. Till slut blir detta den allmánna uppfattningen i de forum där personen deltager.
Visst, det är "Internetdemokratins" baksida. Alla (som har en dator och uppkoppling) kan göra sig hörda, men det gäller inte "en röst per skalle", utan nåt slags skriv-plutokrati.
 
Jag tror naturligtvis på Fjäderlättarnas ord när de så övertygande försäkrar att de inte har någon vinning av arbetet som de lägger ner ...

Nu verkar det som om våra ord har sprungit iväg och gjort saker bakom vår rygg.

Det är väl klart som fanken att vi har vinning av arbetet med Fjäderlätt! Om det verkar som om vi lider ber vi om ursäkt och ska se över hur vi uttrycker oss.
Vinning är ju hela tanken! Vi ska ha vinning (gärna i pengar, men där är vi som sagt inte idag), våra läsare ska ha vinning, och om den alltigenom onda friluftsbranschen har vinning för att de gör som vi önskar är det ju bara trevligt.
 
snacka om en off topic-diskussion...

Targa: Om du vill starta en diskussion om det som den här tråden nu till 95% handlar om, så var så god. Men gör det under rätt rubrik. Det är ju vanlig vett och etiket som på alla andra forum. Jag hade hoppats att läsa om fjällrävens lättviktsprodukter i den här tråden, men det var tydligen att hoppas på för mycket. Om du vill svara på det här inlägget kan du f.ö. göra det under en egen rubrik.

Hoppas att resten av diskussionen kan handla om det som rubriken antyder.
 
Fjällrävens PAK5 serie

Trodde verkligen att detta kunde bli en spännande diskussion om Fjällrävens nya lättviktsserie, men se det ballade ur!

Kan Ni som inte vill diskutera produkterna starta en egen tråd någon annan stans så vore i varje fall jag lycklig!

Nu till Fjällrävens PAK5:

Jag har också haft nöjet att sett en del av produkterna och provat lite av det. Det verkar riktigt spännande och jag ser fram emot vårens Fjällräven-katalog för att se vad som till slut kommer att produceras.

Ser helt klart fram emot produkterna!

Mvh,
Pelle.
 
Som väl framgår av artikeln ser också vi med spänning fram emot den här utvecklingen. Fjällräven är ju det största svenska outdoorföretaget och när de börjar anamma lättpackning på allvar så lär det hända saker. Att svenska företag kan göra riktigt lätta prylar vet vi ju, Haglöfs Oz pullover är så vitt jag vet fortfarande den lättaste Goretex-jackan i världen. Och en av de absolut lättaste regnjackorna överhuvudtaget. Den väckte en hel del kli i fingrarna hos produkttestarna på Backpacking Light när jag hade den på Trekker III-kursen i Montana i höstas.

Att Fjällräven och andra ser en marknad för lätta produkter tar vi som ett av många tecken på att lättpackning håller på att flytta från att vara en nisch för nördar till att bli mer mainstream. I all blygsamhet (?) tror jag att vår webbsidan, diskussionsforumet här på Utsidan och min bok bidragit ganska mycket till detta. Om en sådan bok säljer 2000 ex på ett halvår inom en sådan smal nisch som friluftsliv är i Sverige, så leder det till reaktioner i hela kedjan. Kunder börja ställa andra typer av frågor i butikerna, butikspersonalen undrar och börjar ställa frågor till leverantörerna och så vidare. Hype kan man ju kalla det om man vill, men det är ju så de flesta förändringar startar.

Vi räknar med att återkomma med prylintryck efter att ha använt Fjällrävens nya produkter framåt våren eller så.

Jörgen
 
Ja jag tror också att det här är början till att lätta prylar börjar dyka upp även hos de "vanliga" kedjorna.

Jag tror branschen själva känner att de behöver nåt "nytt" mode, de senaste åren har jag upplevt att det varit väldigt "klätterinspirerat" med varumärken som 8848 Altitude och McKinley.
 
McKinley är inte särskilt nytt, det hade jag på mitt första tält som 6-åring. Det är intersports egna märke och har funnits länge, då är 'klätterinspirerade' märket everest (stadiums egna) nyare.

Jag gillar fjällrävens gamla robusta grejer också, men det är ju roligt att ett så insnöat företag vill förnya sig. Detta samtidigt som man går tillbaka till rötterna (jag tänker då på att de släpper en säck med gyro-ram t.ex.). Undrar om denna strategi kan hålla i längden? Eller kanske knoppar lättdelen av?
 
Vi räknar med att återkomma med prylintryck efter att ha använt Fjällrävens nya produkter framåt våren eller så.

Jörgen

En önskan: Var gärna lite oförsiktig med grejorna, inte överdrivet, men testa att använda dom till vardags, en paddeltur, gå genom björksly, stoppa gastuben i botten på ryggsäcken mm. Just hållbarhet och "andnings"förmåga är det svåraste att avgöra i butiken. Fickornas placering och ärmlängden är ganska lätt. Genom att göra så och gärna påpeka det så vinner ni poäng från t.ex. Utemagasinet.
 
Jag tror att lättpackning är ett bra sätt att profilera sig på. Det är ju exakt vad Haglöfs och Fjällräven sysslar med just nu: man har en serie produkter som visar att man hänger med. Man tjänar antagligen inga jättepengar på de här kollektionerna, men de ger glans åt varumärket så att man kan sälja fler brallor och tröjor.

Man jobbar ju likadant i bilbranschen, där man då och då kommer med specialbilar (cabrioleter, sportkupéer, övertrimmade familjebilar) som gör att folk blir intresserade av att köpa de helt vanliga tråkbilarna.

Inget ont i det, om det innebär att det dyker upp fler spetsprodukter åt dem som vill ha. Dessutom läcker ju ofta spetstekniken ner i det vanliga sortimentet på sikt.
 
Jag undrar om åldersprofilen kan ha med saken att göra.

Min egen åldersgrupp är rätt stor
och rätt många av oss har haft råd att gå i pension i förtid (jag är alltså själv 63 år och pensionär)
med hyfsat bibehållen köpkraft.

Samtidigt är det en ålder där kroppen börjar säga ifrån, leder, senfästen, osv. Det gäller förstås i högre grad dem som inte har min kondition och kanske bär på mer övervikt.
Vill man fortsätta eller utveckla ett aktivt liv i naturen är det väl naturligt att se sig om efter produkter som minskar slitaget och riskerna. En gissning, bara.

VI kanske är en viktig målgrupp.
 
Senast ändrad:
snacka om en off topic-diskussion...

Targa: Om du vill starta en diskussion om det som den här tråden nu till 95% handlar om, så var så god. Men gör det under rätt rubrik. Det är ju vanlig vett och etiket som på alla andra forum. Jag hade hoppats att läsa om fjällrävens lättviktsprodukter i den här tråden, men det var tydligen att hoppas på för mycket. Om du vill svara på det här inlägget kan du f.ö. göra det under en egen rubrik.

Hoppas att resten av diskussionen kan handla om det som rubriken antyder.

Kanske på "Recensioner"? Nä förresten där ska man ju skriva omdömen om produkter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.