Packningsvikter på Fjällräven Classic

Tja ungefär det väntade.

Dels klarar de som packat lätt av att gå fortare, dels är det lättare att kapa vikt om man inte räknar med att behöva så mycket tid. Mycket av det som väger är ju läger- och pausbekvämlighet, och den som siktar på en snabb tid lär ju inte kalkylera med myspauser eller någon dödtid i tältet. (eller släpa med sig tung kamerautrustning etc)

Imponerande att någon gick på 67 timmar med 26 kg på ryggen...

Men detta är ryggsäcksvikter va? Med andra ord rätt stor skillnad på om deltagarna stod och höll värmen i gore-tex-ställ och extratröja, eller var i "fryser nu men går mig snart varm-läge" när dom vägde in sig...
 
Att de som prioriterar att gå fort oxå prioriterar lätt packning, eftersom det just gör det lättare att gå fort?

*katjong!* (ljudet av en öppen dörr som slås in)


Håller inte med. Det som slår mig är de små skillnaderna i packvikt mellan de olika medaljisterna. Stryker man de extrema guldlöparna som bara har några kilon och naturligtvis inte satsar på att övernatta, så är skillnaderna ännu mindre. Vilket känns helt rimligt. Har man övernattningsutrustning så har man och den väger densamma oavsett antal nätter. Det som skiljer är då maten och denna får man ju till stor del längs vägen.

Jörgen
 
Tungpackarens död..? ;)

Jag har sammanställt uppgifter från 230 st vandrare från Nikkaluokta och kört fram några medelvärden. Kolla på Fjäderlätt här:
www.fjaderlatt.se

Vilka slutsatser kan man dra här tro?

Jörgen

Ca 20 personer av 230 hade vikter över 20 kg.

Jag har i många inlägg torgfört åsikten att "normalvandraren" med 25 kilo för en vecka i själva verket inte är någon normalvandrare utan en vandrare som bär tyngre än normalt...

Jag är därför inte överraskad att man endast hittar 20 personer av 230 som bär över 20 kilo...tror inte att Classic avviker så mycket från den "vanliga" vandringsverkligheten...Men så länge man inte har riktiga mätserier så är det bara spekulationer i ena eller andra riktningen :).

Att man kan gå snabbt med 26 kilo är väl inte heller någon överraskning i sig...om det var en extrem prestation eller bara normalt för den individen går ju inte heller att säga bara med ledning av packningsvikten och tiden...Vikt och prestation är ganska intetsägande om man inte ser hela bilden...

//J
 
Ca 20 personer av 230 hade vikter över 20 kg.

Jag har i många inlägg torgfört åsikten att "normalvandraren" med 25 kilo för en vecka i själva verket inte är någon normalvandrare utan en vandrare som bär tyngre än normalt...

//J

Så kan det väl vara. Fast tyngre-än-normalt-vandrarna kanske är överrepresenterade här på Utsidan. Tillsammans med lättpackarna. Det finns överhuvudtaget inga normala människor här :)

Sedan kan man ju spekulera i att de som går Classic i många fall är inriktade på att gå, och kanske fort. Fiskeutrustning, kamerautrustning, mysig lägerutrustning, böcker och klätterutrustning kanske minimeras. Och man kanske inte vägde kameran, kikaren, gpsen och macheten man hade i byxorna vid starten i Nikkaluokta.

Lägger man till mat och bränsle för en vecka utan möjligheter till bunkring till snittvikterna på 15-16 kg så kommer man väl åtminstone över 20 kg.

Så jag tycker inte direkt att varken myten eller tungpackaren fått någon dödsstöt av de här siffrorna. Men det är ju trevligt att få åtminstone några fakta i målet som kan balansera tyckandet.

Jörgen
 
Vilken kategori..

Om man bortser från dom mera tävlingsinriktade deltagarna... Vilka är det som går Classikern? Är det förstgångsdeltagare?, familjer?..eller....vad är din uppfattning om det Jörgen!

//A
 

avslutad210712

Gäst
Var det inte 1000-1100 personer som gick FC? I så fall saknas viktuppgifterna från 75% av deltagarna och de kanske hade dragit upp medelvikten på packningen?

Själv gick jag från Tjäktjapasset och ner till mynningen på Kuopervagge under söndagen och det var markant vilken skillnad det var på packningens storlek (och troligen vikten också) på de vi mötte ovanför Sälka (dvs de som gick för guldmärket) jämfört med de vi mötte nedanför samt de vi såg dagen efter innan vi gick in i Kuopervagge,

Att jag tillhör de som bär mer än de flesta torde inte vara någon hemlighet här på utsidan och jag har faktiskt funderat på att gå FC men i så fall inte som en fjällvandring utan mer för att försöka få guldmärket. I så fall kommer jag garanterat inte att bära min normala packning utan självklart blir det en minimal packning och jag tror nog att väldigt många som siktar på guld tänker på samma sätt varför jag inte ser packningsvikten under FC som ett mått på något annat än att man vid en sån tillställning försöker bära så lätt som möjligt.
 

avslutad210712

Gäst
Om man bortser från dom mera tävlingsinriktade deltagarna... Vilka är det som går Classikern? Är det förstgångsdeltagare?, familjer?..eller....vad är din uppfattning om det Jörgen!

//A

De vi mötte (och de sista vi såg gick nog för i alla fall bronsmärke) var en salig blandning. Allt från springande yngre män med enbart vätskebälte, ungdomar i gäng som låg och solade vid rasterna, tjej/kvinnogäng som pratade otroligt mycket, kill/mansgäng som pratade otroligt mycket, tjej/kvinno/kill/mansgäng som pratade otroligt mycket, hundägare, många hundar ja snarast otroligt många hundar där alla var kopplade förutom en viss ras där ägarna inbillade sig att de hade koll, lätta packningar, tunga packningar, packningar som tom får min tunga packning att blekna och där inte ens jag fattar hur man kan ta med sig så mycket för en vecka i fjällen när man får mat och gasol utdelad under vandringen. Kort och gott ett tvärsnitt av samhället i övrigt men framförallt glädjande att det var så mycket ungdomar som var ute i fjällen.
 
Hmm, jag ska fasen gå Classic nästa år, vore kul att få en social vandring istället för de solo och tvåmansvandringar jag gjort de senaste 4-5 åren.

Någon som också bestämt sig? Före start ska jag dra ut på en 4-5 dagarstur med diverse toppbestigningar samt trepassleden. Ni får gärna hojta om intresse finns att hänga på!

Jag kommer att gå mycket mycket lugnt för att prata med alla möjliga människor, inte bara de som springer. Dock blir det med lättlätt packning, så jag sabbar väl nästa års statistik då ;)

// Jocke
 
Om man bortser från dom mera tävlingsinriktade deltagarna... Vilka är det som går Classikern? Är det förstgångsdeltagare?, familjer?..eller....vad är din uppfattning om det Jörgen!

//A
Svårt att generalisera, men jag håller med avslutad210712: En salig blandning. Många av de jag stötte ihop med gick ju för guld och det mest påtagliga var väl deras ambtion att uppnå detta. Men praktiskt taget alla hade ju packningar som jag upplevde som plågsamt tunga. Och det var också plågsamt för många, med skavsår och liknande. Men det var ju s a s självpåtaget. Jag tyckte naturligtvis att det varit mindre plågsamt för dem att uppnå sina guldmål med en lättare packning.

Många valde också att gå långt inpå kvällen eller natten för att nå Abisko. Själv kunde jag inte se charmen i att komma till Abisko mitt i natten och inte få husrum och knappast tältplats heller, så jag låg över sista natten i Abiskojaure och det var rena oturen att jag lyckades snubbla i mål på en guldtid. Så jag tror att jag missade den, som jag tycker, charmigare delen av Classicen: De som inte är så tävlingsinriktade utan tar veckan på sig.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
testudo Täta sömmar på tarptent Lättpackning 6
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Brune Jörgen Fjäderlätt på TV Lättpackning 0
oscar jensen Caldera Cone på väg! Lättpackning 0
estetdrägg Lite vikter på sidenprylar... Lättpackning 16
gusbo Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen Lättpackning 18
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
gusbo Haglöfs LIM Ultimate jacka på rea 1000kr Lättpackning 3
Vättlefjäll Håll koll på vikten, ladda ner kalkylatorn! Lättpackning 9
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
alven UL-prylträff på FairEnough? Lättpackning 1
Martin Fjäderlätt Vi har klämt på Haglöfs sommarnyheter Lättpackning 12
greenjuice Rekord på upptältning av Tarptent Contrail Lättpackning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...