Materialförsvagning?

-Patric-; sa:
norpan_; sa:
Trangia må vara tungt men det är oslagbart tillsammans med KAP brännaren. Sedan får ni ha era multiflach hypergas ultralight kök bäst ni vill. Jag får alltid igång mitt kök oavsett väder och plats (nästan). För jag e bäst i världen hohoho:)

/mattias

jepp.. och det är mycket effektivare att kasta skithårda stenar istället för att använda studsare vid jakt..

Nä för fan, skaffa ett helt batteri med svindyra sameknivar och ös iväg... De fäller allt!
 
Re: Re: Leve Trangia

johanniska; sa:
.....
Jag respekterar din åsikt. Jag var av samma uppfattning tidigare. Dock innebär det inte att det går att göra köket bättre. Varför smälter tex inte kastrullerna?


Kastrullerna smälter inte därför att det ligger mat/vatten i dem som norpar åt sig all värme.
Om du tar ett vanligt skrivarpapper och viker en låda som du fyller med vatten. Du kan sedan använda den som kastrull på spisen eller över öppen eld till dess att vattnet kokar, pappret kommer inte upp i antändningstemperaturen på ca 300 grader C eftersom vattnet tar värmen. När vattnet kokar är det mättat på värme och först då börjar pappret närma sig antändningstemperatur.

Jag läste det för många år sedan och prövade på spisen, det fungerade. Jag har dock inte provat över öppen eld, men i artikeln som gav mig idén gjorde de det. Jag tror att det var ingenjör Lundström på Ny Tekniks pysselsida som lekte, men är inte säker där. Typiskt honom i varje fall som bara kokade ägggulan (lade ägget i en termos med varmvatten har jag för mig)respektive bara äggvitan (fryst ägg om jag minns rätt), byggde svävare av mjölkpaket och dammsugare mm. Måste vara där jag läste om papperskastrullen :)
 
Apropå tunga medeltida Trangia (som dock verkar ta reklamationer och kundvård på allvar) så undrar jag om vikten är så hemsk?

Man måste förstås jämföra med ett alternativ som inkluderar kastruller/stekpanna/tamoj i sam storlek i den intressanta vikten. Vindskyddet är ju också en sakt som väger och som inte alltid ingår i andra lösningar.
Jag frågar inte för att i första hand försvara Trangia, utan p g a uppriktig nyfikenhet. Jag har förut plussat ihop nåt snajdigt mångbränslekök, med kastruller osv, och inte blev det så jäkla lätt, vad jag minns.
 
Mezzner; sa:
Apropå tunga medeltida Trangia (som dock verkar ta reklamationer och kundvård på allvar) så undrar jag om vikten är så hemsk?

Beror nog på fraksätt, vid vandring måste man bära allt. Cykelväskor fylls snabbt...
Jag paddlar kajak och är inte lika mycket påverkad av vikt och volym, inom rimliga gränser. Paddlar man canadensare har man ännu mer att spela med. Men vist känns vikten och volymen även i kanoter ifall det rusar iväg för långt.
 
Är det förresten nån som vet (eller lätt kan ta reda på) vad själva vindskyddet (överdel+nederdel) väger på Trangia 25 resp 27? (Före eventuell förbränning alltså ;) )
 
alven; sa:
Är det förresten nån som vet (eller lätt kan ta reda på) vad själva vindskyddet (överdel+nederdel) väger på Trangia 25 resp 27? (Före eventuell förbränning alltså ;) )

Plockade fram mitt Trangia 27 aluminium. Mitt gamla stora 25-kök har jag inte kvar, så det får någon annan väga. Jag vet inte hur exact hushållsvågen är, det står att den inte får användas i samband med försäljning.

Liten kastrull 100g
Stor kastrull 102g
stekpanna 163g
tamoj 46g
överdel 195g
underdel 121g
gasolbrännare 214g
mult-disc 75g

Tot: vägt: 1025g Summerat: 1016g
Enligt Trangia: 860g med spritbrännare.

Ny gasflaska Primus 405ml 225g netto med plastkork: 346g


(kompletterat)
[Ändrat av PK Neelix 2005-03-22 kl 21:17]
 

avslutad210712

Gäst
-Patric-; sa:
jag ber om ursäkt för mitt övertramp..

*undrar stilla vad gubbarna i Jaktlaget kommer att säga nästa älgjakt*

Så länge du kör med klass 1 stenar är det nog inget problem
 
det handlar om ett sätt att tänka.. väljer man ett Trangia på 1200gr istället för den varianten jag har på 443gr med brännare, vindskydd och rostfri kastrull med "tätt" lock och inbyggd tamoj.. vad motiverar 700gr mer vikt?

sen så tänker man: äääschh, jag skiter i om berganryggan väger 4kg, den har säkert något som är bättre än en rippad vulcanrygga på 1,9kg o.s.v..

det är just av denna anledningen att folk bär packning på 20kg istället för 14kg på samma tur.. jag har användt trangia i mer än 15år samt nästan dagligen under värnplikten.. de sista 10åren har jag valt lättviktslösningar på både gas och mf sidan.. jag kan så här långt inte hitta en enda anledning att på 700gr mer vikt...

(sedan så kan man visst jämföra olika lösningar.. man måste jämföra den faktiska vikten man har i ryggan oavsett om man väljer trangia med 25 kastruller eller 1 rostfri kastrull med tätt lock...)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...