Diskmedel inte längre Svanenmärkt

Tallolja

en restprodukt i massaindustrin kan använda till tvättmedel, biodiesel eldningsolja inom industrin mm. Det säger inget om varifrån råvaran till såpan kommer.
 
Backen är bättre. Och det är både för att det inte är så estetiskt med matrester på botten av en bäck eller där man sjösätter kanoter. Näringsämnen i matresterna tar jordbakterier och senare växter upp så att de inte hamnar i vattendrag/hav och orsakar övergödning.

Thure
 
Ja, det där ser man väldigt ofta, särskilt när folk använder diskmedelsflaskan direkt. Man klämmer till på flaskan och trycker ut säkerligen 15-20 ml. Vi gjorde av med mycket diskmedel förr men sen började vi köra med en pumpflaska istället (den första var en urdiskad tvålflaska).

När jag diskar ur matlådan på jobbet så är det väl 2-3 droppar diskmedel jag använder. Jag ser andra som sprutar ut en lång sträng diskmedel (de diskar dessutom under rinnande vatten, jag sköljer ur matlådan och använder sen den som "diskbalja" för bestick och lock innan jag diskar ur den och sen sköljer allt).

På mitt arbete har man dragit till det positiva diskmedelssnålandet ett snäpp ytterligare och diskmedlel tar man numera ur en sprayflaska - typ den man har för att fukta med vid strykning. Blir en tunn diskmedleshinna på det man vill diska - känns som bra snål-användning.

/Patrik, som också kör minidiskbalja i matlådan
 
Sen det där med att hälla ut det på backen istf bäcken är nog mer för hänsyn till andra vandrare än för miljön.

Helt fel. Tanken är att marken får agera både mekaniskt, biologiskt och kemiskt filter och fånga upp de elakheter som finns i framförallt disk och tvättmedel. Förhoppningen är att om du håller dig >50m (en vanlig rekommendation) från närmaste vattendrag så hinner dessa ämnen brytas ned till lite mindre farliga produkter innan de letar sig ut i det vatten som används flitigare av människor och djur.
 
fråga människor som diskar i yrkeslivet vad de tycker om Yes! - Det fräter sönder händerna! och vad gör det då inte i naturen? Nej yes bör man undvika helt, för det är alldeles för mycket skit i det.

men diskmedel öht är onödigt i friluftslivet.

Ja det är väl ingen nyhet att rengöringsmedel inte är så snällt mot händerna (att stå med händerna i vatten flera timmar om dagen och skrubba är inte så bra för huden heller, oavsett diskmedel).
Det finns ju faktiskt skyddshandskar avsedda för detta ändamål.

Sen är det ju inte riktigt ett hållbart argument att något som är dåligt för A skulle vara dåligt för B, och inte tvärtom heller för den delen.
Jag vill ju inte äta avföring bara för att mina potatisar tycker om det.


Jag kan dock hålla med om att diskmedel är overkill i friluftslivet (mer än någon gång i bland), men med rätt dosering och avfallsvattnet på behörigt avstånd från vattendraget är miljöpåverkan förmodligen en piss i havet.

Sen jag började med nonstick-kärl torrdiskar jag bara.
Ris/mossa för att grovdiska.
1-2 ark skitpapper att torka rent och torrt med.
Arken lägger jag på tork medan jag slappar efter maten, varpå jag eldar upp dem innan jag går.

Är det riktigt skitig kan det hända att jag tar en deciliter varmvatten och skrubbar med litet först.
 
Helt fel. Tanken är att marken får agera både mekaniskt, biologiskt och kemiskt filter och fånga upp de elakheter som finns i framförallt disk och tvättmedel. Förhoppningen är att om du håller dig >50m (en vanlig rekommendation) från närmaste vattendrag så hinner dessa ämnen brytas ned till lite mindre farliga produkter innan de letar sig ut i det vatten som används flitigare av människor och djur.

Det du säger är i princip att du dumpar "skiten" i miljön med förvissningen att miljön skall ta hand om och bryta ned det innan det når människor. Kanske fövisso miljön är illa valt ord, jag kanske menade naturen snarare.

Jag tycker alltså det låter mer som man tar hänsyn till andra fjällvandrare än till naturen (när man väljer att dumpa på marken istf bäcken).
 
Det du säger är i princip att du dumpar "skiten" i miljön med förvissningen att miljön skall ta hand om och bryta ned det innan det når människor. Kanske fövisso miljön är illa valt ord, jag kanske menade naturen snarare.

Jag tycker alltså det låter mer som man tar hänsyn till andra fjällvandrare än till naturen (när man väljer att dumpa på marken istf bäcken).

Fast det är precis så det funkar.

Häller du ut X i ett vattendrag kommer det påverka vattenlevande organismer negativt (eftersom de är väldigt känsliga). Dessutom sprids det obehindrat i vattnet till stora områden och kan också fungera som tillväxtsubstrat för tex alger.

Häller man istället ut det i en grop i marken stannar det på plats (ja i närområdet dvs) och bryts så småningom om ner av marklevande organismer och diverse kemiska processer.

Visserligen kan man förorena marken just där om det är ett ämne som är väldigt giftigt eller tillsätts i stor mängd eller under lång tid, men det sprids åtminstone inte.

Samma processer används i reningsverken, men naturligtvis inte samma verkningsgrad. Är det kallt i marken kan det ta lång tid innan det bryts ner, tex.

Bäst är ju så klart att inte använda diskmedel överhuvudtaget, men allt är ju kompromisser och kan man minska miljöpåverkan genom att slå ut diskvattnet i en sandgrop är det ju positivt.

Det är ju inte diesel man dumpar, utan tre droppar av något relativt ofarligt.

Sen tycker jag att det är vanligt hyfs att inte hälla ut korv och pasta i vattnet. Det är nedskräpning.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Ja det är väl ingen nyhet att rengöringsmedel inte är så snällt mot händerna (att stå med händerna i vatten flera timmar om dagen och skrubba är inte så bra för huden heller, oavsett diskmedel).
Det finns ju faktiskt skyddshandskar avsedda för detta ändamål.

Sen är det ju inte riktigt ett hållbart argument att något som är dåligt för A skulle vara dåligt för B, och inte tvärtom heller för den delen.
Jag vill ju inte äta avföring bara för att mina potatisar tycker om det.


Jag kan dock hålla med om att diskmedel är overkill i friluftslivet (mer än någon gång i bland), men med rätt dosering och avfallsvattnet på behörigt avstånd från vattendraget är miljöpåverkan förmodligen en piss i havet.

Sen jag började med nonstick-kärl torrdiskar jag bara.
Ris/mossa för att grovdiska.
1-2 ark skitpapper att torka rent och torrt med.
Arken lägger jag på tork medan jag slappar efter maten, varpå jag eldar upp dem innan jag går.

Är det riktigt skitig kan det hända att jag tar en deciliter varmvatten och skrubbar med litet först.

Jag har aldrig påstått att rengöringsmedel är dåligt för händerna. Yes är rengöringsmedel, men rengöringsmedel är inte Yes. Jag pratade om just Yes. Har hört och läst att just Yes är värre än många andra för händerna generellt.
 
Ögondroppsflaska

För att vara sparsam med doseringen så använder jag en tom ögondroppsflaska. Då kommer diskmedlet verkligen bara droppvis.
En droppe räcker för min disk och ALDRIG diskvattnet i bäcken/sjön.
 
fråga människor som diskar i yrkeslivet vad de tycker om Yes! - Det fräter sönder händerna! och vad gör det då inte i naturen?

Halaj!

Din slutsats är fullständigt meningslös.
Jag råkade ha en påse kalksalpeter. Jag tog påsen och gick runt på gräsmattan och strödde ut det, med handskarna på. De handskarna är nu lagom storlek för en 5-7 åring. Vanlig handske i mitten på bild.

Till saken: med utgång från infot går det inte att dra några slutsatser öht. Kan ju vara så att Yes är dubbelt så farligt för miljön än märke X. Men om X diskar så kackigt att man måste dosera tiofalt, så går man ju back ändå, miljömässigt. Men om detta vet vi inget. Jag vet bara att Yes är ruskigt drygt, och det diskar bra trots att man doserar snålt.

//T

P.S. För den som inte vet: kalksalpeter är konstgödsel DS
 

Bilagor

  • handskar.jpg
    handskar.jpg
    60.4 KB · Visningar: 402

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...