Första fjälltur. Tips?

Hej allihopa!

Tänkte ta mig i kragen och genomföra min första riktiga vandringstur i Jämtlandsfjällen under max 5 dagar(Med resa fram och tillbaka räknar jag med 6 dygn) i månadsskiftet augusti-september. Helst skulle jag vilja gå någon annan led än Jämtlandstriangeln, Vålådalen med omnejd eller något liknande. Det absolut viktigaste är att jag kan avsluta på samma plats som jag startade då jag tänkte åka bil upp. Någon som har några fina förslag? Tälta är det som gäller, men någon natt kan jag tänka mig i fjällstuga om andan faller på.

Har ju läst att det kan bli rätt kallt nattetid så jag funderar på det där med sovsäck. Jag har en gammal Marmot Sawtooth och en sprillans ny, fin Marmot Never Summer som är varmare och skönare men väger några hundra gram mer än sawtooth. Är det värt att släpa på den eller är det overkill för årstiden?

Tack på förhand!
 
Jag slår ju gärna alltid ett slag för Helags. Kör till Kläppen, och sedan ta lämpligen vänstervarv runt Helags-massivet. Finns massor av möjligheter att göra turen både kort och lång om du studerar stigar och leder på fjällkartan. Är du rask i fötterna hinner du upp till Sylarna på de dagarrna du har till förfogande. Sedan kan du ju alltid avsluta med en natt på fjällstationen med en god pils och lite gott käk innan du sista dagen vandrar ned till Kläppen igen.

Det finns säkert både mer spektakulära vyer och utmanande strapatser, men personligen tycker jag att det är fantastiskt vackert runt Helags. Fördelen är att det dels är relativt lite folk i rörelse utanför den stora leden, men du är samtidigt nära både fjällstugor, fjällstationer och vindskydd med nödtelefon vilket kan kännas bra om det är din första längre vandring i fjällen.

Och vilken sovsäck du ska ha med dig... Well, få saker kan sänka moralen mer än frysa när man sover. Men ett bra sovsystem bygger inte bara på sovsäcken, utan även liggunderlag och förstärkningsplagg kan höja både värme och komfort. I Augusti/september är det inte ovanligt att natt-tempen pekar ned mot nollan, eller till och med några minusgrader, men det varierar från år till år. Min sovsäck har komfort -4. För mig fungerar den perfekt och har sovit gott i några minusgrader till med underställ och mössa.
Om den högre vikten på Marmot är värt att släpa på eller ej är en högst personlig preferens. Det enkla svaret är att du får prova att tälta en kylig natt hemmavid och se hur du upplever det. Eller så provpackar du och testar hur tung packning du får och avgör efter det,

Oavsett, fjällen är vackra i September! Du kommer får en fin tur!
 
Tossåsen

Ett annat tips är att ställa bilen vid ledstarten i Tossåsen. Följ leden mot Lunndörren men vik sedan av mot Lunndörrsfjällen.
 
Passa på att ta en natt ute hemmavid nu när temperaturen är lite lägre och ganska nära de du kommer uppleva (gissar att du bor söderöver). Då kan du få en bra ide om sovsäcken och att allt funkar som tänkt. Ha dock koll på temp med termometer så du vet vad du testar.

Underställ, sovstrumpor och mössa sover jag alltid med men mössan och strumpor åker ibland av. Dedikerat underställ för natten sparar sovsäckstvätt och gör det lite enklare att komma upp när man ligger och är kissnödig :).

Liggunderlag har nästan lika stor betydelse som sovsäck. Så de sammspelar för bra komfort och temp.

Testturer är lärorikt och kul, ingen dum ide att anteckna lärdommar direkt efter och läsa igenom inför nästa tur.

/Gustav
 
Jag slår ju gärna alltid ett slag för Helags. Kör till Kläppen, och sedan ta lämpligen vänstervarv runt Helags-massivet. Finns massor av möjligheter att göra turen både kort och lång om du studerar stigar och leder på fjällkartan. Är du rask i fötterna hinner du upp till Sylarna på de dagarrna du har till förfogande. Sedan kan du ju alltid avsluta med en natt på fjällstationen med en god pils och lite gott käk innan du sista dagen vandrar ned till Kläppen igen.

Det finns säkert både mer spektakulära vyer och utmanande strapatser, men personligen tycker jag att det är fantastiskt vackert runt Helags. Fördelen är att det dels är relativt lite folk i rörelse utanför den stora leden, men du är samtidigt nära både fjällstugor, fjällstationer och vindskydd med nödtelefon vilket kan kännas bra om det är din första längre vandring i fjällen.

Och vilken sovsäck du ska ha med dig... Well, få saker kan sänka moralen mer än frysa när man sover. Men ett bra sovsystem bygger inte bara på sovsäcken, utan även liggunderlag och förstärkningsplagg kan höja både värme och komfort. I Augusti/september är det inte ovanligt att natt-tempen pekar ned mot nollan, eller till och med några minusgrader, men det varierar från år till år. Min sovsäck har komfort -4. För mig fungerar den perfekt och har sovit gott i några minusgrader till med underställ och mössa.
Om den högre vikten på Marmot är värt att släpa på eller ej är en högst personlig preferens. Det enkla svaret är att du får prova att tälta en kylig natt hemmavid och se hur du upplever det. Eller så provpackar du och testar hur tung packning du får och avgör efter det,

Oavsett, fjällen är vackra i September! Du kommer får en fin tur!

Tack för svar! Helags låter jätteintressant! Beställt hem några Fjällkartor.

Jag provade min nya sovsäck, Marmot Never Summer, för en månad sedan i ett vindskydd på Upplandsleden. Den var varm, riktigt varm. Det var -5 när vi gick och lade oss. Efter ca 15 minuter var jag tvungen att ta av mig understället och jag sov som en prins sen. Jag sover på en Synmat 7LW så jag har ett bra liggunderlag. Dock funderar jag på att låna en lite lättare variant av en kompis för att spara lite vikt. Jag har sovit på det i -12 i vindskydd med min Marmot Sawtooth tidigare och det har inte varit något bekymmer. Jag ska provpacka lite redan imorgon när jag hämtat det andra liggunderlaget och känna efter lite.
Jag ska hämta ut mitt nya tält imorgon också så då har jag alla saker hemma jag ska ha med mig så det blir enkelt att få en realistisk bild av hur ryggsäcken kommer kännas.
 
Skäckerfjällen är en pärla där det är lite glesare mellan besökarna. Finns leder och vindskydd men inget stugboende. Att ta sig dit kräver bil, kollektivt går men blir lite bökigt och dyrt. (Tåg t Järpen, buss t Kallsedet och sedan får man fixa resten av vägen på något innovativt sätt som lift eller beställa via Kolåsens fjällhotell.

God tur och välkommen till Jämtlandsfjällen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.