Fulufjället

Hej alla kloka vandrare!
Ska för första gången ge mig ut med barn (6 & 8år), man och hund på en fjällvandring. Vi har siktat in oss på Fulufjället men som dom nybörjare vi är så har vi det svårt att uppskatta hur långt vi klarar av att gå och vilken runda som är bäst. Tänker att det är bra med en ganska stor tidsmarginal med tanke på barnen.
Vi har tänkt att vi ska sova i tält, vara borta tors-söndag i juli, se vattenfallet, gå en runda (alltså inte dagsturer).
Vilka runda blir bäst? Vart bör man starta? Kan man tälta nära någon entré vid bilen första natten då vi har en bit att åka? Tar tacksamt emot alla råd och gärna tips🙃
 
Brottbäckstugan start

Parkera och gå upp vid Brottbäckstugan så slipper barnen den sista - mycket branta- stigningen vid Njupeskär. Vid Särnmanskojan gör ni vägval, det är lättvandrat åt alla håll men det finns ingen slinga utan att gå utanför lederna.

Ta en separat dag vid Njupeskär med Naturrummet.
 
Tack för tipsen! Jag kanske ska tänka om då för hade en lös plan på att börja vid Naturum så barnen får en kul start med vattenfallet. Jag har läst mig till att det ska vara ganska brant vid Njupeskär men ändå tänkt att barnen kan klara det, kanske naivt? Har mest tittat på området kring Rörsjöarna men Särnmansjö området kanske är ett bättre val?
Om vi börjar vid Brottbäcksstugan och gör vägval vid Särnmanskojan menar du då att vi sedan inte ska gå på någon led utan vandra fritt?
 
Vi var där över dan för ett par år sen, började vid fallets botten och sen upp på den branta sidan, och sen gick vi över fallet och ner på den andra sida.

Jag håller med om att den branta sidan är... brant! :) Det är som en lång trappa upp nästan. Men sen andra sidan (där vi gick ner) vill jag minnas var flackare (men den är också längre, men ska man ändå upp för att övernatta så gör det väl inget att det är lite lång "tillfart").

Ovansidan av fallet kan man kanske skippa också, det är ju mer som att gå över en bäck, syns inte så mycket av fallet där uppifrån.

Men det är möjligt att Fjällkjells alternativ än ännu bättre.
 
Tror inte tältning är tillåten i närheten av Njupeskär, nationalparken är uppdelad i olika zoner där den vid fallet inte tillåter tältning. I närheten av Brottbäcksstugan går det nog att tälta och som sagt lätt att gå upp på fjället. Annars är vad jag minns den södra leden vid fallet något lättare om än brant, den norra leden upp på fjället vid fallet är brant och blockig.
 
T
Om vi börjar vid Brottbäcksstugan och gör vägval vid Särnmanskojan menar du då att vi sedan inte ska gå på någon led utan vandra fritt?

Nja, det kan bli knepigt att gå utanför leden så det är nog bäst att följa den. Det enda är ju att ni får gå samma väg tillbaka. Å andra sidan så blir ju vyerna helt annorlunda när ni går åt andra hållet. (Ett riktigt påpekande i ett annat inlägg är att tältning är förbjuden närmast Njupeskär).
 
Så bra med all råd, tack hörni! Då lutar det helt klart mer åt att vi faktiskt börjar vid Brottbäcksstugan och följer någon av lederna vid särnmansstugan/kojan och sen tar vi en egen dag vid naturum. Skulle man kunna gå leden som jag grönmarkerat på bilden, eller funkar en del av den leden bara på vintern då den kallas vinterled? Blir det för kort? Annars vilket håll borde vi välja tycker ni? Mot bergådalsstugan eller tangsjöstugan?
 

Bilagor

  • 72ECCC84-2CDE-440B-ADFB-BCF849614BE2.jpg
    72ECCC84-2CDE-440B-ADFB-BCF849614BE2.jpg
    88.9 KB · Visningar: 2,773
Myrar

Jag har inte gått den vägen själv men som det verkar går scooterspåret rakt över några myrar så det är nog ingen rolig vandring.Kolla på Topografiska kartan så syns det ganska väl. Båda dom andra alternativen är trevliga och lätt att gå.
 
Turförslag

Tältning nära parkeringarna är inte möjligt vid Naturrum eller Brottbäcksstugan. Finns en zonindelning som syns på kartan som du kan kolla på via hemsidan Fulufjällets nationalpark. Vill man tälta nära parkering är Brottbäcksstugan bra, man får gå ca 1km mot Särnmansstugan innan man får slå upp ett tält.
Jag har gått från Natturrum mot Rösjöstugan, helt ok stigning som jag tror funkar för barn, sedan till Harrsjön-Bergådalsstugan-Särnmansstugan-Rösjöstugan-Naturrum. Ca 30km tror jag det blev och två övernattningar, inte helt lätt att hitta tältplatser då det är mkt sten, finns bra platser vid vid Harrsjön och runt Rösjön. Startade runt lunch dag1 och åter runt lunch dag3.
Startar man vid Brottbäcksstugan är det som någon skrev flera alternativ, särskilt om man väljer att gå lite oledat och söka sig ned mot Tangsjöarna.
Hur som hest kan jag verkligen rekommendera Fulufjället, även på vintern.
 
Jag kan inte alls uttala mig hur det är att vandra med barn eftersom jag inte har några, men jag kan berätta hur frun och jag gick när vi vandrade på Fulufjället över midsommar härom året. Vi är inte jättestarka vandrare, utan är nog att betrakta som nybörjare.

Vi hade övernattat i Mora och åt frukost på hotellet innan vi åkte till Njupeskär. Startade nog vid Naturum vid 11-tiden. Gick (klättrade…) norra leden vid fallet och käkade sill, nykokt potatis och nubbe strax innan vi kom fram till Rösjöstugorna. Vandrade sedan I lugn takt och slog upp tältet och lagade middag strax innan vi kom fram till Harrsjöstugan. Nästa morgon gick vi vidare mot Bergådalsstugan där vi åt lunch. Vidare till Särnmansstugan efter lunch och hade egentligen tänkt övernatta där, men var där lite tidigt och gick en bit till mot Rösjöstugorna innan vi slog upp tältet när vi såg att regnet började närma sig. Nästa morgon hällregnade det och vi gick tillbaka till bilen vid Njupeskär och åt raggmunk med fläsk i serveringen, jäkligt smarrigt!

Hoppas ni får en fin tur på Fulufjället!
 
Tältning nära parkeringarna är inte möjligt vid Naturrum eller Brottbäcksstugan. Finns en zonindelning som syns på kartan som du kan kolla på via hemsidan Fulufjällets nationalpark. Vill man tälta nära parkering är Brottbäcksstugan bra, man får gå ca 1km mot Särnmansstugan innan man får slå upp ett tält.
Jag har gått från Natturrum mot Rösjöstugan, helt ok stigning som jag tror funkar för barn, sedan till Harrsjön-Bergådalsstugan-Särnmansstugan-Rösjöstugan-Naturrum. Ca 30km tror jag det blev och två övernattningar, inte helt lätt att hitta tältplatser då det är mkt sten, finns bra platser vid vid Harrsjön och runt Rösjön. Startade runt lunch dag1 och åter runt lunch dag3.
Startar man vid Brottbäcksstugan är det som någon skrev flera alternativ, särskilt om man väljer att gå lite oledat och söka sig ned mot Tangsjöarna.
Hur som hest kan jag verkligen rekommendera Fulufjället, även på vintern.

Kul att läsa att barnen kanske kan klara stigningen från Naturum mot rösjöstugorna. Då är ju även Rösjöleden ett alternativ🤔 Men att avsluta och gå norr om vattenfallet när vi ska till Naturum igen kanske blir för brant även nedför? Då är det kanske bättre att gå som du gick rösjöstugan-naturum hem och helt enkelt titta på vattenfallet en separat dag...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Övernattningsstugor Fulufjället Fjällvandring 6
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Bobbit Fulufjället Fjällvandring 1
nickegrahn Fulufjället fyra dygn under barmarkssäsongen Fjällvandring 4
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jffoto När smälter snön i fulufjället? Fjällvandring 7
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
mikael.lundberg.777 Fulufjället i maj? Fjällvandring 7
hbgsnix Vintervandring på Fulufjället? Fjällvandring 5
Isranunkel Fulufjället- stugorna vid Rösjön? Fjällvandring 5
Sofie_W Fulufjället - tips på enklare vandringsleder Fjällvandring 3
ison Fulufjället och Njupeskär Fjällvandring 6
Foss Ruttförslag - Fulufjället? Fjällvandring 2
mikeon Fulufjället över Kristi Himmelfärd? Fjällvandring 1
graesen fulufjället Fjällvandring 3
mimo Mot Fulufjället Fjällvandring 2
mikeon Grövelsjön/Fulufjället i maj? Fjällvandring 1
Boludo Fulufjället Fjällvandring 0
mellgren Tur i Fulufjället under påsk Fjällvandring 0
Tipp Hund i fulufjället Fjällvandring 1
niben Sevärdheter i Fulufjället? Fjällvandring 7
malundin Stugutrustning på Fulufjället Fjällvandring 2
Kalle S Vattentillång, Fulufjället Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.