Hur och vart 10 dagar med tält i Norge?

Som de andra skrivit är ut.no en bra startpunkt. Kan också tipsa om inatur.no där finns det med många fler stugor, främst i områden där det inte finns så mycket DNT-stugor. De flesta måste man boka, men några enklare ”buer” står öppna. Nu förstår jag du oavsett tänkt vandra med tält, så bara ett tips:)

Vi bor i Norge själva men reser oftast till Sverige eller iaf svenska gränsen för de längre vandringarna. Bland annat som andra sagt, pga brantare fjäll på de flesta ställen här, och mindre områden med ”ren vildmark”. Om man ska vandra så länge som 10 dagar så möter man nog lite oftare på vägar och privata stugor, men beror på område såklart. Och så har fjällen vid kusten en annan karaktär än vi var vana vid från Sverige, mer kala berg, frodig skog och ostabilt klimat. Inlandet är oftast enklare att vandra långa sträckor i.

Av fina områden med vildmarkskänsla i Norge kan jag annars rekommendera t ex Børgefjell nationalpark, Saltfjellet/Svartisen, Junkerdal, Lahko, Blåfjella-Skækerfjella, Indre Troms (nordkalottleden)... vill man länge söderut är Jotunheimen populärt med alla sina 2000 m toppar, men också ganska välbesökt.

Lycka till!


Børgefjell har jag kikat på nån gång --där är man nog beroende av omsorgsfull planering dels för att alls hitta in i området, dels för att inte bli ställd av diverse älvar. Har du länk till någon berättelse eller beskrivning av en faktisk tur?

Är inte Junkerdal ett väldigt begränsat och av civilisation (vägar) inramat område? Jag passerade där på min 14-dagarsvandring 1998 (min enda tur norr om Polcirkeln). Turen började i Dunderland vid E6 och efter tre fina dar var jag i Lønsdal, också vid E6, sen gick det vidare mot Graddis och Mavas (i Sverige).

Nä, ngn motsvarighet till ex.vis Padjelanta eller Sarek finns knappt i Norge. I Sydnorge tror jag det ödsligaste man kan gå är i Skarvheimen, det stora området norr om St Øljuvatnet. Haft funderingar men det verkade krångligt att ta sig till norra änden. Dock lade jag in två etapper där 2013 (bilder finns på huthyfs.com). Reinheimen är också utan tillrättaläggning (men det finns gott om jakt- och fiskestugor) men man får nog inte ihop mer än ett par dagar där.
(se min tur 2004)
 
Har bara varit i Børgefjell på vårvintern. Så vad på högre höjd var inte ett problem. Men jag har inte hört att vaden ska vara en så väldigt begränsande faktor där på sommaren heller, inte värre än Sarek i alla fall!:) Børgefjell är till stor del en platå över skogsgränsen, mindre glaciärjokkar och djupa dalar. Västra delen mer dramatisk, östra mer plan och med en bred platå i mitten. Över de större älvarna nere i dalarna finns också broar, dem har vi använt på turer i maj när islossningen börjat. Har tyvärr ingen länk till turbeskrivning. Finns flera norska böcker om nationalparken.

Junkerdal - du har rätt i att det är ett begränsat område. Men man kan lätt kombinera ihop det med Sulitelma eller Saltfjellet eller Mavasjaure, om man vill vara ute längre. Ett par vägar som man korsar då men det är ganska mycket vildmarkskänsla annars tyckte jag på en 7 dagars stugtur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
ErikThorsell Sarek 7 dagar- vart? Fjällvandring 10
FSkog vart spendera 4 dagar Fjällvandring 13
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
daniel82 Vart står den här skylten? Fjällvandring 3
skogsmuller Weekend vandring i Norge 21-22 apr. Vart? Fjällvandring 1
emil. Norges Sarek...vart då? Fjällvandring 12
samppa89 Parkera bilen, vart ? Fjällvandring 5
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
matze_87 Jämtland med tåg, vart? Fjällvandring 41
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
karin_h Vart köper man gore-tex sockar? Fjällvandring 6
Jullan Till fjälls med småbarn, men vart? Fjällvandring 2
pjurka Sista veckan i maj - vart? Fjällvandring 7
Svartkjelen Sommaren 2002 - Vart? När? Drömmar? Konkreta planer? Fjällvandring 11
Jätte Micke Vart ligger Kärrkevagge? Fjällvandring 7
i96matgu Vart i Norge skall man vandra? Fjällvandring 12
Vart vandra med mamma? Fjällvandring 6
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...