Nedsläckt land - Tio deltagare får prova att klara sig i ett samhälle helt utan el.

Vatten och så är ju bara och rena.

Även dom som bor lägenhet kan ju preppa med lite ytrymme.
En flyttkartong med käk och en med färdigfyllda vattendunkar.
Säkert månad för en person i lyx , du har fortfarande äppelkinder när grannen tystnat för några veckor sen.

Ang gas man får förvara ganska mycket i lägenhet
Jag har utspritt på flera platser sammantaget 40L diesel,20st 450gr gasflaskor,22 flaskor vodka 37.5% och 5L T-Röd.
10 105 timmars gravljus 100 värmeljus och 60 stearinljus.

Så jag får varken matbrist eller bränslebrist på iaf ett år
 
Efter Alfrida var vi utan el i 11 dygn. Vatten hade vi, vedeldning och gaskök. Fotogen-, och pannlampor. 12-volts laddare till mobilerna. Det går att leva så men nog var vi glada när vi fick elen tillbaka.

Samma här. Det praktiska funkar bra men det som är jobbigt är det mentala. Jag är van äventyrare men valde ändå att flytta in hos andra för att slippa sitta ensam i skogen i mörkret. Med Alfrida fanns ju också hela tiden risken att flera träd skulle falla (här lade de sig som plockepinn) och då vill man inte vara ute i skogen heller.

Jag såg alla avsnitt av serien igår. Det var ett intressant experiment som jag hoppas får folk att tänka till. Tack Heme för tipset!
 
varmare i frysboxen än ute

Det fungerar nog inte särskilt bra med köttet i snön, frysen är - 18 grader och snön kanske strax under 0 grader (litet beroende på hur när marken du är). Det innebär att köttet börjar snabbt åldras och blir oätligt.

Tänkte utifrån eget perspektiv.Vår medeltemperatur under senaste månaderna har gjort att det nära nog konstant varit varmare i frysboxen än ute. Bör väl förhoppningsvis sett till att ha salt nog att när det blir varmare (Senaste veckan någon plusgrad och senaste dagarna kring -10 i snitt) så man kan salta och torka/röka,så inget går förlorat.
 
Som Britt skriver, för oss frilufsare med vettig friluftsutrustning är det nog inget större problem i det korta perspektivet.

Men, börjar strömbortfallet bli i flermånadsskala eller mer (och det inte finns en fungerande civilisation att åka till då och då som det gjorde härute i Roslagen efter Alfrida) blir det mer problematiskt. De flesta av oss har då sedan länge slut på bränslet till friluftskök etc. Lagerhålla nog med fotogen, eller gasol, för att fungera utan bunkringsmöjlighet i månader är helt enkelt inte lagligt under fredstida förhållanden... Den lilla Moment22-aspekten har nog inte SMB tänkt igenom. Dom blir ju glada om vi svenskar klarar deras löjligt låga 72-timmarsmål!

Våra bokhyllor med innehåll räcker utan problem som bränsle några månader och då har gissningsvis även samhällsfunktioner kommit igång igen.
 
Intressant program

Intressant program om hur deltagarna reagerar. Men när ska deltagarna komma på att dom som filmar har obegränsat med ström till sina kameror och förmodligen även har tillgång till mat?

Per
 
Allmän fråga: går det att göra något åt köttet i frysen vid längre strömavbrott om man bor i lägenhet mitt i stan då rökning och grillning inte är ett alternativ? Låt säga att man har 1kg-bitar av karre och högrev. Vilket jag alltid har några stycken av i reserv.
 
Jag bor i Tokyo dar stromavbrott inte hor till vanligheterna, precis som stader i Sverige. Vad som skulle kunna handa ar jordbavningar med medfoljande langvarigt stromavbrott. Det skall dock laggas till att paverkan vid jordbavningen 2011 var i Tokyo mycket begransad.

Om vi dock hypotetiskt antar att en jordbavning har slagit ut strommen nagot mer permanent och vatten- och gasledningar har slutat att fungera sa har vi mat hemma for knappt en vecka, utan att rakna med den vanliga maten. Det ar nog inte helt ovanligt har i Japan aven om det nog finns manga familjer som inte har det. Vi har aven drygt 15 l drickbart vatten. Som frilufsare sa finns det ocksa gas, kok, talt och sovsackar om det skulle behovas. Floder for tvattning och dyligt finns det gott om.

Var plan ar dock om samhallet helt slas ut, ar att ta cycklarna och cykelkarran och cykla vasterut sa langt vi kan och dar bli upphamtade for fortsatt fard vasterut. Detta forutsatter givetvis att inte hela Japan ar utslaget, men det tror jag inte ar sa troligt vid en naturkatastrof., som vanligtvis ar geografiskt begransad. Osaka tex paverkades inte vid jordbavningen 2011.
 
Allmän fråga: går det att göra något åt köttet i frysen vid längre strömavbrott om man bor i lägenhet mitt i stan då rökning och grillning inte är ett alternativ? Låt säga att man har 1kg-bitar av karre och högrev. Vilket jag alltid har några stycken av i reserv.

Du kan ju salta in grejerna.

Man kan köpa sig tid med att ha frysen alltid väldfylld med saker med hög densitet som kött eller vatten och ha köldmagasin.
Är frysen tom så in med petflaskor som köldmagasin.

En tom frys blir ju varm på en timma...

Lite mer tid kan man få med en kolsyreskäckare.
Stoppa snöröret i ett örngott och töm släckaren.
Örngottet är ju fylld med -80 gradigt snö,krama ihop
och släng in i frysen.
 
Du kan ju salta in grejerna.

Man kan köpa sig tid med att ha frysen alltid väldfylld med saker med hög densitet som kött eller vatten och ha köldmagasin.
Är frysen tom så in med petflaskor som köldmagasin.

En tom frys blir ju varm på en timma...

Lite mer tid kan man få med en kolsyreskäckare.
Stoppa snöröret i ett örngott och töm släckaren.
Örngottet är ju fylld med -80 gradigt snö,krama ihop
och släng in i frysen.
Får väl köpa en säck med salt att ha i reserv och lära mig hur man saltar för bästa resultat då detta är något jag aldrig gjort. Är annars ganska duktig i köket. Om nu någon har tips eller "recept" på saltning så skulle jag bli glad.
 
Tänkte utifrån eget perspektiv.Vår medeltemperatur under senaste månaderna har gjort att det nära nog konstant varit varmare i frysboxen än ute. Bör väl förhoppningsvis sett till att ha salt nog att när det blir varmare (Senaste veckan någon plusgrad och senaste dagarna kring -10 i snitt) så man kan salta och torka/röka,så inget går förlorat.

Du menar nog kylskåpet...

Mina frysboxar är på -26°C och mina kylskåp på +5°C
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...