Ytterliggare lättnader i tvånget att använda cykelbana för cyklister

Personligen föredrar jag att både gående och cyklister i första hand håller till höger på gemensam gång och cykelbana. I synnerhet om det är smalt menar jag att detta är enklast.

När heldragen linje delar upp gående och cyklister, mopedister etc blir det ofta mkt förvirrat. Typ 3 av 10 gående uppfattar inte skillnaden mellan gångbanan och cykelbanan och går på cykelbanan.

Thure
 
Ang omkörning är du nog lite fel ute - vid omkörning är både omkörnade och den omkörde på väg åt samma håll. Man kör inte om en mötande. Den väjer man för om det behövs.

Kan du ta om det där? Om en cyklist och gångare färdas i lika riktning borde det inte vara något problem om cyklisten håller sin högerkant då gångaren håller vänsterkant. NTF säger dock att omkörning skall ske till vänster.
 
Den nya skylten signalerar ju att cyklister har högra sida av hela vägbredden och gångarna vänstra? men hur ser skylten ut åt det motsatta hållet? Ska vi söka frontalkollisioner cyklister-gångare?

Ingen av skyltarna är ny, de har funnits i många år.

Skylten "spegelvänds" normalt i andra riktningen ja, dessutom är det oft målade symboler på banan för var fotgängare respektive cyklister ska vara.
 
Fast det är ett aber förstås. Inte ens där det är mittlinje och ordentligt skyltat följer ju folk reglerna, eller begriper ens högerregeln. Då kan man kanske inte begära att de ska hålla reda på två uppsättningar regler. Fast jag bor i en stad där körkortsinnehavet är, tror jag, mycket lågt och cykelkulturen är hemsk. Tror högst var 20:e cyklist har lyse t.ex.

Det lär dröja många år innan den nya lagen eventuellt får nån märkbar effekt.

Varken cyklister eller fotgängare är direkt kända för att ha koll på trafikreglerna.

Sen blir det ju antagligen kaos när två fotgängare (som håller till vänster) samtidigt möter varsin cyklist. Visst, fotgängarna håller vill vänster, men cyklisterna lär väl köra "chicken race" om vem av dem som ska få plats i det smala utrymmet mellan de två fotgängarna.

Jag är övertygad om att initialt kommer antalet olyckor att öka, så kommunerna kommer känna sig tvingade att göra så mycket tvådelade banor som möjligt, och då tappar lagändringen sitt syfte eftersom det knappt kommer att förekomma att fotgängare och cyklister delar bana... Och om det knappt förekommer så kommer folk inte att minnas att det är en annan regel som gäller då...
 
Ingen av skyltarna är ny, de har funnits i många år.

Skylten "spegelvänds" normalt i andra riktningen ja, dessutom är det oft målade symboler på banan för var fotgängare respektive cyklister ska vara.

Fast om den spegelvänds så hamnar ju gångarna till höger och inte till vänster som det var sagt att de skulle.
 
Fast om den spegelvänds så hamnar ju gångarna till höger och inte till vänster som det var sagt att de skulle.

Skylt D.7 handlar om en bana med mittlinje, där fotgängare går på ena sidan och cyklister åker på den andra. På en sån bana gäller inte den nya lagen.

Den gäller bara på såna banor som inte är delade i två delar utan där fotgängare och cyklister ska samsas på samma bana. D.v.s. såna som är skyltade med skylt D.6.
 
Skylt D.7 handlar om en bana med mittlinje, där fotgängare går på ena sidan och cyklister åker på den andra. På en sån bana gäller inte den nya lagen.

Den gäller bara på såna banor som inte är delade i två delar utan där fotgängare och cyklister ska samsas på samma bana. D.v.s. såna som är skyltade med skylt D.6.

jag syftar inte till nån av dessa skyltar utan till den jag länkade till på svt nyheter.
 
Velocipedryttarnas hot

I en snar framtid kommer våra oförvägna, djärva, våghalsiga och dumdristiga velocipedryttare skada mången mer oskyldig tvåbent gångtrafikant. Dessa marodörer som susar fram på vår tids moderna järnhästar iklädd syntetiska klädesplagg som sägs befrämja den strömlinjeformade airodynamiska framsusningen är ett hot mot trafiksäkerheten. Tyvärr så är den politiskt oportunistiska uppfattningen den att dessa ryttare är att betrakta såsom ett slags räddare av världen.

Inte fn håller jag med.
 
Kan du ta om det där? Om en cyklist och gångare färdas i lika riktning borde det inte vara något problem om cyklisten håller sin högerkant då gångaren håller vänsterkant. NTF säger dock att omkörning skall ske till vänster.

Omkörning sker till vänster - dvs den snabbare håller vänster och den långsammare stnnar kvar till höger. Inga konstigheter, precis som i övrig fordonstrafik. Undantag om det är max 70 km/h och markerade körfält då för omkörning även ske till höger.

/Patrik
 
Det lär dröja många år innan den nya lagen eventuellt får nån märkbar effekt.

Varken cyklister eller fotgängare är direkt kända för att ha koll på trafikreglerna.

Sen blir det ju antagligen kaos när två fotgängare (som håller till vänster) samtidigt möter varsin cyklist. Visst, fotgängarna håller vill vänster, men cyklisterna lär väl köra "chicken race" om vem av dem som ska få plats i det smala utrymmet mellan de två fotgängarna.

Jag är övertygad om att initialt kommer antalet olyckor att öka, så kommunerna kommer känna sig tvingade att göra så mycket tvådelade banor som möjligt, och då tappar lagändringen sitt syfte eftersom det knappt kommer att förekomma att fotgängare och cyklister delar bana... Och om det knappt förekommer så kommer folk inte att minnas att det är en annan regel som gäller då...

Då har båda cyklisterna hinder på sin sida och båda är skyldiga att väja - således kan det bli totalstopp för båda cylklisterna tills fotgängarn inte längre är mitt för varandra. Lagen fungerar även för detta fall.

/Patrik
 
Är GC-vägen tillräckligt bred kan idén funka, men inte om den är för smal. Då blir det inte tillräcklig vinst för nån att följa reglerna. Kaoset lär förbli. Det räcker att två barnvagnar åker i bredd så är hela idén borta, inte heller troligt att ett par går i led efter varandra. De kommer givetvis gå brevid varandra och uppta för stor del. Både 2 gångare och 2 cyklister i varsinna riktningar borde rimligtvis kunnas färdas genom samma skärningspunkt samtidigt utan att nån måste köra slalom eller hoppa åt sidan.

Tänk dubbel cykelväg med vägren för gångarna. Men utan linjer blir det verkligen kaos.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...